رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اکنون ۶۰ درصد مواد اولیه دارو در کشور تامین می‌شود، گفت: اکنون ۹۷ درصد داروها در کشور تولید می‌شود که تلاش می‌کنیم تا پایان دولت تامین مواد اولیه دارو را به ۹۰ درصد ارتقا دهیم.

تامین مواد اولیه دارو در کشور به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اکنون ۶۰ درصد مواد اولیه دارو در کشور تامین می‌شود، گفت: اکنون ۹۷ درصد داروها در کشور تولید می‌شود که تلاش می‌کنیم تا پایان دولت تامین مواد اولیه دارو را به ۹۰ درصد ارتقا دهیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرضا شانه ساز پنجشنبه شب در مراسم روز داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تامین مواد اولیه دارو ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد که تحقق این مهم یکی از اقدامات جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم است.


وی ادامه داد: اگر توانایی تولید ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز را در داخل کشور نداشتیم چه بسا مجبور می‌شدیم داروها را از کشورها دیگر وارد کینم.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اکنون ۲ درصد داروها اقلامی است که مشابه تولید داخل بوده و به دلایل مختلف از خارج از کشور وارد می‌شود که ارزبری که در حوزه تامین مواد اولیه برای کشور ایجاد می‌کند حدود ۶۵۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است.


وی اضافه کرد: این در حالی است که برای داروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار باید ارز بگذاریم یعنی اگر می‌خواستیم مانند سال ۵۷ این میزان دارو را از خارج وارد کنیم و با برندهای غربی تامین کننده اقلام می‌شدیم ارزبری حدود ۴۵ میلیارد دلار یعنی بیش از کل ارزآوری از محل فروش نفت را باید برای تامین داروی مردم هزینه می‌کردیم.


شانه ساز بیان کرد: حق داروسازی در کشور آن گونه که باید بیان نشده و تلاشی که داروسازان پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادند آن گونه که شایسته بوده محقق نشد همچنین داروسازان توسط برخی از سازمان‌ها و نهادها مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند.


به گفته وی، مباحثی که در دیوان عدالت اداری مطرح شد نشان می‌دهد عنایت ویژه به خدمات داروسازان صورت نگرفته است.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که در عرصه صنعت، داروسازی کشور در تحقق شعارهای اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی برداشته و سرآمد است، بیان کرد: امروز یقین داریم که برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط دشمن به این دلیل بوده تا ما را در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه کند.
وی اظهار داشت: اکنون در جایی قرار داریم که شرکت‌های دارویی بزرگ که بیش از نیم قرن با ایران کار می‌کنند به صورت علنی مکاتبه کرده و عنوان می‌کنند تحت فشار بوده و اجازه کار کردن با ایران و ارائه مواد اولیه و دارو را نمی‌دهند.


شانه ساز با اشاره به اینکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه داروخانه‌ها به مشکلات داروسازان و داروخانه‌ها عنایت ویژه‌ای دارند و می‌دانند این بخش فوق العاده چالشی و حیاتی است، تصریح کرد: به طور عموم آیین نامه‌ها، ضوابط و دستورالعمل‌هایی که طی سال‌های گذشته صورت گرفته توجه به اقتصاد دارو نداشته است و سال‌ها قیمت دارو بسته شده و نامشخص بوده است.
وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر هیچ کمیسیونی برای قیمت دارو تشکیل نشده و قیمتی به داروها داده نشده است  همچنین برای داروهای پیش دستی ناچار با ارزبری و قیمت چند برابر از خارج دارو وارد می‌کردیم که این نگاه نادرست بوده است.


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به پرونده الکترونیک سلامت افزود:  پزشکان در این حوزه کمک کنند تا این بخش اجرایی شود، بسیاری عنوان می‌کنند حدود ۵۰ درصد داروها در داروخانه‌های غیر خصوصی ارائه می‌شود از این رو وزیر بهداشت تاکید بر اجرایی شدن این طرح دارد.


شانه ساز با اشاره به فواید پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد: خواسته چند ساله پزشکان با اجرای پرونده الکترونیک سلامت جامه عمل می‌پوشاند که داروی گران قیمتی که در داروخانه‌های خاص انجام می شود، پزشک با شناسایی  بیمار در داروخانه‌ای که در نزدیکترین محل زندگی بیمار قرار دارد به وی تحویل دهید.
وی ادامه داد: از این رو بیماران محل تامین و تهیه داروی خود را انتخاب می‌کنند  که در درجه اول خدمت بزرگی به مردم و اقتصاد داروخانه‌هاست.
به گزارش ایرنا، روز داروساز در ایران برابر با ۵ شهریور و مصادف با زادروز محمد زکریای رازی است. این روز همچنین مقارن با بزرگداشت این دانشمند ایرانی نیز است.
در این مراسم پیام سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز داروساز قرائت شد.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha