گیلاس‌ها را به هم می‌زنند، پیک‌ها را یکی بعد از دیگری بالا می‌روند، پشت بند هر جرعه، مزه‌ای به دهان می‌اندازند، شات پشت شات می‌ریزند و از احساس رخنه الکل در خونشان خوش خوشانشان می‌شود. اما نمی‌دانند که شاید در پس این خوشی، ناخوشی‌ای به رنگ سیاه کوری، نارسایی کلیه، آسیب به کبد و یا حتی مرگ منتظرشان باشد.

جرعه جرعه تا مرگ و کوری

سلامت نیوز:گیلاس‌ها را به هم می‌زنند، پیک‌ها را یکی بعد از دیگری بالا می‌روند، پشت بند هر جرعه، مزه‌ای به دهان می‌اندازند، شات پشت شات می‌ریزند و از احساس رخنه الکل در خونشان خوش خوشانشان می‌شود. اما نمی‌دانند که شاید در پس این خوشی، ناخوشی‌ای به رنگ سیاه کوری، نارسایی کلیه، آسیب به کبد و یا حتی مرگ منتظرشان باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،اخبار مربوط به مسمومیت بر اثر مشروبات الکلی دست‌ساز در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است. در آخرین نمونه، در دو روز گذشته، مصرف مشروبات الکلی 21 نفر را در بانه مسموم و روانه بیمارستان کرده است. به گفته رئیس مرکز بهداشت بانه، از این تعداد دو نفر هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه آی.سی.یو به سر برده و شش نفر هم دیالیز شده‌اند. یک نفر نیز بر اثر شدت مسمومیت به مرکز استان اعزام شده و هم اکنون در حال معالجه است. از این میان 8 نفر هم معالجه و ترخیص شده‌اند.


آمار جامعی از مسمومیت و تلفات مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز و تقلبی در دست نیست و گردآوری این آمار نیز نیاز به جست‌وجو و یافتن تمام اخبار مربوطه و پالایش آن‌ها دارد. به ویژه که عوارض این موضوع صرفا به مرگ خلاصه نمی‌شود و می‌تواند صدمات پایدار به سلامت مصدومان را هم شامل شود.

با این حال، پیش‌تر طبق آماری منتشر شده درباره مصدومان استفاده از اینگونه مشروبات در تنها دو ماه شهریور و مهر ماه امسال، 170 مورد از دست دادن کلیه و 16 مورد نابینایی عنوان شده بود. ایسنا هم مهرماه امسال در اوج اخبار مربوط به مسمومیت‌ها در چندین استان، نوشت که بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در دو سال و نیم گذشته دست‌کم ۳۴۳ نفر به دلیل مصرف الکل در ایران جانشان را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، تعداد متوفیان مرد در این مورد از زنان بسیار بیشتر است. همچنین استان تهران با اختلاف در صدر استان‌های دارای قربانیان الکل قرار دارد و کرمان، آذربایجان شرقی، فارس، کردستان، البرز، اصفهان، مازندران، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خراسان رضوی در رده‌های بعدی هستند.


در یک سال گذشته، اوج اخبار مربوط به مسمومیت‌های الکلی، در شهریور ماه امسال بود. مناطق جنوبی کشور مثل بندرعباس، گناوه و برخی دیگر شهرهای استان هرمزگان جغرافیای اصلی این اخبار بودند. با این حال پای حادثه به استان‌های مرکزی هم رسید و استان‌هایی مثل البرز و خراسان را هم درگیر کرد.

نقطه عطف ماجرا اما مسمومیت 760 نفر در نقاط گوناگون کشور در مهر امسال بود. در این رابطه، یک زن و شوهر به عنوان مسئول تولید الکل‌های حاوی متانول اعلام و به همراه تعدادی توزیع‌کننده جزء دستگیر شدند. مشروبات تولیدی این مجموعه در 8 استان مسمومیت ایجاد کرده بود. در هفته‌های اخیر، ماجرا به شمال غرب ایران رسیده است.

پیش از ماجرای دو روزاخیر در بانه، در هفته‌های گذشته و در فاصله 48 ساعت در شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی و روستاهای اطراف آن، 73 مورد مسمومیت الکلی گزارش شد. بعدتر ماجرا به اردبیل و دیگر شهرها هم رسید تا این که هفته گذشته آخرین اخبار درباره مسمومیت الکلی در مشکین‌شهر بود که در این مورد اخیر حتی 2 نفر هم کشته شدند.


گستردگی جغرافیایی و زمانی این مسمومیت‌ها نشان می‌دهد که ماجرا مثلا مربوط به مصرف در یک مراسم خاص نیست و این سودجویی سازندگان و فروشندگان مشروبات الکلی است که باعث می‌شود با یک محموله از این مواد، چنین تلفات گسترده‌ای بر جای بماند.


متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) که به‌ عنوان حلّال در صنایع رنگ‌سازی و جلاکاری به کار می‌رود، ماده‌ای است که بیش از همه به‌عنوان ماده تقلبی در مشروبات الکلی به کار ‌می‌رود و می‌تواند حتی از طریق استنشاق و پوست هم باعث مسمومیت شدید شود. در عین حال، عدم رعایت برخی نکات در فرآیند تقطیر عرق از انواع مشروبات الکلی باعث به وجود آمدن متانول در آن شده و این مسئله هم می‌تواند باعث مسمومیت مصرف‌کنندگان باشد.


علائم مسمومیت با الکل، بسته به مقاومت بدنی و میزان مصرف از یک تا ۲۴ ساعت پس از مصرف خود را نشان می‌دهد و فرد مصرف‌کننده با علائمی چون اختلال در حرکت و راه رفتن، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تحریک‌پذیری، افزایش فشار خون، گُرگرفتگی، رفتارهای تهاجمی و‌... روبه‌رو می‌شود، با گذشت زمان کم‌کم مردمک‌های چشم توان تمرکز خود را از دست داده و فرد دچار بیهوشی و اختلال حواس می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند، علاوه بر بیهوشی با افزایش تپش قلب، امکان سکته و مرگ مغزی نیز وجود دارد.

این علائم را اما برخی جدی نمی‌گیرند و آن را با علائم و حالت‌های مستی اشتباه گرفته و تصور می‌کنند که به مرور زمان حال‌شان بهتر می‌شود. برخی نیز نگرانند که با مراجعه به پزشک و مراکز درمانی، به دلیل استفاده از الکل و غیرقانونی بودنش به دردسر بیفتند. با این حال گذشت زمان برای مسموم‌شدگان با الکل دقیقا شبیه به از دست دادن زمان طلایی برای درمان است.


تهیه، توزیع و مصرف الکل در ایران با استناد به موازین شرع اسلام ممنوع بوده و جرم است و برای مصرف آن حد هم تعیین شده است. با این حال، نمی‌توان منکر گستردگی روزافزون این ماده در ایران در سال‌های گذشته شد.

در عین حال، افزایش قیمت ارز باعث شده است که مشروبات الکلی وارداتی نیز بیش از گذشته گران شوند و همین دلیلی شده تا سودجویان نه تنها به تهیه و توزیع هر چه بیشتر مشروبات خانگی روی بیاورند که از تقلب در ساخت این مشروبات یا پر کردن شیشه‌های مشروبات خارجی و فروش آن به قیمت گرانتر نیز پرهیز نکنند.

هر چند کشف و دستگیری عوامل تهیه و توزیع مشروبات الکلی، می‌تواند از آمار آسیب‌دیدگان بکاهد، اما با این حال به نظر می‌رسد به کارهایی فراتر از این نیاز است. نمی‌توان مثل نقل قولی از یکی از مسئولان اظهار کرد که هر کس مشروبات الکلی می‌خورد، حقش است بمیرد! به هر حال جان هر انسانی محترم است و وظیفه مسئولان امر این است که در کاهش آمار مرگ‌و‌میر و مصدومان مشروبات الکلی هم تلاش کنند. با این همه، شاید تا آن موقع، بهترین موضوع، رعایت احتیاط از سوی مصرف‌کنندگان این مشروبات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha