مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌های انسانی پرستاری ضمن اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور، در عین حال درباره نیروهای کمک پرستاری گفت: طبق برآورد صورت گرفته به ازای هر چهار پرستار، به یک نیروی کمک پرستار نیاز است، اما میزان نیروهای فعلی، نیاز بیمارستان‌ها را برآورده نمی‌کند.

خدمات کمکیِ همراه بیماران در بیمارستان‌ها در غیاب نیروهای "کمک پرستاری"

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌های انسانی پرستاری ضمن اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور، در عین حال درباره نیروهای کمک پرستاری گفت: طبق برآورد صورت گرفته به ازای هر چهار پرستار، به یک نیروی کمک پرستار نیاز است، اما میزان نیروهای فعلی، نیاز بیمارستان‌ها را برآورده نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،احمد نجاتیان  با اشاره به انجام برخی خدمات توسط همراهان بیمار در بیمارستان‌ها، در پاسخ به سوال ایسنا درباره امکان استفاده از نیروهای کمک پرستاری یا بهیار برای ارایه خدمات تخصصی‌تر به بیماران، گفت: همراه بیمار نباید در امور درمانی و مراقبتی بیمار دخالت کند و تنها مجاز است تا برای دلگرمی، کمک به غذا خوردن، کمک به دستشویی رفتن و…به بیمار کمک کند و انجام هرگونه خدمات تخصصی توسط همراه بیمار غیرمجاز بوده و کادر پرستاری هم نمی‌توانند در این زمینه از همراه طلب کمک کنند.

وی افزود: البته ارائه خدمات اولیه به بیمار باید در بیمارستان‌ها توسط کمک پرستار انجام شود، اما متأسفانه به علت کمبود نیرو در این بخش، این خدمات توسط همراه بیمار انجام می‌شود. به طور اصولی خدمات کمکی به بیمار نظیر کمک به غذا خوردن و دستشویی رفتن و…باید توسط کمک پرستار و از سوی بیمارستان تأمین باشد و دیگر نیازی به انجام این اقدامات از سوی همراه بیمار نباشد.

وی با اشاره به حذف بهیار از سیستم رده‌بندی جدید خدمات پرستاری، افزود: رده کمک پرستار برای انجام خدمات اولیه بیمار اضافه شده است و همکاران بهیار باید یا نسبت به ادامه تحصیل خود برای دریافت مدرک پرستاری اقدام کنند و یا به تدریج بازنشسته شده و از سیستم خارج شوند. برنامه ما معرفی دوره کمک پرستاری به این افراد بود که عده‌ای آموزش لازم را دیده و جذب سیستم شده‌اند.

نجاتیان افزود: در تمام چارت‌های بیمارستانی، کمک پرستار آورده شده اما به دلیل اینکه پرداخت حقوق و مزایا از محل درآمدهای بیمارستانی صورت می‌گیرد، به دلیل مشکل مالی بیمارستان‌ها اندکی در جذب نیرو مشکل وجود دارد که باید رفع شود. درحال حاضر به ازای هر چهار پرستار نیاز به یک کمک پرستار داریم که امیدواریم جذب نیرو به خوبی انجام شود.

وی در پایان با تاکید بر لزوم جذب نیروی کمک پرستار افزود: در حال حاضر تعداد نیروی زیادی جذب شده‌اند، اما این میزان نیاز مارا برآورده نمی‌کند. در صورت جذب نیروی بیشتر به سیستم، ارائه کلیه خدمات از سوی همراه بیمار غیرمجاز خواهد بود.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha