از روز نوزدهم اسفند ماه خبر از شیوع یک بیماری همه‌گیر گوارشی با عنوان مسمومیت و با علایم اسهال، استفراغ و تهوع، دل‌پیچه و ضعف جسمانی در شهرستان قروه در فضای مجازی منتشر شد.

ماجرای ویروس نورواک و ٦٥٧مسموم

سلامت نیوز: از روز نوزدهم اسفند ماه خبر از شیوع یک بیماری همه‌گیر گوارشی با عنوان مسمومیت و با علایم اسهال، استفراغ و تهوع، دل‌پیچه و ضعف جسمانی در شهرستان قروه در فضای مجازی منتشر شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،این مسمومیت که از شهر سریش‌آباد از توابع شهرستان قروه آغاز و سپس به شهر قروه رسید، ابتدا با مراجعه تعداد کمی از افراد همراه بود، اما به مرور افزایش پیدا کرد و این میزان در روز بیست‌ویکم به ١٤٠ نفر رسید.  همین امر باعث شد تا مسئولان شبکه بهداشت و درمان اعلام هشدار کرده و به بررسی این معضل بپردازند، به‌طوری که اکیپی از استان و همین‌طور وزارت بهداشت به شهرستان قروه اعزام شدند.


با شیوع این بیماری شایعاتی مبنی بر آلوده‌بودن آب شهرستان مطرح شد که با انجام آزمایشات صورت‌گرفته مشخص شد آلودگی آب صحت نداشته و منشأ این بیماری هیچ‌گونه ربطی به آلودگی آب ندارد و درواقع آب شرب شهرستان سالم است.


پس از اطمینان‌خاطر از سالم‌بودن آب شرب شهرستان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان احتمال داد علت این بیماری با توجه به علایم مشاهده‌شده شیوع نوعی عفونت تنفسی باشد که به صورت ناراحتی‌های گوارشی خود را نشان می‌دهد.


به گفته «فرزام بیدارپور» این ویروس با تغییرات آب‌وهوایی رشد کرده و به سرعت انتشار می‌یابد، به همین علت مردم باید با رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی‌کردن سبزیجات و میوه و دقت در خرید مواد غذایی در جلوگیری از انتقال این بیماری تلاش کنند.


تمامی این موارد درحالی عنوان می‌شود که این بیماری گاهی نزولی بود و گاهی صعودی، به‌طوری که آمار ١٤٠ نفری در روز بیست‌ودوم به ٢٠٠ نفر رسید. گرچه به گفته مسئولان امر تمامی بیماران مبتلا به این ویروس بستری نشده و به صورت سرپایی درمان شده‌اند، اما نگرانی از این بود که آمار درحال تغییر است.


این روند افزایشی در روز بیست‌وسوم هم ادامه داشت و تعداد مراجعان به ٣١٥ نفر رسید و همین سیر صعودی پیش می‌رفت تا این‌که در روز بیست‌وچهارم ناگهان آمار مراجعان با علایم مشابه کاهش یافت و در این روز تنها ٢٧ نفر مرتبط به این موضوع گزارش شدند.


این کاهش مراجعه نشان از کنترل اوضاع می‌داد، تا این‌که به‌طور ناگهانی در روز ششم آغاز این بیماری تعداد مبتلایان به ٦٥٧ نفر رسید و همین نگرانی‌ها را بیشتر کرد، به‌خصوص وقتی که باز هم شایعات پررنگ شد و این بار دست روی آلودگی گوشت یخ‌زده گذاشتند.


با این شایعه بود که دامپزشکی کردستان با صدور مستنداتی شامل تاییدیه سلامت گوشت‌های توزیع‌شده چنین شایعه‌ای را تکذیب کرد و بی‌پایه خواند.
همین شایعه باعث شد تا وزارت بهداشت به‌طور جدی وارد کار شده و سریع با انتشار اطلاعیه‌ای احتمالات مرتبط به این بیماری را بیان کند. در این اطلاعیه عنوان شده که احتمال دارد عامل این بیماری ویروس نورواک باشد و این مسأله هیچ ربطی به آلودگی آب و گوشت ندارد، چون براساس آزمایشات صورت گرفته، سالم هستند.


در این اطلاعیه منشأ اصلی این بیماری عنوان نشده و به گفته مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نتیجه قطعی نیازمند زمان بوده و بعد از تحقیقات بیشتر اعلام خواهد شد. 


به گفته محمدمهدی گویا تمامی موارد مبتلا به این بیماری از همان ابتدا  با درمان سرپایی بهبود یافته و مرخص شده‌اند و عارضه‌ای نداشته‌اند.
وی با بیان این‌که موارد ابتلا در چند روز اخیر به نسبت اوایل روند کاهشی داشته و موارد کنترلی با موفقیت پیش رفته و مشکلی از این بابت وجود ندارد، افزود: «تمامی منابعی که باید مورد بررسی قرار بگیرند، بررسی شده و خوشبختانه نشان داده شده که از نظر آب آشامیدنی هیچ‌گونه میکروبی مشاهده نشده و سلامت آب قطعی است.»


گویا همچنین به بررسی مواد غذایی و سبزیجات و میوه اشاره کرد و گفت: «در این زمینه نتایج هنوز به‌طور قطع اعلام نشده و نیازمند زمان است، چراکه دقت در این مورد ضرورت دارد.» وی همین‌طور اعلام کرد: «نتایج آزمایشاتی که از نمونه‌های اولیه گرفته‌شده نشان می‌دهد امکان دارد یک عفونت ویروسی در کار بوده و اگر این عفونت باشد، باید خیلی دقیق در مواد غذایی بررسی شود تا منبع مشخص انتشار ویروس مشخص شود.» 


گویا با تاکید بر این‌که تاکنون همه موارد خوب و علمی و دقیق جلو رفته و جای نگرانی نیست، تصریح کرد: «این یک بیماری خفیف بوده و نیاز است مردم رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و ضدعفونی‌کردن سبزیجات و مواد غذایی را رعایت کنند.» مطابق اظهارات این مقام مسئول آمار نشان می‌دهد که روند بیماری تا ٩٠‌درصد روبه کاهش گذاشته و فروکش کرده، درواقع این بیماری به دارو نیاز ندارد و یک عفونت ویروسی است که خودبه‌خود کنترل می‌شود.

وی درخصوص سابقه شیوع چنین بیماری در کشور گفت:   «سوابق ابتلای این نوع بیماری‌ها در همه جا ظرف سال‌های گذشته بوده و با اقدامات مرتبط کنترل شده است و این‌گونه نیست که تنها این شهر را درگیر کرده باشد.»

گویا بازهم تاکید کرد که براساس علایم بیان شده، به احتمال بسیار زیاد ویروس است و نخستین نتایج آزمایش روی نمونه مدفوع بیماران همین را نشان می‌دهد، ولی برای این‌که بتوان به‌طور کامل نتیجه گرفت زمان نیاز است. گفتنی است درحال حاضر آمار مبتلایان به این بیماری ویروسی در شهرستان قروه تاکنون به ٧٣٤ نفر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha