سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2765

وزیر بهداشت و درمان كشور با بیان این كه فقط در بخش دولتی 60 هزار پرستار مشغول به كارهستند، تعداد پزشكان را 15 هزار نفر اعلام و ابراز كرد: با وجود 4 برابر بودن تعداد پرستاران نسبت به پزشكان، كیفیت در ارائه خدمات در حد مطلوبی است.

كامران باقری لنكرانی صبح امروز در همایش سراسری روسا و اعضای هیات مدیره نظام پرستاری كشور، با اشاره به این كه وزارت بهداشت و درمان از ابتدای آغاز به كار دولت نهم با انبوهی از مطالبات معوقه مواجه شد، بسیاری از این مطالبات را مربوط به مشكلات پرستاران دانست و گفت:‌ برای برطرف كردن مشكلات پرستاران هماهنگی بین بخشی و بازنگری در ساختارهای حاكم بر سلامت لازم است.


وی گفت: در ابتدای كار دولت نهم، ‌این وزارتخانه با 600 میلیارد تومان كسری بودجه مواجه بود كه در متمم بودجه سال 84، 250 میلیارد تومان در بخش سلامت و 69 میلیارد تومان در بخش آموزش دریافت كردیم اما باز هم در سال 85 به ویژه در نیمه دوم سال با مشكلات زیادی در بیمارستان‌ها مواجه بودیم.

وی افزود: در سال 85 نیز جذب 503 میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های مختلف صورت گرفت به طوری كه سال 86 با كسری كمتری آغاز شد.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به این كه این وزارتخانه هم اكنون یك ماه در پرداخت اضافه كاریها و 5/7 ماه در پرداخت كارانه‌ها عقب است، گفت: در سالهای گذشته تاخیر در پرداخت اضافه كاری‌ها و كارانه‌ها بسیار بیشتر بود.


وی با تاكید بر اینكه وزارت بهداشت و درمان كشور در دولت نهم توانست حتی بسیاری از بدهی‌های سال 68 را نیز پرداخت كند،‌ ابراز كرد: این وزارتخانه در كسری420 میلیارد تومانی كه همیشه به صورت سنتی در وزارت بهداشت و درمان وجود داشت به صورتی ردیفی در بودجه 86 قرار داد.

لنكرانی با اعلام این كه از این پس، تمام كسانی كه حقوق زیر600 هزار تومان دریافت می‌كنند از فوق العاده تعدیل برخوردار می‌شوند، اذعان كرد: ضریب این افزایش برای پرسنلی با حقوق زیر 300 هزار تومان ، 150 درصد است كه تا مرز 600 تومان این ضریب صفر می‌شود.

وی گفت: در مجموع افرادی كه در وزارت بهداشت حداقل حقوق دریافتی را داشته باشند، حدود 60 درصد به حقوقشان اضافه می‌شود.

وزیر بهداشت ودرمان در خصوص حق سختی كار پرستاران تصریح كرد: در حال حاضر سختی كار پرستاران از 5 تا 65 درصد پرداخت می‌شود كه این رقم را تا 100 درصد افزایش داده‌ایم و پرستارانی كه در بیمارستان‌های روانی و سوختگی كار می‌كنند بالاترین سختی كار را خواهند داشت.

وی در خصوص ارتقای شغلی پرستاران گفت: سقف 65 درصد ارتقای شغلی برداشته شد و به این ترتیب تمام پرستاران می‌توانند از مزایای ارتقای شغلی بهره مند شوند.


لنكرانی افزود: حذف 65 درصد ارتقای شغلی پرستاران، 80 میلیارد تومان هزینه برای وزارتخانه در برداشت كه با متغیر كردن درصدهای پرداختی به پرستاران تا سقف 130 درصد، تلاش شد تا بار مالی آن كاهش پیدا كند.

وزیر بهداشت و درمان كشور، ‌با اشاره به اینكه سهم بهداشت و درمان باید از صندوق ذخیره ارزی بیشتر شود، گفت: 70 درصد رضایتمندی مردم از خدمات بیمارستان به عملكرد پرستاران بستگی دارد.

وی در خصوص حق ایاب و ذهاب و خدمات رفاهی پرستاران و چگونگی استخدام كادر بیمارستانها گفت: ‌در این خصوص تصمیم گیری در اختیارهیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار گرفته است.

وزیر بهداشت و درمان كشور افزایش 2 برابری حق نوبت كاری را در جهت ارتقای منزلت پرستاران دانست و گفت:‌ هنوز در این زمینه به موفقیت مطلوب نرسیده‌ایم.

وی با خواندن پرستاران به عنوان ركن اصلی بهداشت و درمان كشورگفت: فعالیتهای بهداشتی و درمانی باید به صورت گروهی انجام شود چرا كه تك روی در این مورد منجر به شكست می‌شود.

لنكرانی در پایان با بیان این كه صرفه جویی كم كردن اضافه كاری و سایر مزایای پرستاران و كارمندان نیست، خاطرنشان كرد: به تمام هیات امنای دانشگاه‌ها ابلاغ شده كه فرمولی را برای مدیریت بهینه در بیمارستانها فراهم كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha