یک جراح و متخصص بیماری های چشمی، از درمان تومورهای چشمی با استفاده از روش پلاک تراپی در کشور خبر داد.

درمان تومورهای چشمی با روش پلاک تراپی در کشور

سلامت نیوز:یک جراح و متخصص بیماری های چشمی، از درمان تومورهای چشمی با استفاده از روش پلاک تراپی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، حسین محمد ربیع، گفت: با گذشت زمان و کهولت سن، اطراف پلک بسیاری از افراد دچار افتادگی شده و در نتیجه میدان بینایی را محدود کند.

این جراح و متخصص چشم، قرنیه و بیماری‌های سگمان قدامی، با اشاره به پیشرفت‌هایی که در حوزه درمان بیماری‌های چشمی انجام شده است، اظهار کرد: تومورهای داخلی چشمی در گذشته از جمله بیماری‌های لاعلاج چشمی بوده اند که منجر به نابینایی و یا تخیله کامل چشم فرد می‌شدند.

وی توضیح داد: در گذشته درمان‌ها به دلیل حفظ جان بیمار، چشم کاملاً تخلیه می‌شد و برای این که تومور به سایر نواحی سرایت نکند، توسط اشعه، تومورها تحت درمان قرار می‌گرفتند که در این نوع درمان بینایی فرد از بین می‌رفت.

این متخصص بیماری‌های چشمی، در ادامه به روش درمانی تحت عنوان پلاک تراپی به منظور درمان تومورهای چشمی اشاره کرد و گفت: امروزه در داخل کشور درمان به شکل پلاک تراپی انجام می‌شود، به این شکل که پلاک‌هایی که حاوی رادیواکتیو هستند به صورت انتخابی توسط جراح شبکیه بر روی تومور و در زمان معین در سطح چشم قرار می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که مناطق دیگر چشم آسیب ببیند؛ در این روش هم بینایی فرد و هم ظاهر چشم بیمار حفظ می‌شود.

وی به اعمال جراحی جوان سازی و زیبایی چشم اشاره کرد و گفت: در شرایطی که فرد به دلیل کهولت سن و یا زمانی که در پلک فرد افتادگی و چروکیدگی ایجاد می‌شود و میدان دید فرد کم می‌شود این اعمال انجام می‌شود.

ربیع اضافه کرد: عمده جراحی‌هایی زیبایی چشمی در مورد افرادی انجام می‌شود که در تصادفات و حوادث آسیب دیده اند یا در ناحیه صورت بخشی از پلک‌های این افراد دچار آسیب شده و این که چشم فرد تخلیه شده و یا فرم آن عوض شده است و یا بر اثر تروما و یا بیماری ایجاد شده باشد.

وی تصریح کرد: در اصطلاح به افتادگی پلک "پتوز" می‌گویند، این عارضه نیز دلایل متفاوتی دارد، یکی از این دلایل افزایش سن است، گذر زمان حالت پارگی و شلی در عضله بالا برنده چشم ایجاد می‌کند، در نتیجه پلک فرد حالت افتادگی پیدا می‌کند، گاهی این افتادگی سبب آویزان شدن قسمت‌های طرفین پلک‌ها شده و تا حدودی دید فرد را محدود می‌کند که این مشکل نیز با جراحی مرتفع می‌شود.

ربیع افزود: گاهی افتادگی چشم به دنبال تصادفات و آسیب‌های فیزیکی به وجود می‌آید، در این افراد به عضله بالابرنده چشم صدمه وارد می‌شود، همچنین در برخی موارد با کودکانی مواجه می‌شویم که به صورت مادرزادی، افتادگی پلک دارند و این امر مانع دید درست آنها می‌شود، معمولاً عضله بالا برنده پلک در این کودکان تشکیل نشده که با انجام تمهیدات جراحی، پلک این افراد را بالا نگه می‌دارند.

وی افزود: به طور کلی این اعمال جراحی به دلیل ملاحظات زیبایی‌شناختی و ملاحظات اختلال در دید صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha