مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، از اجرای نظام ارجاع الکترونیکی و پزشک خانواده در ۶ استان خبر داد و گفت: اجرای نظام ارزیابی وسع ضروری است.

ورود پزشک خانواده به ۶ استان

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، از اجرای نظام ارجاع الکترونیکی و پزشک خانواده در ۶ استان خبر داد و گفت: اجرای نظام ارزیابی وسع ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، طاهر موهبتی، صبح شنبه در کنفرانس ملی بیمه همگانی که در بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، افزود: محورهای کنفرانس امروز به نوعی انتخاب شده که علاوه بر به روز بودن، رویکردهای اصلی سازمان بیمه سلامت است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند، گفت: خدماتی که به آنها ارائه می‌شود از طریق ۵ صندوق صورت می‌گیرد که به تازگی نیز مددجویان کمیته امداد نیز به افراد تحت پوشش ما پیوسته‌اند که این اقدام در راستای تجمیع منابع صورت گرفته است.

موهبتی گفت: پوشش افراد مجهول الهویه یکی از مخاطرات ما بود که در این بحث نیز توانستیم اقداماتی را انجام دهیم اما هنوز بخش قابل توجهی از جمعیت ایران فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای هستند این در حالی است که هیچ مانعی برای بیمه این افراد وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: در بسیاری از کشورها بیمه مبنای ارائه خدمات به افراد است اما در کشور ما کد ملی مبناست و تمام این موارد باید در آئین نامه ارزیابی وسع دیده شود که حداقل خدشه را به خدمات مطلوب از لحاظ کمی و کیفی به گروه‌های نیازمند وارد کنیم.

موهبتی با اشاره به اینکه هر چه به پوشش صددرصدی بیمه همگانی نزدیک می شویم سخت‌تر خواهد شد، گفت: یکی دیگر از مواردی که مورد تاکید است حفاظت مالی در بیمه سلامت است که اقدامات ارزشمندی صورت گرفته به طوری که امروز هزینه‌ای که مردم از جیب می‌دهند کاهش پیدا کرده اما آنچه در قانون آمده ۲۵ درصد است و هنوز فاصله زیادی با این عدد داریم.

وی تاکید کرد: ۲۳ میلیون روستایی تحت پوشش بیمه رایگان هستند و تعداد قابل توجهی از افراد هستند که بدون ارزیابی وسع تحت پوشش قرار گرفته‌اند که این موضع می‌تواند به عنوان چالش و مشکلی مطرح شود که باید در نظام ارزیابی وسع آن را رفع کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: امروز یکی از مشکلات و چالش‌های بیمه‌های اجتماعی منابع مالی است به طوری که مصارف بر منابع پیشی گرفته است.

وی همچنین گفت: ایجاد مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت در دستور کار قرار دارد که مجوز آن نیز اخذ شده است.

موهبتی از اجرای نظام ارجاع الکترونیکی و پزشک خانواده در ۶ استان مازندران، زنجان، گیلان، فارس، گلستان و آذربایجان شرقی در سه ماهه اول امسال خبر داد و افزود: مردم به حقوق شهروندی واقف نیستند.

وی گفت: چه معنایی دارد که ۳۴ میلیون نفر یعنی حدود ۸۵ درصد جمعیت بیمه شدگان کشور ما رایگان باشند به همین دلیل باید نظام ارزیابی وسع به طور دقیق اجرایی شود.

موهبتی تأکید کرد: در راستای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در هر استان یک شهرستان را انتخاب کرده‌ایم تا نسخه نویسی الکترونیک را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ میلیون بار مراجعه در سازمان بیمه سلامت داریم گفت: رسیدگی الکترونیکی اسناد در اصفهان شکل گرفته و ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های ما را به صورت الکترونیکی رصد می‌کند.

موهبتی همچنین درخصوص استفاده از کد ملی به جای دفترچه بیمه بیمه سلامت گفت: در این خصوص نیز طرح حذف دفترچه در ۶۰۵ بیمارستان دولتی اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی مردم از حقوق شهروندی خود باخبر باشند مطالبه‌گری انجام می‌شود و نظارت بیشتری صورت می‌گیرد.

موهبتی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون مراجعه از بیمه سلامت به دفاتر پیشخوان داریم گفت: تأسیس مرکز ۱۶۶۶ که به طور هفتگی پاسخگویی شهروندان است اما در این خصوص فاصله بسیاری داریم و گاهی اوقات خودمان را سرزنش می‌کنیم که چگونه در خلأ و جدا از مردم بخشنامه‌هایی صادر می‌کنیم که مردم را به مخاطره می‌اندازد و می‌بینیم که بخشنامه‌های ما مؤثر نبوده به همین دلیل بعضاً باعث می‌شود آن را اصلاح کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha