هوا بهاری شده و دیگر خبری از سوز سرما و بهانه‌ای برای كم تحركی و تنبلی نیست. با توجه به این‌كه با هله هوله خوری در تعطیلات نوروز فربه شدیم و باید مدتی را با فعالیت بدنی مضاعف برای حفظ سلامتی و كاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام بگذرانیم .

با دمنوش لاغر نمی‌شوید!

سلامت نیوز: هوا بهاری شده و دیگر خبری از سوز سرما و بهانه‌ای برای كم تحركی و تنبلی نیست. با توجه به این‌كه با هله هوله خوری در تعطیلات نوروز فربه شدیم و باید مدتی را با فعالیت بدنی مضاعف برای حفظ سلامتی و كاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام بگذرانیم .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، این بار با دكتر مرضیه بیگم سیاهپوش متخصص طب ایرانی در مورد حد و میزان ورزش از دیدگاه طب سنتی گفت‌وگویی انجام دادیم و به نكات جالب توجهی دست یافتیم.


افراد همانند یكدیگر قادر به انجام طولانی‌مدت فعالیت‌های ورزشی نیستند و میزان توان هر كس جهت ادامه ورزش را می‌توان بر اساس عواملی همچون نحوه تنفس، رنگ چهره، میزان تعریق و... مورد سنجش قرار داد.


 تا زمانی كه تنفس عادی وفرد قادر باشد نفس عمیق بکشد می‌تواند به ورزش ادامه دهد اما به محض این‌كه تنفس فرد سخت شود و به شماره افتد، رنگ پریده شود و خون كافی به مغز نرسد، تعریق شدید و سبب خستگی و ماندگی فرد شود و قادر به ادامه فعالیت نباشد باید ورزش را رها كند. البته در افراد چاق با ذخایر چربی بالا ممكن است بیش ازبقیه تعریق صورت گیرد كه اگر فرد خسته نشود، می‌تواند به ورزش ادامه دهد.
كسی كه با چند دقیقه ورزش، یك یا بیشتر این علایم را پیدا كند باید ورزش را قطع و به مرور زمان بر طول مدت و شدت ورزش بیفزاید.


چه ورزشی برای من مناسب است؟
از دیدگاه طب سنتی انجام یك نوع ورزش به همه افراد توصیه نمی‌شود به‌دلیل این‌كه عوامل گوناگونی همچون میزان توان بدنی، سن، جنس، وزن، سطح سلامتی، بیماری‌های موجود، نوع مزاج، عادات تغذیه‌ای، شغل و عادات خواب و بیداری در انتخاب ورزش مناسب برای هر فرد باید مورد سنجش قرار گیرد. 
ورزش باید به آرامی شروع شده و به‌تدریج بر شدت آن افزوده شود. در حركات و فعالیت‌های ورزشی باید تنوع داده شود زیرا هر ورزش بر بخشی از بدن اثر می‌گذارد. تا حد امكان به خصوص در كودكان از انجام ورزش حرفه‌ای خودداری شود.


شرایط مناسب برای ورزش
مكان ورزش باید تهویه مناسب داشته باشد. روده‌ها باید از مدفوع و مثانه از ادرار خالی شده باشد. چنانچه بیماری خاصی وجود دارد به عضو بیمار فشار وارد نشود. خانم‌ها در دوران قاعدگی از انجام ورزش‌های سنگین و شدید اجتناب كنند. پیش از ورزش باید خواب كافی داشت و نباید با خستگی آغاز شود. با گرسنگی یا شكم پر، ورزش ممنوع است.


خطر  ورزش سنگین برای چاق‌ها
از آنجا كه بیشتر افراد چاق سبك زندگی نامناسبی دارند بدنشان مملو از مواد زاید و فضولاتی است كه در طب سنتی به آن «امتلا» می‌گویند. پاكسازی در افراد چاق برای رفع امتلا باید بااحتیاط صورت گیرد زیرا این افراد عروق و قوای بدنی و روحی‌شان تحت فشار است و پاكسازی شدید و ناگهانی می‌تواندمنجر به ضعف شدید و غش شود.
ورزش سنگین و طولانی مدت و محدودیت شدید غذایی را نمی‌توان از ابتدا به افراد با اضافه وزن توصیه كرد، زیرا بدن مدت‌ها تحت تأثیر رطوبت ناشی از چاقی، تنبل و سست شده است. این افراد اگر فعالیت‌های شدید بدنی انجام دهند به زانوها و مفاصل‌شان آسیب می‌زنند. افراد چاق برای رسیدن به وزن ایده آل باید رژیم غذایی و ورزش را به مرور شروع كرده و طولانی مدت ادامه دهند.


چرا لاغر نمی‌شوم؟
شایع‌ترین پرسش افراد این است كه چرا پس از مدتی ورزش و رژیم، وزن ثابت می‌ماند و كم نمی‌شود.   به گفته دكتر سیاهپوش پس از شروع ورزش كه معمولا ملایم است، چربی‌های سطحی تحت‌تأثیر حرارت ذوب‌ می‌شوند و تا حدودی سایز و وزن كاهش می‌یابد. از آن پس ورزش و رژیم واقعی و مناسب فرد دشوارتر می‌شود چون باید چربی‌های عمیق‌تر و البته مزمن‌تر ذوب شود و درست زمانی كه باید شدت و مدت ورزش افزایش اساسی پیدا كند همان زمان فرد ناامید و خسته شده و همه چیز را رها می‌كند.
میزان لاغر شدن به میزان چاقی اولیه، نوع چاقی و میزان و نوع ورزشی كه از ابتدا شروع شده بستگی دارد و به یاد داشته باشید همه چاق‌ها با یك زمان و میزان ورزش به یك‌اندازه لاغر نمی‌شوند. چاق‌های عضلانی با افزایش شدت ورزش چاق‌تر می‌شوند و حتما باید تحت نظر متخصص درمان شوند.


واقعیت گیاهان لاغركننده
زیره، لیموترش، چای سبز، كرفس، كتان، سداب و زنیان از جمله گیاهانی هستند كه می‌توانند كاهنده چربی خون باشند، اما این‌باور كه بتوانند باعث كاهش توده چربی‌های زیرجلدی بدن شوند صحیح نیست.  همچنین مصرف سركه سیب و لیموترش جهت لاغری به‌صورت ناشتا برای معده بسیار زیان‌آور است و امكان ندارد كه بیماران با شاخص توده بدنی بالا با این نوع رژیم‌های خوراكی لاغر شوند.
 داروهایی مانند قرص زیره حاوی مقدار زیادی از ماده مؤثره زیره است كه این مقدار هرگز از پاشیدن زیره روی غذا یا دمنوش آن حاصل نمی‌شود. از طرفی مصرف طولانی‌مدت این داروها با این دوز از ماده مؤثره می‌تواند تهدیدكننده سلامت باشد و خاطرنشان می‌كنیم چاقی، درمانی طولانی‌مدت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha