چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 266160

آجیل یكی از خوراكی‌های پرطرفدار در ایام نوروز است. با این حال باید در تهیه آجیل به برخی نكات بهداشتی توجه كرد تا سلامت ما به خطر نیفتد. به عبارت دیگر نخوردن آجیل بسیار بهتر است از مصرف آجیل‌هایی كه از سلامت آنها اطمینان كافی نداریم. به ویژه آنكه با توجه به قیمت بالای آجیل، احتمال تقلب توسط برخی فروشندگان سودجو وجود دارد.

سلامت آجیل شب عید را جدی بگیرید

سلامت نیوز: آجیل یكی از خوراكی‌های پرطرفدار در ایام نوروز است. با این حال باید در تهیه آجیل به برخی نكات بهداشتی توجه كرد تا سلامت ما به خطر نیفتد. به عبارت دیگر نخوردن آجیل بسیار بهتر است از مصرف آجیل‌هایی كه از سلامت آنها اطمینان كافی نداریم. به ویژه آنكه با توجه به قیمت بالای آجیل، احتمال تقلب توسط برخی فروشندگان سودجو وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، توصیه می‌شود حتی‌المقدور از خرید آجیل از دستفروشان و فروشندگان سیار اجتناب شده و فقط از قنادی‌ها یا فروشگاه‌های ثابت خریداری شود. ارزانی غیرعادی آجیل شك‌برانگیز است و معمولا چنین آجیل‌هایی كهنه هستند یا كیفیت لازم را ندارند. برخی از متخلفان به‌جای زعفران از زردچوبه و رنگ‌های غیر مجاز در آجیل استفاده می‌كنند؛ اگر آجیل پس از تماس با دست رنگ پس بدهد احتمالا از رنگ‌های نامرغوب و غیرمجاز استفاده شده است. آجیل‌های كهنه ممكن است موجب التهابات گوارشی نظیر تهوع، اسهال و دل‌درد شود. بنابراین آجیل‌هایی كه طعم كهنگی دارد یا تلخ‌مزه است به هیچ وجه سالم نیستند. اگر آجیل دارای شكستگی یا خلل و فرج باشد باید از مصرف آن پرهیز  شود. زیرا خلل و فرج كه اصطلاحا به آن كرم‌زدگی آجیل می‌گویند، محل رشد كپك و تولید سموم قارچی سرطان‌زا است.
   هموطنان عزیز بهتر است در خرید آجیل شب عید تعجیل نكنند، زیرا خرید زودهنگام و نگهداری طولانی‌مدت آجیل در منزل خطر جذب رطوبت و كپك‌زدگی را به دنبال دارد. توصیه می‌شود خرید آجیل در هفته آخر اسفند انجام شود. همچنین آجیل فقط به قدر نیاز خریداری شود و در صورت لزوم می‌توان در ایام نوروز نیز نسبت به خرید آجیل اقدام كرد. محل نگهداری آجیل در منزل باید خشك و خنك و تاریك باشد، زیرا رطوبت، گرما و نور موجب كپك‌زدگی آجیل می‌شود.
   اگرچه آجیل ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد و مصرف متعادل آن توصیه می‌شود، اما باید دقت كرد كه زیاده‌روی در مصرف آجیل خطر بیماری‌هایی نظیر نفخ، اسهال، اضافه‌وزن، پرفشاری خون و ... را به دنبال دارد و لذا باید اعتدال در مصرف آجیل را رعایت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha