چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 273519

تحقیقات نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و آرتریت روماتوئید کمک کنند.

10 نشانه جدی از کمبود امگا 3 در بدن

سلامت نیوز:تحقیقات نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و آرتریت روماتوئید کمک کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت،فعالیت اسیدهای چرب امگا 3 به همینجا ختم نمی شود. این چربی ها تاثیرات مستقیم روی مغز دارند و منجر به بهبود عملکرد شناختی و رفتاری می شوند. معمولا این چربی ها که شامل دو نوعDHAوEPAمی شوند، عمدتا در مواد غذایی خاصی مانند ماهی، گردو، دانه های چیا، روغن زیتون، روغن سویا و میگو وجود دارند. فقر اسیدهای چرب امگا 3 با هشدارهای جدی برای بدن همراه است:

افسردگی: محققان به این نتیجه رسیده اند که نرخ ابتلا به افسردگی در کشورهایی که مردمانشان از اسیدهای چرب امگا 3 به طور منظم استفاده می کنند، بسیار کمتر است. این چربی ها فعالیت عصبی مغز را نرمال می کنند. امگا 3 از ترکیبات اصلی هورمون سروتونین است که در بهبود روحیه نقش دارد.

آرتریت روماتوئید: متخصصان بر خاصیت ضد التهابی اسیدهای چرب امگا 3 تاکید می کنند. به طور کلی عدم مصرف کافی این چربی ها با افزایش التهاب در بدن، شانس ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید همراه با درد شدید مفاصل را افزایش می دهد.

افزایش وزن: این نکته ثابت شده که امگا 3 فعالیت متابولیک در سلول ها را افزایش می دهد. کمبود این چربی در رژیم غذایی منجر به کاهش متابولیسم و سوخت و ساز شده و افزایش وزن را به همراه دارد.

بیماری قلبی: محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند افزایش کلسترول ال دی ال در بیماران قلبی خطر مرگ را در آنها بالا می برد. این در حالی است که اسیدهای چرب امگا 3 منجر به کاهش ال دی ال می شوند و با کاهش التهاب در سراسر بدن، کاهش فشار خون و کاهش خطر لخته شدن خون، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز می شوند.

کاهش سطح یادگیری: همانطور که گفته شد امگا 3 روی فعالیت مغز به طور مستقیم تاثیر می گذارد و به عملکرد عادی نورون ها کمک می کند. کاهش سطح امگا 3 در بدن باعث می شود عملکرد نورون ها کاهش یابد و مشکلات حافظه و یادگیری بیشتر شود.

آسیب پوستی: اسیدهای چرب امگا 3 مسئول حفظ سلامتی غشاهای سلولی در پوست هستند. علاوه بر این، امگاه 3 به پوست اجازه می دهد که مواد مغذی سالم را جذب و مواد زائد را دفع کند. فقر امگا 3 آسیب های پوستی جدی به همراه دارد.

از دست دادن تمرکز: اگر مقدار زیادی ماهی چرب نخورید یا مکمل امگا 3 دریافت نکنید، احتمال اینکه دچار ضعف در تمرکز بشوید بالا می ‌رود. بسیاری از افراد بعد از اینکه از میزان دریافت روزانه امگا 3 خود مطمئن می ‌شوند، پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می ‌کنند.

اگزما: مطالعه ‌ای که نتایج آن در ژورنال درماتولوژی انگلستان منتشر شد نشان می‌ دهد مصرف مکمل‌ های اسیدهای چربDHAمی ‌تواند عوارض اگزما را تا 23 درصد کاهش دهد. اگزما بر اثر واکنش‌ های آلرژیک و التهاب ایجاد می شود و نقش امگا 3 در کاهش التهاب و در نتیجه بهبود عوارض این بیماری اثبات شده است.

بی‌ خوابی: یک تحقیق در دانشگاه آکسفورد نشان داد، افرادی که سطح بالای امگا 3 دارند خواب باکیفیت ‌تری را تجربه می ‌کنند. با این حال توصیه می شد که افراد مکمل امگا 3 خود را صبح‌ ها استفاده کنند نه شب‌ ها. چون خوردن امگا 3 نزدیک به ساعت خواب می‌ تواند شما را بیدار نگه دارد.

ناخن ‌های شکننده: ناخن ‌های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه‌ های خارجی هستند که می ‌گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی‌ کند. این مشکل می‌ تواند کمبود امگا 3 باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده ‌اند که امگا 3 موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده‌ تر از منابع گیاهی جذب بدن می‌ شوند. بنابراین وارد کردن ماهی‌ های چرب به برنامه غذایی می ‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد.

منبع:powerofpositivity

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha