از زالودرمانی برای درمان بیماری‌های مفصلی تا عروق، واریس و سینوزیت استفاده می‌شود و بسته به نوع بیماری، محل قرارگیری زالو متفاوت است.

از فوائد زالودرمانی چه می‌دانیم/درمان ۳۰۰ بیماری بااین بچسب نچسب!

سلامت نیوز: از زالودرمانی برای درمان بیماری‌های مفصلی تا عروق، واریس و سینوزیت استفاده می‌شود و بسته به نوع بیماری، محل قرارگیری زالو متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا؛ ظاهرش به‌شدت ترسناک است و اگر کسی مال مردم‌خور باشد به او می‌گویند زالوصفت. اما همین موجود کنه‌ای که می‌چسبد و خونتان را می‌مکد در پس این چهره کریه‌اش می‌تواند معجزه کند. اطبای طب سنتی می‌گویند همین زالوی زشت و سیاه می‌تواند ۳۰۰ نوع بیماری را درمان کرده و در کنار فواید درمانی‌اش برای هزاران نفر شغل ایجاد کند.

آن‌ها که راز این موجود بچسب نچسب را می‌دانند به همین راحتی نیز حاضر نیستند دست از سرش بردارند. این زالوها را صید کرده و آن‌ها را قاچاق می‌کنند همین موضوع سبب می‌شود که نسل زالوهای اصیل ایرانی در خطر انقراض باشد.

استفاده از زالو و شناخت آثار خارق‌العاده آن به امروز و دیروز برنمی‌گردد؛ آثار تاریخی به‌جامانده از ۳ هزار سال پیش نشان می‌دهد که از آن زمان چینی‌ها راز زالو را کشف کرده بودند اما در ایران اولین کسی که از این علم استفاده کرد ابن‌سینا بود و آن را در ایران رواج داد.

اما درست است که چینی‌ها مبدع بحث زالو درمانی بوده‌اند اما بهترین نژادهای زالو در همین گلستان و مازندران و گیلان ایران زندگی می‌کنند و صید و پرورش و تکثیر داده می‌شوند.

شالیزارها، مرداب‌ها و باتلاق‌ها بهترین مکان برای زندگی زالوهاست؛ زالوها فعالیتشان در تاریکی است و در روشنایی مخفی می‌شوند؛ روش شکار آن‌ها نیز کاملاً حرفه‌ای است، این زالوها شب‌ها از لانه بیرون می‌آیند و صیادان نیز لباس مخصوص می‌پوشند و در دل شالیزارها می‌روند وقتی زالوها به لباس آن‌ها می‌چسبند در واقع شکار شده‌اند.این را هم باید در نظر گرفت که همه زالوها خاصیت درمانی ندارند؛ در ایران از ۱۵ گونه زالو تنها دو مدل از آن‌ها به نام‌های اورینتالیس و مدیسینالیس از نژادهای اصیل ایرانی هستند که خاصیت درمانی دارند. گونه‌های دیگر اما این خاصیت را ندارند.

در همین خصوص یک فعال حوزه طب سنتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: از دیرباز زالودرمانی صورت می‌گرفت؛ در طب بوعلی این موضوع به‌وضوح توضیح داده‌شده است؛ ابوعلی سینا در تعریف از زالو می‌گوید زالویی مفید است که در زیستگاه قورباغه زندگی کند رنگش سبز تیره باشد و کرک نداشته باشد.

علی عسکری افزود: از ۵۰ سال قبل با گسترش طب نوین که اثر آنی داشت، طب سنتی به حاشیه رفت. ۲۰ سال پیش اگر کسی سرما می‌خورد و به او توصیه می‌شد که از شیرین‌ بیان استفاده کند به نظر خنده‌دار می‌آمد و افراد با داروهای شیمیایی تلاش می‌کردند بیماری خود را برطرف کنند اما پس از مدتی اثر این داروها نیز کاهش پیدا کرد. به‌طور مثال اگر قبل‌ترها با یک پنی‌سیلین فرد سلامتش را پیدا می‌کرد، در حال حاضر با چند پنی‌سیلین نیز باید دوره درمان را بگذراند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر داروهای شیمیایی عارضه دارد و بدن در برابر این داروها مقاوم می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مردم دوباره به سمت طب سنتی گرایش پیدا کردند زیرا شعار «طب سنتی سلامت آدمیان نگاه دارد».

فعال حوزه طب سنتی به بحث زالودرمانی اشاره کرد و افزود: در این مدل برای درمان بیماری‌های مفصلی تا عروق و واریس و سینوزیت از زالودرمانی استفاده می‌شود و بسته به نوع بیماری، محل قرارگیری زالو متفاوت است. به‌طور مثال اگر کسی سینوزیت دارد باید زالو دقیقاً بر روی سینوس‌هایش انداخته شود. نکته مهم در زالودرمانی این است که اثر آنی دارد. به‌طور مثال اگر کسی زانوی ورم‌کرده دارد بلافاصله با انداختن زالو ورم آن درمان می‌شود.

وی اضافه کرد: در درمان سینوزیت نیز زالودرمانی جواب داده است. در طب نوین درمان قطعی برای سینوزیت وجود ندارد اما با زالودرمانی بلافاصله فرد بیمار می‌تواند بهبودی خود را به‌دست آورد؛ در حال حاضر گرایش به طب سنتی روزبه‌روز گسترش پیداکرده و هم افراد سالخورده و هم جوانان از روش‌های درمان سنتی استفاده می‌کنند. حتی کار به‌جایی رسیده که استفاده از طب سنتی به‌نوعی کلاس گذاشتن بین مردم تبدیل‌شده است.

عسکری تصریح کرد: نکته مهم در مورد زالو این است که همان‌طور که خون فرد را می‌مکد آنزیمی به داخل بدن تزریق می‌کند که آن آنزیم خاصیت درمانی دارد، البته همه زالوها نیز این آنزیم را ندارند و بر اساس سن زالو میزان این آنزیم نیز متفاوت است.

وی اضافه کرد:‌ بیشترین آنزیمی که می‌تواند مؤثر باشد آنزیمی است که از زالوی ۹ تا یک‌ساله ترشح می‌شود زیرا زالوهای بزرگ‌تر آنزیمشان چنین اثری ندارد.

این فعال حوزه پرورش زالو ادامه داد:‌ اگر تغذیه زالو کامل شود این حیوان دو تا سه ماه نیاز به غذا ندارد و البته مقاومت این حیوان بیشتر از این حرف‌ها است و تا دو سال هم می‌تواند بدون غذا زنده بماند؛ بنابراین وقتی زالو خونی می‌مکد دیگر میلی برای خوردن غذا ندارد زیرا این خون در بدنش به‌مرورزمان تجزیه می‌شود.

عسکری توضیح داد که در حال حاضر زالوهای متخصص تولید می‌کنیم به این طریق که نوع تغذیه این زالوها را بر اساس نوع درمان تغییر می‌دهیم. به عنوان مثال برای درمان سینوزیت زالوها با یک نوع مواد غذایی تغذیه می‌شوند و برای درمان ورم زانو از تغذیه دیگری استفاده می‌کنیم و برای هر نوع بیماری از یک نوع زالو استفاده می‌شود استفاده می‌کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha