سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 278683

برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از شیمی درمانی، شما نیاز به دریافت دستورهای غذایی از سوی پزشک تان هستید.

سالم ترین گزینه های غذایی در طول دوره شیمی درمانی

سلامت نیوز:برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از شیمی درمانی، شما نیاز به دریافت دستورهای غذایی از سوی پزشک تان هستید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، با این حال این نکته ثابت شده که برخی مواد غذایی عوارض این روند درمانی را کمتر و تکمیل دوره شیمی درمانی را برای بیماران راحت تر می کنند:


هویج: مصرف منظم آب هویج و سبزیجات برگ دار باید بخشی از برنامه درمانی هر بیمار سرطانی باشد. هویج سرشار از کاروتنوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی است. مصرف منظم آب هویج باعث کاهش اندازه تومور و بهبود سرطان هایی مانند سرطان سینه می شود.


برنج و موز: در صورت ابتلا به اسهال ناشی از شیمی درمانی، مصرف غذاهایی مانند برنج، موز، سیب پخته شده و نان تست خشک به بیماران توصیه می شود. از خوردن غذاهای چرب و یا میوه های خام اجتناب کنید زیرا این غذاها اسهال را بدتر می کنند.


غلات سبوس دار: در صورت ابتلا به یبوست ناشی از شیمی درمانی، نوشیدن مایعات فراوان به همراه غذاهای حاوی فیبر نامحلول مانند نان سبوس دار یا غلات، میوه های خشک، نخود فرنگی و ... توصیه می شود. انستیتوی ملی سرطان در آمریکا، نوشیدن روزانه 8 تا 12 لیوان مایعات برای افراد تحت شیمی درمانی را توصیه می کند.


وعده های غذایی کوچک: از دست دادن اشتها یک عارضه جانبی شایع در شیمی درمانی است. اما بیماران به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ، می توانند از پنج یا شش وعده غذایی کوچک بهره ببرند. هر بیمار مبتلا به سرطان نیاز به یک رژیم غذایی متفاوت دارد بنابراین برای دریافت رژیم مناسب، باید با پزشک تان مشورت کنید.


آب زنجبیل: شیمی درمانی اغلب با حالت تهوع همراه است اما مصرف آب زنجبیل همراه با چند قطره لیمو این اثر را کاهش می دهد. می توانید از آب نبات های حاوی زنجبیل قبل از وعده های غذایی استفاده کنید و یا این که به وعده های غذایی خود زنجبیل اضافه نمایید. مصرف زنجبیل مشکلات گوارشی ناشی از شیمی درمانی را کاهش می دهد.


آب پرتقال: خشکی دهان یکی از عوارض شیمی درمانی است. اما نوشیدن مایعاتی مانند آب مرکبات یا لیموناد به تولید بزاق بیشتر کمک کرده و خطر ابتلا به زخم های دهانی را کاهش می دهد.


پیاز و سیر: یک رژیم غذایی سالم برای بیماران سرطانی همیشه شامل پیاز و سیر است. پیاز و سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. پیاز حتی رشد برخی سلول های سرطانی را متوقف می کند.


پروتئین: در طول شیمی درمانی، بیماران باید پروتئین بیشتری دریافت کنند تا عضلات در هنگام درمان، قوی باشند.


سلنیوم: آجیل، غذاهای دریایی، جوی دو سر، برنج قهوه ای و ... منابع عالی سلنیوم هستند. سلنیوم یک ماده معدنی ضد سرطان است. مطالعات نشان می دهد که ترکیبات سلنیوم سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان خون و ملانوما را کاهش می دهد.

منبع:Readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha