سلامت نیوز : قائم مقام مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: جایگاه داروساز بالینی هنوز به صورت شفاف تعریف نشده و لازم است این جایگاه هم در معاونت درمان و هم سازمان غذا و دارو تعریف شود و برای داروساز بالینی ردیف به وجود آید.

به گزارش ایسنا، دكتر محمدرضا مسجدی در دومین همایش داروسازی بالینی افزود: به معاونت درمان پیشنهاد داده‌ایم كه دررتبه بندی بیمارستانها، بیمارستانهایی كه از داروسازان بالینی استفاده می‌شود به عنوان بیمارستانهای ممتاز و درجه یك شناخته شود چون با انجام این كار بیمارستان‌های دیگر متوجه اهمیت حضور داروسازان بالینی در بیمارستان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینكه لازم است از داروسازان بالینی حمایت كنیم، اظهار كرد: لازم است سازمانهای بیمه‌گر برای داروسازان بالینی نیز تعرفه در نظر بگیرند و حق ویزیت برای آنان پرداخت شود.

وی با اشاره به روند تربیت داروسازان بالینی در ایران اظهار كرد: روند تربیت داروساز بالینی در ایران كند است. این در حالیست كه دست كم برای فعالیت در بیمارستانهای آموزشی و درجه یك كشور باید نیروی انسانی در این رشته تربیت شود اما براساس روند كنونی این كار 50 سال به طول می‌انجامد.

مسجدی در ادامه گفت: بیمارستان مسیح دانشوری در زمینه بیماریهای ریوی فعالیت می‌كند و مركز درمان سل دراین بیمارستان دایر است و به تكمیل نیازهای خود پرداخته است. به عنوان نمونه حدود 70 درصد از بیماران ریوی مبتلا به مشكلات قلبی نیز هستند. به همین علت بخش قلب را نیز در بیمارستان مسیح دانشوری راه‌اندازی كردیم و در این مركز درمانی پیوند قلب نیز صورت می‌گیرد به گونه‌ای كه در یكسال اخیر حدود 78 پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است.

قائم مقام مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: با توجه به گسترش ایدز در ایران در این زمینه مركزی در كشور دایر كرده‌ایم. برخی از مبتلایان به این بیماری روزانه حدود 30 قلم دارو مصرف می‌كنند. در این شرایط حضور داروساز بالینی در این مركز ضروری است.

وی افزود: داروسازان بالینی در بیمارستان مسیح دانشوری در حال حاضر فعالیت می‌كنند البته در ابتدا گروه پزشكی نسبت به مشاركت داروسازان بالینی در زمینه تجویز دارو مقاومت می‌كردند اما به تدریج این موضوع نهادینه شد.

قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری با ذكر مثالی از خدمات داروسازان بالینی اظهار كرد: در ایران كودكان زیر 6 و 4 سال نیز به بیماری سل مبتلا می‌شوند و با تلاشهای صورت گرفته داروسازان بالینی برای این گروه سنی قطره و شربت داروی «ریفام پی سین» ساخته شده است.

در ادامه این مراسم، دكتر رسول دیناروند رییس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران، گفت: اثر حضور داروسازان بالینی در بیمارستانهای آموزشی پس از یك‌ سال كاملا آشكار می‌شود به گونه‌ای كه روسای بیمارستانها خود خواستار حضور داروسازان بالینی در مراكز درمانی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: حضور داروساز بالینی در تیم درمان در شیوه ارائه خدمات تاثیر زیادی می‌گذارد بنابراین تلاش می‌كنیم این گونه متخصصان را تربیت كنیم تا آنان بتوانند پاسخگوی نیازهای درمانی موجود باشند.

به گزارش ایسنا، دكتر مایكل مداكس - مدیر كالج داروسازان بالینی آمریكا- در حاشیه دومین همایش داروسازی بالینی در جمع خبرنگاران اظهار كرد: اقدامات زیادی در ایران در زمینه داروسازی بالینی انجام شده است و این اقدامات در آینده توسعه پیدا می‌كند.

مداكس در پایان درباره دستاوردهای جدید داروسازی بالینی در آمریكا اظهار كرد: در آمریكا به صورت كار گروهی داروساز بالینی و پزشك از بیمار مراقبت می‌كنند و بیمار، مركز توجه گروه درمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha