چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
سلامت نیوز : نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: تصادفات جاده‌ای به عامل اصلی مرگ جوانان ‌15 تا ‌29 ساله جهان تبدیل شده است و تقریبا یك میلیون و ‌300 هزار نفر هر سال در جاده‌های سراسر دنیا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دكتر آمبروجیو ماننپی در مراسم حوادث ترافیكی و ایمنی جاده‌ای افزود: تصادفات جاده‌ای نهمین عامل مرگ در سطح جهان است و علاوه بر آن سالانه ‌20 تا ‌50 میلیون نفر در جاده ها با سوانح منجر به جرح مواجه می‌شوند. در بسیاری از كشورها مراقبت اورژانس و خدمات حمایتی دیگر برای قربانیان جاده‌ای ناكافی است. این صدمات قابل پیشگیری، در حال حاضر بار سنگینی بر خدمات بهداشتی و درمانی كشورها تحمیل می‌كنند.

ماننپی در ادامه با اشاره به گزارش سازمان پزشكی قانونی ایران در سال ‌2010 گفت: بر اساس این گزارش میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران ‌23 هزار و ‌249 نفر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد: در روز ‌21 اردیبهشت ماه بسیاری از كشورها در سراسر دنیا اولین دهه جهانی ایمنی جاده‌ای را آغاز می‌كنند. هدف از این دوره ‌10 ساله، جلوگیری از مرگ و میر و جراحات جاده‌ای است كه پیش‌بینی می‌شود تا سال ‌1399 سالانه جان ‌1.9 میلیون نفر را خواهد گرفت.

وی افزود: این طرح جهانی به تشریح اقدامات لازم برای بهبود ایمنی جاده‌ها و وسایل نقلیه، بهبود خدمات اورژانس و به طور كلی ایجاد مدیریت ایمنی جاده‌ای می‌پردازد. همچنین فراخوانی برای تدوین و افزایش قوانین و ضمانت اجرایی آن برای استفاده از كلاه ایمنی، كمربند ایمنی، صندلی ایمنی كودك، اجتناب از سرعت و مصرف نوشیدنی الكلی هنگام رانندگی است. امروزه تنها ‌15 درصد از كشورها دارای قوانینی هستند كه شامل همه موارد ذكر شده باشد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اضافه كرد: پیاده‌ها، دوچرخه‌سواران و موتورسواران در مجموع بیش از نیمی از كشته شدگان در جاده‌های دنیا را تشكیل می‌دهند بنابراین بسیاری از پیشرفت‌های چند دهه گذشته برای حفاظت از سرنشینان خودروها بوده است. این منابع جهانی اقداماتی را پیشنهاد می‌كند كه به حمایت از این قشر آسیب‌پذیر می‌پردازد كه ساختن راه‌های مخصوص دوچرخه و پیاده و خطوط جداگانه موتورسیكلت از جمله این اقدامات است.

وی تاكید كرد: در صورت اجرای موفق این فعالیت‌ها در سطح جهانی می توان پنج میلیون زندگی را نجات داد و از ‌50 میلیون مورد جراحات جدی جلوگیری كرد كه در طول این دهه منجر به پس انداز شدن پنج هزار میلیارد دلار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha