وزیر بهداشت در واکنش به گفته های اخیر کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تراریخته ها، تاکید کرد:« آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفته بود که وزارت بهداشت با تراریخته مشکلی ندارد و من گفتم که وزارت بهداشت هرگز چنین چیزی را اعلام نکرده است. ما هیچ وقت اعلام نکردیم تراریخته بی ضرر است یا ضرر دارد.»

وزارت بهداشت هرگز اعلام نکرده مشکلی با تراریخته ها ندارد/پرداخت کارانه پرستاران و مطالبات بازنشستگان پیش از عید

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در واکنش به گفته های اخیر کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تراریخته ها، تاکید کرد:« آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفته بود که وزارت بهداشت با تراریخته مشکلی ندارد و من گفتم که وزارت بهداشت هرگز چنین چیزی را اعلام نکرده است. ما هیچ وقت اعلام نکردیم تراریخته بی ضرر است یا ضرر دارد.»
 
به گزارش سلامت نیوز، دکتر سعید نمکی در نشست خبری نوروزی با خبرنگاران پاسخ به سوالی درباره محصولات تراریخته گفت: «هنوز کل دنیا و کشورهای صنعتی نیز به پاسخ منطقی و قانع کننده‌ای در این زمینه نرسیدند تا من هم بتوانم به عنوان وزیر بهداشت رد یا پذیرش آن را اعلام کنم. در نتیجه خواهش کردم بررسی عالمانه‌تری انجام شود و پاسخ درستی برای آن داشته باشیم.»


وی گفت:« در حال حاضر نمی‌توان بحث تراریخته را رد یا تایید کرد، اما می‌توان این قول را داد تیم‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال کار هستند، این پاسخ را بدهند. وزیر بهداشت باید به سلامت مردم فکر کند و نباید منفعتی در این پدیده‌ها داشته باشد.»

هیچ وقت اعلام نکردیم تراریخته بی ضرر است یا ضرر دارد
نمکی تاکید کرد:« آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفته بود که وزارت بهداشت با تراریخته مشکلی ندارد و من گفتم که وزارت بهداشت هرگز چنین چیزی را اعلام نکرده است. ما هیچ وقت اعلام نکردیم تراریخته بی ضرر است یا ضرر دارد.»


وی با تاکید بر امر پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت:«امروز فقط هزینه یک دوره شیمی درمانی یک بیمار سرطانی در کشور معادل واکسیناسیون یک شهرک یا روستای بزرگی بود که ما در گذشته انجام می دادیم.یا حداقل هزینه یا قیمت تمام شده برای یک شب بستری شدن در بیمارستان در ارزان ترین کشورهای دنیا بالای پانصد دلار است این ایجاب می کند که هم منابعمان را در نظام سلامت بهینه کنیم و هم از موارد خطرزای هزینه ساز برای نظام سلامت کشور پیشگیری کنیم.»


وی با تاکید بر ادامه طرح تحول سلامت گفت:« طرح تحول سلامت به عنوان یکی از طرح‌های موفق دولت دکتر روحانی و مورد توجه وزارت بهداشت است و قرار است آن را در زمینه کاهش هزینه‌های سنگین از جیب بیماران و در کمک به درمان بیماران صعب العلاج و ماندگاری خدمات پزشکی در نقاط کمتر توسعه یافته ادامه می‌دهیم.»

تامین ارز مورد نیاز را برای داروها و تجهیزات پزشکی اساسی تا پایان ۹۸
دکتر نمکی گفت: «قطعا سال 98 سال نسبتا پرتلاطمی است ما با فشار تحریم‌های ظالمانه ممکن است شرایط ویژه‌ای را تجربه کنیم، اما به جرات می گویم با تمهیداتی که در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و ارز تخصیص یافته به آن اندیشیده ایم ، ارز مورد نیاز را برای داروها و تجهیزات پزشکی اساسی را تا پایان بهار سال آینده تامین می‌کنیم و نگرانی وجود ندارد. البته مکانیزم‌هایی را طراحی کرده ایم که بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.»


وی درباره میزان افزایش قیمت دارو در سال آینده گفت:« درباره قیمت دارو نیز با توجه به اینکه اصرار داریم ارز دارو باید بر مبنای ۴۲۰۰ تومان محاسبه شود و دولت و بانک مرکزی هم آن را پذیرفته ما افزایش قیمت دارو به جز افزایش سنواتی که درسال‌های گذشته داشته ایم، بین ۱۰  تا ۱۵ درصد نخواهیم داشت که با توجه به حمایت بیمه ای در کشور بیماران تحت فشار قرار نخواهند گرفت.»


وزیر بهداشت درباره پرونده پتروشیمی گفت: قبل از حضور من این پرونده باز بود و در سازمان برنامه و بودجه نیز یکی از ارکان این موضوع بودیم. این مورد را وارد مرحله رسیدگی مجدد کردیم و برای ما، مبنا اجرای قانون و عدالت است. این مسئله وارد پروسه رسیدگی جدید شده و یک تیم کارشناسی در این زمینه کار می‌کند و به محض اینکه به نتیجه قطعی برسیم، به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.»

پرونده الکترونیک سلامت اصلی‌ترین ریل برای عبور سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده
وی درباره استقرار پرونده الکترونیک سلامت تا پایان خرداد ۹۸ گفت:« پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و پزشکی خانواده از جمله موارد قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه است . متاسفانه علیرغم فعالیت همکاران ما، خیلی به نتیجه قابل ظهوری نرسیده بود. معتقدم پرونده الکترونیک سلامت و استقرار آن به عنوان اصلی‌ترین ریل برای عبور سیستم نظام ارجاع و پزشکی خانواده است. یعنی اگر همه پزشکان خانواده و نظام ارجاع را داشته باشیم، اما این اتوبان ورود و خروج پرونده الکترونیک سلامت را برایش زیرساختی تهیه نکرده باشیم، به نتیجه نمی‌رسیم.بنابراین باید ابتدا تمرکزمان را بر روی استقرار پرونده الکترونیک سلامت بگذاریم.»


وی در ادامه گفت:« در این زمینه سامانه سیب ، ناب و سینا در استان‌ها اجرا شده بود.بنده در اولین قدم،یک مدیر ملی برای این پروژه تعیین کردم. همچنین مرکز آی تی را به عنوان یک ابزار در اختیار مدیر این پروژه گذاشته ام. همچنین نسخه نویسی الکترونیک نیز در بیمه سلامت در شهرهای مختلف اجرایی می شود. اگر بتوانیم پایلوت‌های موفقی را اجرا کنیم و نارسایی‌های پایلوت ها را شناسایی کنیم، زمانی که برای استقرار در سطح ملی نیاز داریم بسیار کمتر خواهد بود. در این زمینه همکاران ما روز و شب مشغول کار هستند و قولی که دادیم در پایان بهار آینده سیستم پرونده الکترونیک مستقر خواهد شد، تردیدی وجود ندارد. زیرساخت‌ها تا حد زیادی فراهم شده و باید مفصل‌ها به هم متصل شوند وهمزمان روی پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز کار ‌کنیم و شیوه تقاضای القایی و نسخه نویسی های بیهوده و هزینه‌هایی که بی جهت بر روی دوش نظام سلامت تحمیل می‌شود را نیز برطرف می‌کنیم.»

هفت هزار میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب داریم
وزیر بهداشت درباره میزان بدهی‌های وزارت بهداشت گفت:« بخشی از بدهی وزارت بهداشت به بستانکاری ما برمی‌گردد و ما هفت هزار میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب داریم. بخشی هم مربوط به تخصیص‌ها بود و توانستیم مبلغی را از تامین اجتماعی بگیریم و این هفته نیز کمک خواهند کرد. بنابراین اولین قدم ما به روز کردن پرداختی در کارانه پرستاران است و چند روز است که در این زمینه کار می‌کنیم تا اول بدهی به پرستاران پرداخت شود.»

پرداخت کارانه پرستاران و مطالبات بازنشستگان پیش از عید
وی تاکید کرد:«در رابطه با بازنشستگان هم این پرداخت ها شروع شده است و بلافاصله بعد از پرداخت حقوق ها پرداخت معوقات بازنشستگان را هم شروع می کنند و ان شاالله بتوانیم قبل از پایان سال دو کار اساسی کرده باشیم اول پرداخت کارانه پرستاران و دوم بتوانیم از معوقات بازنشستگان از سال های ۹۵ تا پایان ۹۶ را تسویه کنیم.»


وی گفت:« وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم، طبق آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت رای نیاورد. پس از آن قرار شد با توجه به برخی آیتم‌ها، انتقال دبیرخانه صورت گیرد. این موضوع از بابتی مورد تردید و از بابتی مورد تسهیل است. باید مردم را به عنوان اصلی‌ترین رکن خدمت رسانی در نظر بگیریم و بدانیم به چه وسیله‌ای می‌توان کار مردم را تسهیل کرد.»


دکتر نمکی درباره پزشکان طرحی گفت:« به دنبال اصلاح معیشتی پزشکان طرحی هستیم. البته ابتدا سعی می کنیم تعهدات قبلی خود را به روز کنیم قبل از اینکه تعهد جدیدی را ایجاد کنیم. اما درباره دستیاران قطعا دوران سختی از نظر معیشتی می گذرانند به دنبال این هستیم که در سال ۹۸ کمک هایی را داشته باشیم.»

هیچ اختلاف نظری با وزیر رفاه ندارم
وی درباره سازمان بیمه سلامت و اختلافاتی که بین دو وزیر بر سر آن بوجود آمد و درباره اختلافات میان وزارتخانه های رفاه و بهداشت در دوره گذشته و دوره جدید، خاطرنشان کرد:«به نظر من بیمه سلامت و دبیرخانه آن در جایی که بیمه سلامت حضور دارد و دبیرخانه شورای عالی بیمه قطعا به همدلی بیشتر کمک خواهد کرد. در حال حاضر بین من و آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. دبیر جدیدی برای شورای عالی بیمه سلامت تعیین خواهیم کرد و اگر من ادعایی در تفسیر قانون ببینیم به سمت تعدیل این نگاه و تامین نظر این عزیزان قدم برمی‌دارم. این مجموعه در حال حاضر در وزارت بهداشت قرار دارد و همدلی بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه وجود دارد.»


وی گفت:« سال ٩٤ طرح تحول سلامت مقدار قابل توجهی شروع شده بود و کشور به منابع نیاز داشت. طرح تحول سلامت به ١٠ درصد هدفمندی یارانه ها گره خورده بود. نسبت مصارف به منابع در روز تصویب لایحه بودجه به دلیل افزایش برخی ردیف ها، بالاتر است و از طرفی منابعی مانند مالیات و میزان فروش نفت هم وصول نمی شود.»


وی افزود:« یک نسیم سیاسی می تواند کشور را تحت تاثیر قرار بدهد. بیمه سلامت در سال ٩٢ حدود ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان بودجه داشت و امسال با ١٦ تا ١٧ میلیارد تومان هم نمی توان مشکلات را جمع کرد.»


وزیر بهداشت گفت: «معتقدیم منابع کشور محدود است و باید توجه کنیم سال ٩٨ سال حداکثر مصارف معلوم و حداکثر مصارف نامعلوم است. حدود ٣٦ میلیارد تومان منابع برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده و با این پول باید کشور را اداره کرد.»


دکتر نمکی تاکید کرد:« اگر قرار است دستگیری کنیم ابتدا باید از نیازمندترها دستگیری کنیم. در طرح تحول سلامت این کار برای نقاط محروم و بخشی که فرودست‌تر هستند به عنوان اولین اولویت و به خصوص در تحولات سال آینده موردنظر است. موضوع دیگر ساماندهی نظام ارائه خدمت و کاهش هزینه‌های القایی است.»

سه بسته حمایتی برای بیماران در مناطق کم برخوردار
وی درباره کاهش پرداختی از جیب مردم بیان کرد: «تمام تلاش ما این است که منابع به سمتی برود که سه بسته اصلی کاهش پرداخت از جیب بیمار، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشک در مناطق کمتر برخوردار انجام شود. این سه بسته با جدیت حمایت می‌شوند و افزایش تعرفه در سال آینده نیز قرار است از جیب دولت و بیمه‌ها باشد تا به مردم کمترین فشار وارد شود.»


وی گفت:« نگاه توسعه یافته و جامعه محور در همه معاونت‌ها باید ادغام شود؛ بر این اساس برخی فعالیت‌هایی که در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت وجود داشت، زیرنظر وزیر خواهد رفت. گام به گام این برنامه توسط دکتر اکبری پیش می‌رود و این برنامه‌ها اجرایی می‌شوند. مواردی مانند خیرین مستقیم زیرنظر وزیر و قسمت‌هایی زیرنظر معاونت توسعه منابع و قسمت‌هایی زیرنظر سایر معاونت‌ها خواهد بود.»

سرنوشت مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته از صندوق ملی توسعه
وزیر بهداشت درباره مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته از صندوق ملی توسعه گفت:« این مبلغ طبق گزارشی که دارم به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده و دانشگاه‌ها هم مکلف بودند این مبلغ را برای دارو و تجهیزات پزشکی مصرف کنند. این موضوع را از سه مسیر دنبال می‌کنم. اینکه شرکت‌های پخش می‌گویند یک ریال آن نیامده، بی انصافی است. تیمی در حال کار روی این موضوع است و به محض اینکه گزارش مربوطه به دستم برسد، با رئیس دانشگاهی که این موضوع را رعایت نکرده برخورد می‌کنم. و اگر جابه‌جایی هم به درستی انجام نشده باشد، پول به سمت هدف اصلی خواهد رفت.»


وی خاطرنشان کرد:« رعایت حال صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در این زمینه مورد نظر است و تا آخرین مرحله پیگیری می‌کنم. هنوز جمع بندی گزارش‌ها انجام نشده و گزارش آن حتما در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. زیرا شفافیت قسمت اصلی مدیریت من در وزارت بهداشت خواهد بود. این کار زمانی انجام می‌شود که حرف غیرمنطقی نگوییم. حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به دارو بوده است و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.»


وزیر بهداشت درباره مشکلات بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه در گذشته تاکید کرد:« بخشی از این اختلافات به دیدگاه و بخشی به امواجی که در دو وزارتخانه وجود داشت، برمی‌گشت. من خیلی اهل دعوا نیستم. تلاشم این است که با اعضای کابینه دولت با صلح و صمیمیت کار کنم. حتی یک بار مسائلم با دوستان را به هیات دولت نکشیدم. واقعیت این است که من هیچ تقابلی را از طرف وزارت رفاه به وزارت بهداشت حس نمی‌کنم. زیرا هر دو وزارتخانه باری بر دوش دارند. بخشی از طلبی که وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی دارد، به طرح تحول سلامت برمی‌گردد.»


وی افزود: «به عنوان وزیر بهداشت باید بدانم هزینه‌هایی که انجام شده، تامین اجتماعی هم تحت فشار قرار گرفته و درک متقابل باید از دو طرف باشد. وزارت رفاه هم تلاش می‌کند به وزارت بهداشت در وصول مطالبات کمک کند. در نتیجه هیچ تهدیدی حس نمی‌کنم و همراهی نیز صمیمانه است.»

اگر قفل‌های جدیدی بر روابط بین المللی زده شود، نمی‌توان آن را به سادگی باز کرد
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره FATF گفت:« تصویب این موضوع قطعا در کار ما موثر است و امیدوارم خردمندانه با آن برخورد کنیم. زیرا اگر قفل‌های جدیدی بر روابط بین المللی زده شود، نمی‌توان آن را به سادگی باز کرد. با این حال اگر تصویب نشود هم روی راه‌های جدیدی کار می‌کنیم تا به بن بست جدیدی نرسیم.»

جراحان و کادر درمان باید هزینه قصور و درمان مجدد بیمار را از جیب خود پرداخت کنند

وزیر بهداشت درباره صحبت‌های اخیر خود در زمینه نظام پرداخت DRG و واکنش های اعتراضی جراحان به این اظهارات، تاکید کرد:« نظام پرداخت DRG‌ یک نظام پرداخت جدید است که مرکز ارائه دهنده خدمت، بسته‌ای را طبق قیمت واحد با سازمان بیمه گر قرارداد می‌بندد. اگر به علت قصور جراح، قرار باشد بیمار دوباره جراحی شود، دیگر دو بار هزینه پرداخت نمی کند و فقط یک بار پول داده می‌شود. برای قصور بیمارستان، حتی در مراقبت‌های بعد از عمل و اینکه بیمار مراقبت‌های لازم را دریافت نکرده باشد، از جیب بیمه‌ها و دولت پرداخت نمی‌شود. این به معنی جریمه کردن جراح نیست.»


وی در پاسخ به سوالی درباره عدم ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی در گمرکات کشور خاطرنشان کرد:« گزارشی در این زمینه نداریم و نماینده گمرک و بانک مرکزی در جلسه‌های هفتگی حضور دارند و رسوب دارو و تجهیزات پزشکی در گمرکات کشور ایجاد نشده است. تعداد ۴۰۰ آمبولانس نیز در گمرک مانده بود که این مشکل هم حل شد و این آمبولانس‌ها هم ترخیص شدند.»

کارتخوان اهرمی برای فشار بر مالیات پزشکان نیست
دکتر نمکی درباره فرار مالیاتی پزشکان و الزامی شدن وجود کارتخوان در مطب پزشکان گفت:« دکتر تقوی نژاد معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت مطلقا دنبال کارتخوان نبود، اما دنبال این بود که از فرار مالیاتی جلوگیری شود و نمی‌توان انکار کرد که در جامعه پزشکی فرار مالیاتی نداریم. اینکه قشر خدمت گزار پزشک را به عنوان راهزن و فراری از مالیات نشان بدهیم، چیزی جز تخریب سرمایه اجتماعی نیست. این را قبول ندارم که پزشک در مطب خود کارتخوان نگذارد. در نتیجه تقوی نژاد بنیان گذار فشار بر جامعه پزشکی نیست. این تفکر که کارتخوان باید باشد یا خیر، اهرمی برای فشار بر مالیات نیست.»


وی درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور گفت:« توزیع تخت‌های بیمارستانی در کشور عادلانه نیست و با ساخت بیمارستان‌های جدید در سال ۹۸ در بسیاری از استان‌ها که حتی زیر یک تخت به ازای هزار نفر جمعیت بود، به متوسط کشوری یعنی ۱.۶ می‌رسیم. این مشکل به خاطر نبودن نظام ارجاع در کشور است. از طرفی در تخت‌های سی سی یو و آی سی یو هم ممکن است مشکلاتی داشته باشیم، چون بسیاری از این تخت‌ها بی دلیل صرف بیمارانی می‌شود که می‌توان در منزل از آنها مراقبت کرد.»


وی افزود:« در این زمینه بحث پرستاری در منزل راه اندازی شده که تعرفه آن به دولت نیز خواهد رفت. نگهداری برخی از این بیماران در منزل می‌تواند بار سی سی یو و آی سی یو راه کاهش بدهد. تجهیزات مناطق کمتر برخوردار به تخت بیمارستانی یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است. همچنین توزیع درست و ارسال و اعزام مناسب بیمار از نقطه‌ای به نقطه دیگر باید انجام شود.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha