یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 277512

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد به‌طوری که وزش این بادهای شدید در برخی نقاط شمال استان منجر به تشکیل طوفان گردوخاک و شن می‌شود.

سیستانی‌ها با طوفان می‌جنگند

سلامت نیوز:مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد به‌طوری که وزش این بادهای شدید در برخی نقاط شمال استان منجر به تشکیل طوفان گردوخاک و شن می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،خشکسالی‌های چندین ساله سبب شده بادهایی که در گذشته به «موسمی ۱۲۰ روزه سیستان» یا نعمت بیکران الهی معروف بود و هوایی مطبوع و کشاورزی پرمحصول و زندگی سراسر شاد و با نشاطی را برای مردم به ارمغان می‌آورد امروز به بلای جان ساکنان این منطقه تبدیل شود.

طوفان‌های سهمگینی که معمولاً با سرعت ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر به حرکت درآمده و حجم عظیمی از ماسه و خاک را روانه شهرها و روستاها و خانه و کاشانه مردم کرده و همچون تازیانه‌های سوزناک بر پیکر خمیده و بی‌رمق سیستان فرود آورده و خانه‌های مردم را در زیر شن‌های روان مدفون کرده و راه نفس کشیدن آنان را بسته و انواع بیماری‌های تنفسی و قلبی و ریوی را نصیب مردم مظلوم و محروم منطقه می‌کند.

هر چند که مردم سیستان به اجبار هوای آلوده و طوفان‌های شن و ماسه را تحمل می‌کنند و با آن خو گرفته‌اند اما چند روزیست که طوفانی با سرعت ۱۱۹ کیلومتر میزان ذرات معلق در هوای این منطقه را به بیش از ۲۶ برابر حد مجاز رسانده است.


گرچه مردم سیستان در طول سال با شرایط بسیار بحرانی ناشی از طوفان‌های گرد و خاک روبه‌رو هستند اما برخی مواقع از جمله چند روز اخیر بر شدت بحران افزوده و شرایط خاصی ایجاد و زندگی را سخت کرده به‌طوری که مردم به دلیل طوفان گرد و خاک در منازل خود حبس هستند و وسایل خنک کننده همچون کولرهای آبی نیز به دلیل شدت گرد و خاک از کار افتاده‌اند. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:

سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان روز گذشته نسبت به پنج روز اخیر افزایش یافت و به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید. محسن حیدری اظهار داشت: وزش این باد شدید سبب کاهش شدید دید افقی و کیفیت هوا در پنج شهرستان شمالی استان شد.

وی ادامه داد: در دو شبانه‌روز گذشته به سبب وزش باد شدید و طوفان گردوخاک در زابل شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر به ۵۰۰ متر کاهش یافت و موجب شد غلظت ذرات معلق در هوای آن به سه هزار و ۸۶۳ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۲۶ برابر حد مجاز برسد. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: روزگذشته سرعت وزش باد در زابل به ۹۰ کیلومتر بر ساعت و دید افقی به سه هزار متر کاهش یافت.

حیدری با بیان اینکه وضعیت باد و گردوخاک در محورهای ارتباطی شمال استان بویژه بخش‌هایی از محور زابل- زاهدان به مراتب نامناسب‌تر از شهرهاست، افزود: توصیه می‌شود از ترددهای غیرضروری در ساعات اوج وزش طوفان در این محورها خودداری شود. وی ادامه داد: بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و سالمندان نیز سعی کنند از ترددهای غیرضروری در مناطق تحت تأثیر طوفان اجتناب کنند.


عضو ستاد مدیریت بحران سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان ادامه دارد به‌طوری که وزش این بادهای شدید در برخی نقاط شمال استان منجر به تشکیل طوفان گردوخاک و شن می‌شود که پیامد آن کاهش شدید دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد ناوگان حمل‌ونقل و افزایش غبار در زاهدان و سایر نقاط استان است.

حیدری تصریح کرد: روزهای یکشنبه و دوشنبه به صورت موقت قدری از سرعت باد در شمال استان کاسته می‌شود اما بار دیگر از روز سه‌شنبه تا آخر هفته وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در شمال استان ادامه می‌یابد. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان گفت: ۴۶۵ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان گردوخاک در روزهای اخیر روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.

عبدالرحمن شهنوازی اظهار داشت: این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند. وی ادامه داد: ۱۲۷ نفر از این افراد بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند. وی گفت: طوفان روز چهارشنبه هفته گذشته در شمال سیستان وبلوچستان سبب مسدود شدن مسیر زابل- زاهدان و لغو پرواز فرودگاه زابل شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha