سكته‌های قلبی یكی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در كشور ما و حتی دنیا است. با وجود این كه ابتلا به بیماری‌های قلبی در هر سنی ممكن است اتفاق بیفتد، اما با بالا رفتن سن، خطر ابتلا چند برابر می‌شود.

افزایش احتمال سکته قلبی در زنان یائسه

سلامت نیوز:سكته‌های قلبی یكی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در كشور ما و حتی دنیا است. با وجود این كه ابتلا به بیماری‌های قلبی در هر سنی ممكن است اتفاق بیفتد، اما با بالا رفتن سن، خطر ابتلا چند برابر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام ، زنان از جمله گروه‌های در معرض خطری هستند كه به‌ویژه در سنین بعد از یائسگی بیشتر دچار این مشكل شده و علائم آن را تجربه می‌كنند. به طور كلی، یائسگی علت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیست، بلكه استفاده از رژیم‌های پرچرب، سیگار كشیدن و عادات ناسالم سبك زندگی عللی هستند كه احتمال بروز حملات و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌كنند.

به گزارش انجمن قلب و عروق آمریكا، یائسگی یك بیماری نیست بلكه فرآیندی طبیعی از چرخه زندگی یك زن به شمار می‌رود. بنابراین زنان باید توجه داشته باشند كه با رسیدن به این نقطه از زندگی، بیشتر مراقب سبك زندگی و تغذیه خود باشند. طبق آمار، از سه زن بالغ، بیش از یك زن دچار بیماری قلب و عروق می‌شود.

بیماری‌های قلبی یكی از عوامل اصلی مرگ و میر در زنان به‌ویژه در سنین بعد از یائسگی محسوب می‌شود.خانم‌ها هم سكته می‌كنندبه گفته مسعود اسلامی، متخصص قلب و عروق، مساله‌ای كه در دنیا به ویژه كشور ما بیشتر است، این است كه سكته‌های قلبی در خانم‌ها خیلی دیر تشخیص داده می‌شود.

ما در موارد متعدد شاهد خانم‌هایی هستیم كه دچار سكته قلبی شده‌اند و ساعت‌ها یا روزها از این حالت گذشته اما تشخیص داده نشده است. اما این حالت در آقایان كمتر دیده می‌شود.

در آقایان زمانی كه دچار درد قلبی می‌شوند، مستقیما به حساب درد قلبی گذاشته می‌شود اما در خانم‌ها معمولا یك تصور غلطی وجود دارد مبنی بر این كه خانم‌ها دچار سكته‌های قلبی نمی‌شوند در صورتی كه این تصور بسیار اشتباه است.

دوم این كه بسیاری از این دردها به حساب دردهای عضلانی گذاشته می‌شود و به همین دلیل، موارد تشخیص‌داده نشده سكته قلبی در خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است.

او در ادامه با اشاره به بالا رفتن خطر بروز حملات قلبی در خانم‌ها در سنین بعد از یائسگی می‌گوید: «در خانم‌ها، هورمون‌های جنسی زنانه مانند استروژن نقش محافظتی در برابر سكته‌های قلبی دارند. اما با شروع یائسگی و كاهش واز بین رفتن ترشح هورمون‌های زنانه به‌ویژه استروژن، شیوع سكته‌های قلبی در خانم‌ها با شیوع آن در آقایان برابری می‌كند.»

هورمون‌درمانی نكنیدهورمون‌درمانی شیوه‌ای است كه تا سال‌ها پیش بسیار مرسوم بود و بسیاری از پزشكان برای رها شدن خانم‌های یائسه از علائمی چون گرگرفتگی، نسبت به تجویز داروهای حاوی هورمون‌های استروژن تجویز می‌كردند كه پس از سال‌ها شاهد مشكلات عدیده‌ای برای آنها بودیم.

اسلامی در ادامه صحبت‌هایش به نقش هورمون‌های جنسی زنانه در پایین نگهداشتن خطر حملات قلبی اشاره كرد و گفت: «چند سال پیش این تصور وجود داشت كه اگر بعد از یائسگی برای خانم‌ها هورمون استروژن تجویز شود، می‌توان مانع بروز سكته‌های قلبی در آنها شد و خطر حملات را كاهش داد.

اما شواهد به‌دست آمده نشان داد كه بعد از تجویز و مصرف داروهای حاوی هورمون استروژن در خانم‌های یائسه، نه تنها خطر سكته‌های قلبی در آنها كمتر نمی‌شود بلكه احتمال بروز لخته در پاها و آمبولی ریه وكنده شدن لخته‌ها و ورود آنها به ریه افزایش می‌یابد».

اسلامی دلیل بروز این حالت را این‌گونه عنوان كرد كه هورمون‌های جنسی طبیعی در بدن با اثر هورمون‌های جنسی مصنوعی و خوراكی با هم متفاوت هستند و حتی در این مورد اثر معكوس به‌جا می‌گذارد.

به دنبال نتایجبه دست‌آمده، محققان اعلام كردند خانم‌هایی كه در دوران یائسگی به‌سر می‌برند از هورمون‌های جنسی مصنوعی استفاده نكنند چرا كه ریسك لخته‌ها را در سیاهرگ‌های پا، كنده شدن آنها و ورود به ریه و ایجاد آمبولی ریه را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، احتمال بروز سكته‌های قلبی را هم كاهش نمی‌دهد.

علائم حملات قلبی در مردانمعمولا علائم حملات و سكته‌های قلبی در خانم‌ها و آقایان متفاوت است و این مساله‌ای است كه به‌ویژه خانم‌ها باید بیشتر به آن توجه كنند چرا كه تفاوت علائم در آنها ممكن است بی‌تفاوتی نسبت به اهمیت بیماری قلبی را به دنبال داشته باشد. اسلامی بیان كرد:

«علائم حملات و سكته‌های قلبی در آقایان كاملا مشخص است.برخی دچار احساس سنگینی در پشت جناغ سینه می‌شوند كه فقط ممكن است علامت در همین منطقه داشته باشند و چند دقیقه ادامه داشته باشد و رو به افزایش است. ممكن است این درد به دست چپ یا حتی دست راست انتشار پیدا كند.

نكته مهم اینجاست كه بسیاری از افراد احساس درد در دست راست را جدی نمی‌گیرند و آن را به حمله قلبی نسبت نمی‌دهند؛ در حالی كه درد سینه فشارنده‌ای باشد كه درد آن به دست راست منتشر می‌شود، اهمیت آن از احساس درد در دست چپ هم بیشتر است.»

او در ادامه به علائم دیگر حملات قلبی در مردان اشاره می‌كند و می‌گوید: «بیماری كه دچار حمله قلبی شده ممكن است درد در فك را تجربه كند به طوری كه علاوه بر درد سینه، در فك تحتانی نیز احساس درد می‌كند كه علامت بسیار مهمی است.

بسیاری از بیماران حتی ممكن است این درد را با درد دندان اشتباه بگیرند و به دندانپزشك مراجعه كنند.»زنان و علائم متفاوتاسلامی در ادامه با تشریح علائم حملات قلبی در خانم‌ها گفت: «در خانم‌ها درد سینه، دردهای اختصاصی نیست.به‌عنوان مثال، خانمی احساس درد سینه‌ای دارد كه اذیت‌كننده نیست.

یا خانمی درد سینه ندارد بلكه تنها احساس خستگی می‌كند به‌طوری كه در مقایسه با قبل، در انجام كارهای روزمره خیلی زود احساس خستگی می‌كند.

اما یك علامت بسیار مهم كه در خانم‌ها باید جدی گرفت، تنگی نفس است. به عنوان مثال، خانمی احساس تنگی نفس می‌كند و نمی‌تواند به راحتی تنفس كند و پله‌ها را به راحتی بالا رود.

 این علامت در خانم‌ها به اندازه درد قفسه سینه در آقایان حائز اهمیت است و باید به آن توجه كرد. شاید بسیاری از افراد این تنگی نفس را به ناراحتی‌های ریه یا حتی چاقی نسبت دهند كه باید حتما در صورت مشاهده این حالت، مورد بررسی قرار‌گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha