سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 27338
سلامت نیوز : مدیرکل بهداشت و درمان سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: ‌‌٥٧ درصد از جمعیت ورودی به زندان‌ها سوءمصرف موادمخدر دارند و بر همین اساس در زندان‌ها خدمات درمانی اعتیاد به‌ صورت سم‌زدایی، روان‌درمانی و درمان نگهدارنده با متادون ارائه می‌شود.

مرضیه فرنیا در افتتاحیه دوره دوم کارگاه آموزشی «ارتقاءی برنامه‌های پیشگیری و مراقبت از اچ‌آی‌وی (ایدز) برای زنان مصرف‌کننده تزریقی مواد»،‌ تصریح کرد: حدود هفت هزار و ‌‌٥٠٠ نفر از زندانیان کل کشور زنان هستند که این رقم چهار درصد از زندانیان کل کشور را تشکیل می‌دهد و بیشترین تراکم این جمعیت نیز بین ‌‌١٩ تا ‌‌٤٠ سالگی است.

وی با بیان اینکه ‌‌٧٦ درصد از زنان زندانی متاهل هستند، افزود: از نظر سطح تحصیلات، ‌‌٣١ درصد این زنان بی‌سواد هستند و این بی‌سوادی یکی از عواملی است که فرد را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد و وی را به سمت جرم و بزهکاری می‌کشاند.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها به خدمات پزشکی زندان‌ها‌ برای زنان اشاره کرد و ادامه داد: آموزش بهداشت به ‌منظور ایجاد آگاهی با موضوعات متنوعی نظیر بهداشت فردی،‌ مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر به‌ خصوص بیماری‌های پرخطر و ایجاد کلینیک‌های مثلثی برای کنترل اعتیاد، ایدز و بیماری‌های مقاربتی در زندان‌ها با اهداف آموزش، مشاوره، درمان و حمایت از افراد در معرض خطر، پرخطر و آلوده از جمله خدماتی است که در زندان‌ها برای زنان در جهت پیشگیری از ایدز و اعتیاد انجام می‌شود.

فرنیا گفت: آمارها نشان می‌دهد ‌‌٥٧ درصد از جمعیت ورودی به زندان سوءمصرف مواد دارند که بر همین اساس در زندان خدمات درمانی اعتیاد به‌صورت سم‌زدایی، روان‌درمانی و درمان نگهدارنده با متادون ارائه می‌شود و در حال حاضر نیز ‌‌٣٧ هزار و ‌‌٥٥٤ نفر از زندانیان مرد و ‌‌٦٩٩ نفر از زندانیان زن تحت درمان نگهدارنده با متادون هستند.

وی خاطرنشان کرد: کلینیک‌های مثلثی با سه ضلع ایدز، اعتیاد و بیماری‌های مقاربتی به ‌منظور ارتقای آگاهی و تغییر نگرش زندانیان،‌ اجرای مداخلات کاهش آسیب و درمان عفونت‌های فرصت‌طلب و بیماری‌های مقاربتی، در زندان‌های کل کشور ایجاد شده‌اند.

فرنیا اعلام کرد: شیوع ویروس اچ‌آی‌وی در بین زنان زندانی طی سال‌های اخیر یک سیر نزولی داشته است و هم‌اکنون ‌‌١٢/١ درصد از زندانیان زن، مبتلا به ایدز هستند.

وی تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد، رابطه جنسی، دریافت خون و فرآورده‌های خونی و انتقال ویروس از مادر به کودک را از جمله راه‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی برشمرد و افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی بهترین راه پیشگیری از ایدز است، زیرا آموزش‌ و آگاهی‌دهی مناسب، موجب می‌شود تا فرد از انجام رفتار پرخطر اجتناب کند یا در صورت بروز رفتار پر خطر، آسیب‌های ناشی از آن به حداقل برسد.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها در ادامه، برگزاری کلاس‌های آموزشی، چاپ پوستر،‌ کتاب، بروشور، پخش بسته‌های آموزشی و پیام‌های تصویری، آموزش چهره به چهره، آموزش از طریق همسانان و تلفن مشاوره و گویا را از جمله راه‌های آموزشی موثر در پیشگیری از شیوع اچ‌آی‌وی در زندان برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha