چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

24روز چشم‌انتظاری خانواده باران، دختر ربوده‌شده اهل شهر مهاجران شازند با دستگیری 3آدم‌ربا و آزادی او، 1800کیلومتر دورتر از خانه پایان یافت.

نجات باران، 1800کیلومتر دورتر از خانه

سلامت نیوز:24روز چشم‌انتظاری خانواده باران، دختر ربوده‌شده اهل شهر مهاجران شازند با دستگیری 3آدم‌ربا و آزادی او، 1800کیلومتر دورتر از خانه پایان یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، روز شنبه 24فروردین‌ماه امسال بود که خبر رسید دختری 8ساله به نام باران ناپدید شده است. او صبح آن روز برای رفتن به مدرسه از خانه‌شان در شهر مهاجران از توابع شازند در استان مرکزی خارج شد اما دیگر برنگشت.

عصر آن روز خانواده دختر ناپدید‌شده وقتی همه جا را جست‌وجو کردند و نتوانستند ردی از باران پیدا کنند، ماجرا را به پلیس گزارش کردند. هیچ‌کس باران را ندیده بود و معلوم نبود به چه سرنوشتی دچار شده است. 24ساعت در بی‌خبری گذشت تا اینکه افراد ناشناس با خانواده باران تماس گرفتند و گفتند او را ربوده‌اند. اعلام خبر ربوده‌شدن دختر‌بچه این پرونده را وارد مرحله تازه‌ای کرد و تیم‌های ویژه‌ای از پلیس برای رهایی او دست به‌کار شدند.

تحقیقات اولیه از خانواده باران حاکی از آن بود که پدرش از مدتی قبل با چند نفر دچار اختلاف مالی شده است اما هنوز به‌درستی مشخص نبود که این آدم‌ربایی با چه انگیزه‌ای اتفاق افتاده است. وقتی تحقیقات ادامه پیدا کرد، کارآگاهان پلیس به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد باران بلافاصله بعد از ربوده‌شدن به شرق کشور منتقل شده و در آنجا نگهداری می‌شود.

باج‌خواهی 600میلیونی
روزهای پر از دلهره و نگرانی برای خانواده باران یکی‌یکی سپری می‌شد؛ بدون اینکه از سرنوشت دخترشان اطلاعی داشته باشند. هر روز شایعه تازه‌ای درباره باران منتشر می‌شد و افکار عمومی با نگرانی این اخبار را دنبال می‌کرد.

درحالی‌که 19روز از این کودک‌ربایی گذشته بود، آدم‌ربایان بار دیگر با خانواده باران تماس گرفتند و این بار او توانست برای دقایقی با پدر و مادرش صحبت کند. آدم‌ربایان اعلام کرده بودند برای آزادی دختربچه 600میلیون تومان می‌خواهند و زیاد نمی‌توانند منتظر بمانند. هرچند شنیدن صدای باران برای خانواده‌اش امیدوارکننده بود، اما طولانی‌شدن این ماجرا از یک‌سو و تهدیدهای آدم‌ربایان از سوی دیگر، خانواده باران را نگران می‌کرد.

دیگر برای پلیس مسجل شده بود که دختربچه در یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شود. مأموران تیم ویژه پلیس آگاهی این استان با اقدامات فنی حتی چند‌مرتبه توانستند تا یک‌قدمی اسارتگاه باران در شهرستان‌های خاش و سراوان نیز برسند، اما آدم‌ربایان دائم مخفیگاهشان را تغییر می‌دادند. آنها در آخرین تماسی که روز 14اردیبهشت با خانواده باران گرفتند، گفتند به هیچ‌وجه حاضر نیستند از خواسته‌شان کوتاه بیایند و اگر هر‌چه زودتر 600میلیون تومان دریافت نکنند، معلوم نیست دختربچه به چه سرنوشتی دچار شود.

عملیات رهایی
تهدیدهای گروگانگیران در شرایطی ادامه داشت که مأموران تیم ویژه هر لحظه به اطلاعات تازه‌تری از آنها دست پیدا می‌کردند و قدم به قدم به آنها نزدیک می‌شدند. در چنین شرایطی صبح دیروز مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد آدم‌ربایان در منطقه گلشهر شهر چابهار مخفی شده‌اند و در آنجا از باران نگهداری می‌کنند. به این ترتیب محل مورد نظر به‌طور کامل به محاصره مأموران تیم ویژه در آمد.

برای پلیس نجات جان باران در اولویت قرار داشت. به همین دلیل مأموران با استفاده از اصل غافلگیری توانستند وارد مخفیگاه آدم‌ربایان شوند و آنها را که 3مرد بودند، بازداشت و باران را که در یکی از اتاق‌های این خانه زندانی بود، آزاد کنند. در این عملیات همچنین یک قبضه سلاح جنگی و مقداری فشنگ کشف شد و به این ترتیب باران 24روز پس از ربوده‌شدن 1800کیلومتر دورتر از خانه نجات یافت.

اختلاف مالی، انگیزه آدم‌ربایی
سردار احمد طاهری، جانشین فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان که بر این عملیات حساس نظارت داشت، در این‌باره به همشهری می‌گوید: «‌بازجویی‌های اولیه از آدم‌ربایان که 2نفرشان باجناق هستند، نشان می‌دهد که آنها از مدت‌ها قبل با پدر باران مراودات مالی داشته‌اند اما در آخرین معامله‌ای که با یکدیگر داشتند، با هم دچار اختلاف شده‌اند و همین اختلاف به انگیزه‌ای برای آدم‌ربایی تبدیل شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «وقتی مسجل شد که باران به سیستان و بلوچستان منتقل شده است، تیم‌های ویژه پلیس آگاهی تلاش‌های خود را برای نجات دختربچه آغاز کردند اما آدم‌ربایان دائم مخفیگاه‌شان را تغییر می‌دادند تا اینکه در آخرین مورد، سرعت عمل همکارانم آنها را غافلگیر کرد و سرانجام باران آزاد شد. شواهد نشان می‌دهد آدم‌ربایان هنگام ربودن دختربچه از نزدیکی خانه‌شان 3مرد و یک زن بودند که تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد.»

سردار طاهری همچنین درخصوص شرایط نگهداری باران در 24شبانه‌روز گذشته می‌گوید: «‌وقتی باران آزاد شد، خوشبختانه صحیح و سالم بود و تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد به‌جز دوری از خانواده و شرایط سخت جابه‌جایی که باعث ایجاد صدمات روحی به دختربچه شده، هیچ آسیب دیگری به وی وارد نشده است.»

به گفته وی، هم‌اکنون متهمان در بازداشت به‌سرمی‌برند و قرار است تحقیقات از آنها در پلیس آگاهی سیستان و بلوچستان ادامه یابد.

چشم انتظار خواهر
خوشحال است و این خوشحالی از تن صدایش از پشت تلفن پیداست. خواهر باران بی‌صبرانه منتظر است هر چه زودتر خواهر کوچولوی گمشده‌اش را در آغوش بگیرد و می‌گوید این خوشحالی را با همه افرادی که در این مدت پیگیر پرونده باران بودند و به خانواده وی دلگرمی می‌دادند قسمت می‌کند. صبح دیروز بود که با تلفن مادرش از آزادی باران باخبر شد. 

مادر و پدرم از چند روز قبل همراه با مأموران آگاهی به استان سیستان و بلوچستان رفته بودند. چون آدم‌ربایان هرازگاهی برای تهدیدهایشان یا تعیین محل قرار برای گرفتن پول، با آنها تماس می‌گرفتند و حضور آنها در کنار مأموران می‌توانست کمک زیادی به شناسایی مخفیگاه آد‌م‌ربایان بکند.


خواهر باران ادامه می‌دهد: آنطور که از مادرم شنیده بودم، مأموران در چند شهر مختلف رد آدم‌ربایان را زده بودند اما آنها هر بار مخفیگاهشان را عوض کرده و به شهر دیگری می‌رفتند تا اینکه صبح دیروز مادرم تماس گرفت و گفت باران آزاد شده.

نمی‌دانید با شنیدن این خبر چقدر خوشحال شدم. حالا هم لحظه‌شماری می‌کنم او را در آغوش بگیرم. باران خواهر کوچک من است و وقتی عکس‌هایش پس از آزادی‌اش را دیدم گریه کردم. خواهرم سفید و با چشمانی سبز رنگ بود اما حالا زیر چشم‌هایش کبود شده و مطمئنم که سختی زیادی کشیده است.

هر چند به ما گفته‌اند که آدم‌ربایان با او رفتار خوبی داشتند اما خوب یادم است در آخرین تماس تلفنی‌اش با مادرم، بغض کرده و فقط به مادرم می‌گفت:«‌تو رو خدا پولی که اینها می‌خواهند رو بدید تا منو آزاد کنند.» 

او می‌گوید: در این روزها، من و خانواده‌ام شرایط خیلی سختی را تحمل کردیم. حرف‌هایی که پشت سر ما می‌زدند از یک طرف و سرنوشت نامعلوم خواهرم از طرف دیگر اوضاع بدی را برای ما به‌وجود آورده بود. اما خدا را شکر که باران آزاد شد و دوباره می‌توانم او را ببینم. من در این مدت شاهد تلاش زیاد مأموران انتظامی و امنیتی و مخصوصا مأموران آگاهی بودم و از همه آنها برای آزادی خواهرم تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha