کمبود ویتامین D در ابتدا به علت ریکتز به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یا مواد غذایی غنی از ویتامین D کشف شد. این بیماری هنوز در بخش‌های عمده جهان شیوع بالایی دارد.

نکات مهمی درباره مصرف ویتامین D ، C و اسید فولیک در بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس ،داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در بارداری به شما کمک می کند تا بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

اما زمانی که باردار هستید، یا احتمال باردار شدن وجود دارد، مهم است که مکمل اسید فولیک نیز مصرف کنید.

مقدار دوزی که توصیه می شود مصرف کنید

  • 400 میکروگرم اسید فولیک در روز - از قبل از بارداری تا هفته 12 بارداری
  • این برای کاهش خطر مشکلات در رشد کودک در هفته های اولیه بارداری است.
  • همچنین توصیه می شود روزانه یک مکمل ویتامین D مصرف کنید.
  • در دوران بارداری از روغن کبد ماهی یا هر مکمل حاوی ویتامین A (رتینول) استفاده نکنید. ویتامین A بیش از حد می تواند به کودک شما آسیب برساند. همیشه برچسب را بررسی کنید.

همچنین باید بدانید که از کدام غذاها در بارداری اجتناب کنید.

مکمل های بارداری را از کجا تهیه کنیم

می‌توانید مکمل‌ها را از داروخانه‌ها دریافت کنید، یا ممکن است پزشک عمومی بتواند آنها را برای شما تجویز کند.

اگر می خواهید اسید فولیک خود را از یک قرص مولتی ویتامین دریافت کنید، مطمئن شوید که قرص حاوی ویتامین A (یا رتینول) نباشد.

اگر واجد شرایط طرح شروع سالم باشید، ممکن است بتوانید ویتامین های رایگان دریافت کنید.

اسید فولیک قبل و در دوران بارداری

  • مصرف یک قرص اسید فولیک ۴۰۰ میکروگرمی هر روز قبل از بارداری و تا هفته ۱۲ بارداری مهم است.
  • اسید فولیک می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی معروف به نقص لوله عصبی، از جمله اسپینا بیفیدا کمک کند.
  • اگر قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نکرده اید، باید به محض اینکه متوجه بارداری شدید شروع کنید.
  • سعی کنید سبزیجات برگ سبز حاوی فولات (شکل طبیعی اسید فولیک) و غلات صبحانه و اسپری های چربی همراه با اسید فولیک مصرف کنید.
  • دریافت مقدار فولات توصیه شده برای بارداری سالم تنها از طریق غذا دشوار است، به همین دلیل مصرف مکمل اسید فولیک بسیار هم است.

اسید فولیک با دوز بالاتر

اگر احتمال بیشتری دارید که حاملگی خود تحت تأثیر نقایص لوله عصبی قرار گیرد، به شما توصیه می شود که دوز بالاتر اسید فولیک (5 میلی گرم) مصرف کنید. به شما توصیه می شود که این را هر روز تا هفته ۱۲ بارداری مصرف کنید.

ممکن است شانس بیشتری داشته باشید اگر:

  • شما یا پدر بیولوژیکی نوزاد نقص لوله عصبی دارید
  • شما یا پدر بیولوژیکی نوزاد سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی دارید
  • شما یک بارداری قبلی تحت تاثیر نقص لوله عصبی داشته اید
  • شما دیابت دارید
  • شما داروی ضد صرع مصرف می کنید
  • شما داروی ضد رتروویروسی برای HIV مصرف می کنید

اگر هر یک از این موارد در مورد شما صدق می کند، با یک پزشک عمومی صحبت کنید. آنها می توانند دوز بالاتر اسید فولیک را تجویز کنند.

پزشک عمومی یا ماما نیز ممکن است آزمایشات غربالگری اضافی را در دوران بارداری شما توصیه کند.

ویتامین D در بارداری

شما روزانه به 10 میکروگرم ویتامین D نیاز دارید و باید مکملی حاوی این مقدار را بین سپتامبر و مارس مصرف کنید.

ویتامین D میزان کلسیم و فسفات را در بدن تنظیم می کند که برای حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها لازم است. بدن ما ویتامین D را زمانی می سازد که پوست ما در معرض نور خورشید تابستان (از اواخر مارس / اوایل آوریل تا پایان سپتامبر) قرار می گیرد.

دقیقاً مشخص نیست که چقدر زمان در معرض نور خورشید برای تولید ویتامین D کافی برای تامین نیازهای بدن نیاز است، اما اگر در معرض نور خورشید هستید، قبل از شروع قرمز شدن یا سوختن پوست خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید یا از آن محافظت کنید.

ویتامین D نیز در برخی غذاها وجود دارد، از جمله:

  • ماهی های چرب (مانند سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین)
  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز

ویتامین D به برخی از غلات صبحانه، پخش چربی و جایگزین های شیر غیر لبنی اضافه می شود. مقادیر اضافه شده به این محصولات می تواند متفاوت باشد و ممکن است فقط اندک باشد.

از آنجایی که ویتامین D فقط در تعداد کمی از غذاها، چه به صورت طبیعی و چه افزوده شده، یافت می شود، دریافت کافی از غذاها به تنهایی دشوار است.

بیش از 100 میکروگرم (4000 IU) ویتامین D در روز مصرف نکنید زیرا ممکن است مضر باشد.

اگر پوست تیره دارید یا پوست خود را زیاد می پوشانید

شما ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D کافی باشید اگر:

شما پوست تیره ای دارید (به عنوان مثال، اگر اهل آفریقا، کارائیب آفریقایی یا جنوب آسیا هستید)

وقتی بیرون هستید پوست خود را می پوشانید یا زمان زیادی را در داخل خانه می گذرانید

ممکن است لازم باشد در طول سال یک مکمل روزانه ویتامین D را در نظر بگیرید. برای مشاوره با ماما یا پزشک صحبت کنید.

مصرف آهن در دوران بارداری

اگر آهن کافی نداشته باشید، احتمالاً بسیار خسته خواهید شد و ممکن است از کم خونی رنج ببرید .

گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک و آجیل حاوی آهن هستند.

اگر می خواهید در دوران بارداری بادام زمینی یا غذاهایی که حاوی بادام زمینی هستند (مانند کره بادام زمینی) بخورید، می توانید این کار را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل انجام دهید، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید یا متخصص بهداشت به شما توصیه کند که این کار را نکنید.

بسیاری از غلات صبحانه دارای آهن هستند. اگر سطح آهن در خون شما کم شود، پزشک عمومی یا ماما به شما توصیه می کند که مکمل های آهن مصرف کنید.

ویتامین C در بارداری

ویتامین C از سلول ها محافظت می کند و به حفظ سلامت آنها کمک می کند.

این در طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و یک رژیم غذایی متعادل می تواند تمام ویتامین C مورد نیاز شما را تامین کند.

منابع خوب عبارتند از:

  • پرتقال و آب پرتقال
  • فلفل قرمز و سبز
  • توت فرنگی
  • توت سیاه
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • سیب زمینیها

کلسیم در بارداری

کلسیم برای ساخت استخوان ها و دندان های کودک شما حیاتی است.

منابع کلسیم عبارتند از:

  • شیر، پنیر و ماست
  • سبزیجات برگ سبز، مانند راکت، شاهی یا کلم پیچ
  • توفو
  • نوشیدنی های سویا با کلسیم اضافه شده
  • نان و هر غذایی که با آرد غنی شده درست شود
  • ماهی هایی که در آن استخوان ها را می خورید، مانند ساردین و pilchards

گیاهخواری و رژیم های خاص در بارداری

یک رژیم گیاهخواری متنوع و متعادل باید در دوران بارداری مواد مغذی کافی برای شما و کودکتان فراهم کند.

اما ممکن است دریافت آهن و ویتامین B12 کافی برای شما دشوارتر باشد.

با یک ماما یا پزشک در مورد چگونگی اطمینان از دریافت کافی این مواد مغذی مهم صحبت کنید.

اگر گیاهخوار هستید یا به دلیل عدم تحمل غذایی از رژیم غذایی محدود پیروی می کنید (مثلاً رژیم غذایی بدون گلوتن برای بیماری سلیاک) یا به دلایل مذهبی، با یک ماما یا پزشک عمومی صحبت کنید.

بخواهید به یک متخصص تغذیه معرفی شوید تا در مورد چگونگی اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز خود و کودکتان به شما کمک کند.

نکاتی برای مصرف ویتامین D در دوران بارداری

به گزارش سلامت نیوز بعدها، تحقیقات نشان داد که مکمل‌های ویتامین D و کلسیم باعث کاهش شکستگی‌های استخوانی در افراد مسن می‌شود.تأثیرات ویتامین D بر سیستم عضلانی و اسکلتی بر کسی پوشیده نیست.امروزه دانشمندان دریافته‌اند که ریسک سرطان مثلاً سرطان روده وعفونت و بیماری‌های خود ایمن و قلبی عروقی در کسانی‌که سطح 25-hydroxyvitamin D آنها کمتر از 20 ng/Ml است، بیشتر است.هر چند نمی‌دانیم در چه سطحی از 25-hydroxyvitamin D ریسک این بیماری‌ها کاهش می‌یابد. ضعف عضلانی در سطح 25-hydroxyvitamin Dبین 10 تا 25 اتفاق می‌افتد و بیشترین سود درمان ضعف عضلانی با ویتامین D در سطح 25-hydroxyvitamin زیر10 اتفاق می‌افتد.


کاهش ویتامین D در بارداری ممکن است اثرات کوتاه مدت مثل مسمومیت حاملگی و بلندمدت(مثلاً در کودکی)روی استخوان و سیستم ایمنی و آلرژی و سلامت عمومی داشته باشد ولی حد نهایی مفید ویتامین D در بارداری و شیردهی و نوزادی مشخص نیست.

از آنجایی که مطالعات راجع به تأثیرات ویتامین D برروی عواقب حاملگی وجوه مختلفی دارد، نتیجه‌گیری قاطع در این باره مشکل است.چراکه روش‌های مطالعه و جمعیت مورد مطالعه متفاوت هستند و ممکن است میزان متفاوتی از ویتامین D را در زمان‌های متنوعی از حاملگی مصرف کرده باشند.

مصرف ویتامین D در برخی مطالعات کاهش دیابت بارداری و مسمومیت حاملگی و تولد نوزاد با وزن کم نسبت به سن حاملگی را نشان می‌دهد.مطالعات کافی درمورد کاهش زایمان زودرس با مصرف ویتامین D وجود ندارد.گاهی به‌دلیل کاهش شدید و طولانی مدت ویتامین D در مادر پوکی استخوان(استئومالاسی)می دهد و به دلیل عدم تقارن سر جنین با لگن زایمان به روش سزارین ضرورت می‌یابد.


بسته به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مصرف حداقل ویتامین D متفاوت است.در اکثر کشورها بر میزان مصرف 600 واحد بین‌المللی ویتامین D، روزانه در زنان سنین باروری و در دوران بارداری و شیردهی توافق دارند. باتوجه به اینکه کمبود ویتامین D در زنان در کشور ما شایع است، طبق دستورالعمل کشوری، زنان در دوران بارداری بهتر است روزانه 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند.در اکثر قرص‌های مکمل که در بارداری مصرف می‌شوند 400واحد ویتامین D وجود دارد.بسته به شرکت سازنده ممکن است 200 واحد ویتامین D یا 1000 تا 1200 واحد ویتامین D در برخی مکمل‌ها یافت شود.

اکثر محصولات بدون نسخه که بر چسب ویتامین D یا مولتی ویتامین دارند مانند شیر یا نان غنی شده حاوی ارگوکلسیفرول هستند(VitaminD2)وکمتر شامل کوله کلسیفرول(VitaminD3)هستند.مکمل‌هایی که حاوی ویتامین D3هستند معمولاً سریع‌تر به فرم فعال ویتامین D تبدیل می‌شوند و اکثراً بطور مؤثرتری سطح 25-hydroxyvitamin D را بالا می‌برند.بنابراین در اکثرمکمل‌های نسخه شده در بارداری ویتامین D3 (کوله کلسیفرول)وجود دارد هر چند در بعضی ویتامینD2 (ارگوکلسیفرول)و در برخی مخلوط این دو وجود دارد.ازمصرف ویتامین D در دوزهای بالا مثلاً 50000واحد و بالاتر در بارداری باید اجتناب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha