در حالی که موافقان طرح تحول سلامت درصورت تامین منابع مالی مد نظر و سیاست شفافیت وزارت بهداشت به آن امید دارند برخی مخالفان عقیده دارند به دلیل نبود بررسی های علمی نمی توان نتیجه ای برای آینده آن متصور بود؛ در این میان گاه صدای بیماران هم شنیده می شود که از نحوه رسیدگی بیمارستان های دولتی و خدماتی که در طرح تحول سلامت وعده هایش را داده بودند، گلایه مندند.

وضعیت ناخوش طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: در حالی که موافقان طرح تحول سلامت درصورت تامین منابع مالی مد نظر و سیاست شفافیت وزارت بهداشت به آن امید دارند برخی مخالفان عقیده دارند به دلیل نبود بررسی های علمی نمی توان نتیجه ای برای آینده آن متصور بود؛ در این میان گاه صدای بیماران هم شنیده می شود که از نحوه رسیدگی بیمارستان های دولتی و خدماتی که در طرح تحول سلامت وعده هایش را داده بودند،  گلایه مندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،ما به چند بیمارستان رفتیم و با تعدادی از مراجعه کنندگان هم کلام شدیم.از خانمی 38 ساله که درحال ترخیص از بیمارستان میلاد است، دلیل حضورش را می پرسم.

می گوید: «من را به دلیل ترکیدن آپاندیس چهارشب پیش به صورت اورژانسی به این جا آوردند تشخیص پزشک از حالت غش و ضعف من این بود که دچار هیستریک عصبی شده ام بعد از تشخیص پزشک حاذق تر، من را با هزار منت بستری کردند. برخلاف برخی بیمارستان های آزاد که شایعه است حتی بی دلیل بیمار را بستری و جراحی می کنند در این جا بیماران را با هزار دلیل علمی و منطقی بستری نمی کنند و تا حد ممکن زیر بار جراحی نمی روند.»

داروها دیگر رایگان نیست

مراجعه کنندگان به بیمارستان میلاد گلایه دارند که چرا برخلاف گذشته به تازگی تمامی بیماران درمانگاه اورژانس این بیمارستان برای تهیه داروی نسخه مندرج در دفترچه بیمه تامین اجتماعی باید پول پرداخت کنند درحالی که تا چند ماه قبل  کلیه هزینه ها را بیمه تقبل می کرد.

پروتز زانویم پیدا نمی شود

مرد میان سال بیماری که روی تخت اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) خوابیده می گوید: پروتز زانویم  پیدا نمی شود دخترم را فرستاده ام از بازار آزاد تهیه کند تا هرچه زودتر جراحی ام کنند.

بیمار دیگری هم از نایاب بودن پروتز قلبی در بیمارستان می گوید.تحمل کن چون نداریمدختر 30 ساله بیمار بستری شده در بیمارستان میلاد می گوید: من نباید هر آنتی بیوتیکی مصرف کنم اما داروخانه بیمارستان فقط سفازلین و نترانیتازول دارد . با مصرف این ها احساس خفگی به من دست می دهد اما پزشکان می گویند چاره کار تحمل است چون داروی دیگری نیست.

بی کیفیتی دارو؟

یکی از بیماران بیمارستان  میلاد هم می گوید: من طی دوسال اخیر چهار بار دراین بیمارستان بستری شدم در این دوره شرایط سرم ها خیلی بد شده است؛بسته بندی آن ضعیف است،  سوزن آن در مخزن ثابت نمی ماند و به محض سرو ته کردن، سرم خارج می شود پرستاران آن را با چسب زخم محکم می کنند و دلیل آن را  بی کیفیتی این دارو می دانند.

با4میلیون از بازار آزاد

خانم بیمار 50 ساله ای که به دلیل ناراحتی تیروئید در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری است، می گوید: «یک داروی تزریقی را که به گمانم ویتامین D است باید تهیه می کردیم اما بیمارستان آن را نداشت.48 ساعت در بیمارستان بلا تکلیف ماندم تا این که پسرم 10 عدد از این محلول تزریقی را به مبلغ  چهار میلیون تومان از بازار آزاد تهیه کرد و برایم آورد.»

مشکلات عکس روی سی دی

در بیمارستان میلاد قائم تهران  به تازگی انواع تصویربرداری های پزشکی  به صورت اتوماسیون انجام می شود و به جای عکس به بیمار یک سی دی می دهند.

با وجود امتیازات این فناوری برخی بیماران اعلام می کردند که این وضعیت آن ها را دچار مشکل می کند چون همه پزشکان در وضعیت معاینه سیستم رایانه ندارند که سی دی را ملاحظه کنند.

طرح شتابزده بود

اصغر دالوندی رئیس کل نظام پرستاری کشورو از بنیان گذاران دانشگاه علوم بهزیستی در زمینه مشکلات به وجود آمده در روند ارائه خدمات به بیماران در بیمارستان های دولتی می گوید: طرح تحول با شتابزدگی و بدون آزمایش (پایلوت) انجام و تحت فشار و  شرایط خاص اجرایی شد.

وی می افزاید: این نگاه که بیمار روی تخت بیمارستان درد دیگری جز دردهای بیماری اش نداشته باشد، دست مایه ای شد که مسئولان بیایند و بدون بررسی های لازم این طرح را بدون پشتوانه علمی  اجرایی کنند.دالوندی یادآورشد که این طرح در ابتدا مغایرت هایی با قوانین بالادستی و سیاست های کلان کشور داشت و در ادامه آن قدر بار آن بالا رفت که آن مغایرت فراموش شد.

اصل طرح کاهش هزینه های پرداختی مردم که  در دولت قبلی 60 درصد بود، خوانده شد. واقعیت این بود که سال اول خیلی خوب بود اما  وقتی رقم تعرفه ها را به یک باره بالا بردند به طوری که  دربخش دولتی 460 درصد و در بخش خصوصی832 درصد افزایش داشت، باعث نارضایتی و شکاف درآمدی این حوزه شد.

این باعث شد که اهداف اولیه طرح که دسترسی عادلانه مردم به درمان بود زیر سوال برود .

ناپایداری منابع

وی تصریح کرد: ناپایداری منابعی که برای این طرح آمده بود باعث شد شخص آقای هاشمی در روزهایی که داشت از وزارتخانه خداحافظی می کرد بگوید«به من اطلاعات غلط دادند» یعنی برآوردی که داشتند با دو هزار میلیارد می توانیم این طرح را جمع بکنیم غلط بوده است درحالی که رقم از 20 هزار میلیارد هم بالا زد.دالوندی گفت:

پیامد های این طرح که  مورد وثوق دولت و حمایت مجلس بود درنهایت به جایی می رسد که دولت آن را زمین خواهد گذاشت.

این طرح پول ندارد

اما از سوی دیگربهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره  نحوه اجرا ی طرح تحول سلامت و برخی مشکلات به وجودآمده برای بیماران در بیمارستان اظهارکرد: متاسفانه با توجه به روندی که در اقتصاد کشور پیش آمده است تخصیص های لازم برای تامین هزینه این طرح از سوی منابع آن به موقع انجام نشده و همین مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است.وی می افزاید: سیکل معیوبی در تامین منابع ایجاد شده که تلاش می شود با صرفه جویی و مدیریت هزینه ها لااقل بیماران اورژانس را دچار ناراحتی نکند.وی با بیان این که طرح تحول سلامت مورد تایید نظام است و از سال 93 اجرایی شده است گفت: در آن زمان دولت این تصور را داشت که می تواند منابع آن را تامین کند اما منابع مالی، بحث طرح تحول را با کندی مواجه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha