وزارت بهداشت اعلام کرده درصورت ادامه روند کنونی، ایران در سه دهه آینده سالمندترین کشور منطقه و یکی از کشورهای سالمند جهان خواهد بود. با‌این‌حال، هنوز سالمندان با مشکلات معیشتی و شهری در کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مثبت 65ها سنددار می‌شوند

سلامت نیوز:وزارت بهداشت اعلام کرده درصورت ادامه روند کنونی، ایران در سه دهه آینده سالمندترین کشور منطقه و یکی از کشورهای سالمند جهان خواهد بود. با‌این‌حال، هنوز سالمندان با مشکلات معیشتی و شهری در کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،مبلمان شهری نامناسب، نبود آموزش به خانواده‌ها و صنعتی‌شدن زندگی شهری ازجمله عللی است که زندگی را برای این قشر از جامعه سخت‌تر می‌کند. با‌‌این‌حال، آقای رییسی، معاون وزیر بهداشت، از رونمایی سند ملی سالمندان سخن گفته که قرار است شرایط را برای سالمندان تسهیل کند.


 «ایران تا سه ‌دهه دیگر سالمندترین کشور منطقه خواهد بود». این خبری است که روز گذشته وزارت بهداشت‌ و‌ درمان کشور اعلام کرد.

سالمندی را به‌طور قراردادی مترادف با شروع 65‌سالگی می‌دانند. سالمندان قشری مهم و نیازمند به خدمات ویژه هستند که در سال‌های آینده، جمعیت آنان در کشور فراگیرتر می‌شود؛ افرادی با نیازها و دغدغه‌های متفاوت که این روزها کمتر به آن‌ها توجه می‌شود؛

اما دیرزمانی نیست که سونامی سالمندی کشورمان را دربر بگیرد.وقوع پدیده سالمندی فقط مربوط به ایران نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای جنوب‌شرقی با این مسأله مواجه هستند؛ اما آنچه این پدیده را به مسأله‌ای اجتماعی تبدیل می‌کند، بی‌توجهی به مشکلات این حوزه است.

سالمندی یکی از دوران‌های طبیعی زندگی هر فرد و پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است که هرچه شناخت فرد و اطرافیان از مسائل آن بیشتر باشد، سالمند با مسائل کمتری مواجه خواهد شد.

در کشور ما، سالمندان بیشتر با مشکلاتی ازقبیل رفت‌و‌آمد شهری، مسائل اجتماعی و مشکلات معیشتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و ناآشنایی خانواده‌ها با مسائل سالمندان و بی‌توجهی به سالمندان درون خانواده‌ها به‌دلایل مختلفی مانند صنعتی‌شدن زندگی امروزی، اوضاع را برای این قشر سخت‌تر کرده است.

خالی‌بودن سبد آموزشی جامعه از مهارت‌های زندگی برای سالمندان و آموزش‌های ویژه خانواده‌ها و مسائل اختلاف نسلی، مهم‌ترین مشکلات سالمندان در جامعه کنونی است؛ موضوعی که سبب می‌شود روز‌به‌روز بیش از گذشته خانه‌های سالمندان ظرفیت‌های خود را افزایش دهند.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، ۹/۲۶‌درصد جمعیت کشور سالمند هستند. حدود ۳۰ ‌سال دیگر جمعیت سالمند کشور به ۳۰‌درصد می‌رسد و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود؛ اما سالمندان مشکلات گوناگونی دارند که عمده‌ترین آن‌ها بیماری‌ها و طول درمان بی‌پایان و مشکلات روحی آنهاست.

دکتر ریحانه امین‌الرعایا، متخصص طب سالمندی، در‌این‌باره به «صبح‌نو» می‌گوید: «سالمندان به‌دلیل شیوع بیشتر بیماری‌های مزمن تقریبا سه‌برابر افراد جوان دارو دریافت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد در دوره سالمندی، استفاده انواع داروها اعم از داروهای تجویزی پزشکان یا مصارف خودسرانه داروهای گیاهی، ویتامین و مکمل‌ها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

همچنین، سن زیاد، آسیب‌پذیری بیماران، اختلالات شناختی و افزایش مصرف داروهای سالمندان ازجمله عواملی هستند که منجر به افزایش ریسک عوارض دارویی در این قشر می‌شود.

سالمندان به‌علت تغییرات سوخت‌و‌ساز بدن و پاکسازی کمتر داروها، بیشتر درمعرض عوارض جانبی داروها هستند. دریافت داروهای متعدد در سالمندان، ریسک تداخلات دارویی و عوارض داروها را افزایش می‌دهد». وی ادامه می‌دهد: «مطالعات مختلف نشان داده بین تجویز همزمان ۵ تا ۱۰ دارو با ریسک سقوط و شکستگی لگن در سالمندان ارتباط مستقیم دارد.

آبشار دارویی یکی از علل پلی‌فارمسی یا همان تجویز همزمان چندین دارو است که درصورت بی‌توجهی پزشکان به عوارض داروها ایجاد می‌شود؛ مثلا برای درمان بیماری خاصی، یک دارو تجویز و این دارو منجر به بروز عارضه در فرد سالمند می‌شود.

پزشک دیگری بدون توجه به عارضه دارویی، داروی دیگری را برای درمان عارضه داروی قبلی می‌دهد و به‌همین‌ترتیب عارضه جدید ایجاد و همین آبشار ادامه می‌یابد».

این متخصص طب سالمندی گفت: «در سالمندان تغییرات مرتبط با افزایش سن مانند کاهش حس‌های چشایی و بویایی، کاهش اشتها، مشکلات دهان و دندانی، بیماری‌های گوارشی و کاهش هضم و جذب مواد غذایی، اختلالات شناختی و دمانس، مصرف داروهای متعدد و... منجر به سوءتغذیه و کاهش جذب ویتامین‌ها و بروز عوارض ناشی از کمبود پروتئین-انرژی و ویتامین‌ها می‌شود.

از طرفی کمبود پروتئین-انرژی و ریزمغذی‌ها، خود باعث ایجاد بیماری‌های دیگری می‌شود که با بررسی دقیق تغذیه‌ای، ارزیابی بالینی و آزمایشگاهی، می‌توان مشکل سوءتغذیه و کمبود ویتامین‌ها را شناخت و درمان کرد.

به‌همین‌دلیل، سالمندان باید بعضی از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های ضروری مثل ویتامین ‌D و ویتامین B12 را باید به‌صورت مکمل مصرف کنند».این فقط بخشی از مشکلات سالمندان است که اطرافیانشان باید به آن توجه کنند.

بیماری‌هایی نظیر آلزایمر نیز ازجمله مشکلاتی است که طیف وسیعی از سالمندان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. بیماری آلزایمر بیماری برای یک فرد نیست؛ بلکه کل جامعه را درگیر خود می‌کند؛ چراکه این بیماری اختلال سیستم بهداشت روانی خانواده را به‌دنبال دارد و درزمینه اقتصادی هزینه‌های سرسام‌آوری برای خانواده افراد سالمند دارد؛ به‌طوری‌که برخی کارشناسان این حوزه می‌گویند هزینه معیشتی بیمار مبتلا به دمانس یا آلزایمر از فرد مبتلا به سرطان بیشتر است.


سند ملی سالمندان به زودی رونمایی می‌شود بنابه گفته دکتر علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، سند ملی سالمندان ۹مهر رونمایی می‌شود. این سند با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، شهرداری و... تهیه شده است. رییسی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سالمندان یادآور شد:

45‌ برنامه برای سالمندان تهیه و تدوین شده است که ازجمله آن‌ها ابلاغ بسته خدمت غیرپزشک سلامت سالمندان به دانشگاه‌ها، طراحی استانداردهای فضای فیزیکی مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانی متناسب با سالمندان و طراحی 40 پودمان مجازی آموزشی سالمندی برای پزشک خانواده و نیز تشکیل کمیته‌های تغذیه، سلامت روان در حوزه‌های مختلف خدماتی است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha