سمپاشی غیرمجاز با قرص برنج باز هم قربانی گرفت. پسر جوانی كه بر اثر استنشاق گاز متصاعدشده از سمپاشی واحد مجاور طبقه مسكونی خود در كیش با قرص برنج دچار مسمومیت شده بود، به دلیل بی‌توجهی پزشك اورژانس بیمارستان به علایم مسمومیت، تاخیر اورژانس در اعزام به محل وقوع حادثه و بی‌توجهی مدیر ساختمان به لزوم مطلع كردن پسر جوان بابت ضرورت تخلیه خانه، جان خود را از دست داد.

داستان یك سهل‌انگاری منجر به مرگ

سلامت نیوز:سمپاشی غیرمجاز با قرص برنج باز هم قربانی گرفت. پسر جوانی كه بر اثر استنشاق گاز متصاعدشده از سمپاشی واحد مجاور طبقه مسكونی خود در كیش با قرص برنج دچار مسمومیت شده بود، به دلیل بی‌توجهی پزشك اورژانس بیمارستان به علایم مسمومیت، تاخیر اورژانس در اعزام به محل وقوع حادثه و بی‌توجهی مدیر ساختمان به لزوم مطلع كردن پسر جوان بابت ضرورت تخلیه خانه، جان خود را از دست داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،آرش صادقی، برادر متوفی (امین صادقی) یك روز پس از برگزاری مراسم هفتمین روز درگذشت برادر خود درباره شرح این حادثه گفت: «برادر من 3 ماه بود كه برای كار به كیش رفته بود و در آنجا با دو تن از دوستان خود، ساكن یك واحد استیجاری بودند. یك روز بعد از سمپاشی منزل همسایه، وقتی به خانه می‌روند دچار حالت تهوع می‌شوند.

برادر من به اورژانس بیمارستان كیش مراجعه می‌كند و پزشك اورژانس بعد از معاینه می‌گوید كه بر اثر یك ویروس دچار مسمومیت شده. برای برادرم سرم تجویز می‌كند و برادر من به منزل برمی‌گردد. به دلیل بدتر شدن علایم، دوباره به همان دكتر مراجعه می‌كند كه این بار، پزشك اورژانس برای او قرص ضد تهوع تجویز می‌كند. من حدود نیمه‌شب با برادرم صحبت كردم و می‌گفت كمی بهتر شده. اما بعد از نیمه شب، حال هر سه نفرشان بدتر می‌شود.

دوستش بعدها به من گفت حال‌شان در حدی بد بوده كه دچار سوزش قلب شده بودند و قدرت حركت كردن را از دست داده بودند.» برادر متوفی افزود: «یكی از همخانه‌ها كه در اتاق جداگانه‌ای خوابیده بود، به صاحب كارش اطلاع می‌دهد و او با اورژانس تماس می‌گیرد اما عوامل اورژانس 115 می‌گویند مراجعه برای مسمومیت در شرح وظایف‌شان نیست و فقط برای موارد شكستگی و علایم قلبی می‌آیند.

برای دومین بار با اورژانس تماس می‌گیرد اما اورژانس با 15 دقیقه تاخیر می‌رسد ظاهرا برادرم فوت كرده بود و مامور میانسال اورژانس هم هیچ وسیله احیا و دستگاه تنفسی همراه نداشته و بعد از چند ثانیه احیای تنفسی برادرم، به صاحب كار این بچه‌ها می‌گوید من خسته شدم. شما احیا را انجام بده. در نهایت برادر من قبل از رسیدن اورژانس فوت می‌كند.»


برادر متوفی در توضیح علت مسمومیت این سه جوان گفت: «واحد مسكونی همجوار این بچه‌ها در سایت دیوار درخواست سمپاشی داده بود و یك نفر هم به این درخواست پاسخ می‌دهد و خانه با سم حاوی قرص برنج سمپاشی می‌شود. مدیر ساختمان به تمام واحدها اطلاع داده بود كه در روز سمپاشی، خانه را تخلیه كنند اما به برادر من و دوستانش خبر نداده بود. آنها هم بی‌خبر از این اتفاق به خانه می‌آیند در حالی كه گاز منتشرشده از قرص برنج، از طریق سیستم فاضلاب، وارد هوای منزل برادر من شده و باعث مسمومیت و در نهایت، فوت او شد.»


برادر متوفی در این باره افزود: «دیروز از اداره آگاهی با من تماس گرفتند و اعلام كردند كه سمپاش ساختمان، بازداشت شده و در اعترافات اولیه اقرار كرده كه حدود 60 قرص برنج در محفظه سم ریخته بوده. در نتیجه كالبدشكافی از جسد برادر من هم آثار قرص برنج پیدا شده است.

حالا ما از سمپاش، مدیر ساختمان كه مساله سمپاشی را به برادرم و دوستانش اطلاع نداده، پزشك اورژانس بیمارستان كیش كه با سهل‌انگاری حتی یك آزمایش برای بررسی علت مسمومیت در بار دوم مراجعه ننوشته و عوامل اورژانس 115 كه علاوه بر امتناع از اعزام، با تاخیر 15 دقیقه‌ای و بدون وسایل احیا به محل حادثه آمده‌اند، شكایت كرده‌ایم.»

به دنبال این اظهارات، یكی از همخانه‌های متوفی هم كه به دلیل مسمومیت شدید، به بیمارستان منتقل شده بود و پس از بهبود علایم، روز چهارشنبه ترخیص شد، در توضیح این واقعه به گفت: «شنبه هفته گذشته، واحد همسایه ما خانه‌اش را سمپاشی كرد. امین (متوفی) همان روز در خانه بود. ما ظهر یكشنبه به خانه آمدیم و امین، بعدازظهر یكشنبه دچار حالت تهوع شد كه دوستم او را به بیمارستان رساند. پزشك عمومی اورژانس هم با یك معاینه سطحی گفت چیز خاصی نیست.

غروب همان روز و به فاصله 4 ساعت، امین باز هم دچار حال تهوع شد و باز هم توسط همان دكتر عمومی در بیمارستان معاینه شد كه این بار، پزشك برای او آمپول و قرص ضد تهوع تجویز كرد. یكشنبه شب، هر سه نفر شام خوردیم و من در اتاق خودم خوابیدم ولی امین و دوستم در سالن پذیرایی خوابیده بودند. قبل از بامداد، هر 3 نفر حال‌مان بد شد ولی فكر می‌كردیم مشكل ویروسی است.

ساعت 5 صبح حالم در حدی بد بود كه فقط توانایی شماره گرفتن با گوشی‌ام را داشتم. به دوستم تلفن زدم و او هم بلافاصله به اورژانس تلفن زد كه اورژانس به او گفته بود ما برای این موارد مراجعه نمی‌كنیم. وقتی دوستم به خانه ما رسید و شرایط ما سه نفر را دید، دوباره به اورژانس تلفن زد كه این بار، رسیدن اورژانس حدود یك ربع طول كشید و امین قبل از رسیدن اورژانس تمام كرد.

هر سه نفر ما به دلیل فوت مشكوك امین و علایم مسمومیتی كه داشتیم به بیمارستان منتقل شدیم و همان موقع، رییس بیمارستان فكر می‌كرد امین قرص برنج خورده چون نتایج كالبدشكافی هم وجود قرص برنج در معده‌اش را تایید كرد اما بعد از انتقال ما به بیمارستان، مسوولان بهداشت و اداره آگاهی به خانه ما آمدند و پس از بررسی متوجه شدند كه علت فوت و مسمومیت، استنشاق گاز قرص برنج ناشی از سمپاشی واحد همسایه بوده و سمپاش 64 قرص برنج برای سمپاشی استفاده كرده است.

گاز این قرص هم بدون بو بود و از راه فاضلاب‌های متصل ساختمان، وارد واحد ما شد و ما را مسموم كرد كه بعد از این بررسی‌ها، نتایج را به بیمارستان اعلام كردند و خانه ما هم پلمب شد.»


این جوان در ادامه صحبت‌هایش افزود: «اگر پزشك اورژانس، بار دوم مراجعه امین از او آزمایش خون می‌گرفت، حتما متوجه مسمومیت قرص برنج می‌شد. ما از صاحبخانه و سمپاش شكایت كردیم چون صاحب خانه شماره تلفن ما را داشت و باید به ما خبر می‌داد كه خانه را بعد از سمپاشی تخلیه كنیم.» سمپاشی واحد مسكونی با قرص برنج، ظرف 4 سال گذشته، بارها قربانی گرفته است.

تابستان 94 خبری درباره مسمومیت 33 زایر عربستانی مقیم در یكی از هتل‌های مشهد و فوت 4 نفر از آنان منتشر شد. بازتاب این حادثه به حدی بود كه وزارت امور خارجه عربستان با احضار سفیر ایران، نگرانی عمیق ریاض را اعلام كرد و خواستار روشن شدن موضوع شد. به دنبال بررسی‌های كارشناسی، نماینده مردم مشهد در مجلس اعلام كرد:

«مسوولان هتل ... مشهد برای صرفه‌جویی در هزینه دفع حشرات، برای سمپاشی یكی از طبقات هتل، از قرص برنج استفاده كرده و گاز حاصل از تبخیر این قرص‌ها از راه كانال تاسیسات به محل اسكان زایران نشت كرده و موجب مسمومیت زایران عربستانی شده است. اسفند 95 هم مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان از فوت كودك چهارساله بندرعباسی بر اثر مسمومیت و فوت ناشی از استنشاق گاز قرص برنج خبر داد و افزود:

«یك خانواده چهار نفری در بندرعباس بر اثر استنشاق گاز ناشی از قرص برنج دچار مسمومیت شدند كه كودك چهارساله خانواده در این حادثه جان خود را از دست داد‌. این حادثه در یك مجتمع مسكونی سازمانی روی داده و ساكنان طبقه زیرین محل سكونت این خانواده، اقدام به سم‌گذاری از نوع قرص برنج كرده بودند كه گاز آن به طبقه بالا راه یافته است.»


مردادماه امسال هم، دختر جوانی بر اثر علایم مسمومیت شدید به بیمارستان امام‌رضا(ع) مشهد منتقل شد و بر اثر شدت مسمومیت فوت كرد كه مدیر روابط عمومی این بیمارستان در توضیح جزییات این حادثه، علت فوت او را استنشاق گاز متصاعد از قرص برنج اعلام كرد و افزود:

«براساس بررسی عوامل مسمومیت و نیز حالات بیمار، پزشكان این بیمارستان احتمال آلودگی و مسمومیت با قرص برنج را حدس زدند كه با طرح پرسش از پدر خانواده، سم‌پاشی منزل همسایه متوفی تایید شد.

احتمال می‌رود شركت مسوول سمپاشی، برای سم‌پاشی منزل مشتری خود از قرص برنج استفاده كرده و گاز ناشی از آن از طریق داكت پنجره، یا هر دریچه‌ای دیگر وارد منزل متوفی و مادرش شده باشد.»

كامبیز سلطانی‌نژاد، متخصص سم‌شناسی و عضو هیات علمی مركز تحقیقات پزشكی قانونی، سازمان پزشكی قانونی كشور چندی قبل در اشاره به آمار مرگ‌ومیر در اثر مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) گفت: «قرص‌های حاوی فسفید آلومینیوم در كشور، به ویژه در نواحی شمالی، برای نگهداری برنج و سایر غلات در انبارها و جلوگیری از تاثیر مخرب حشرات موذی، نسبتا رایج است.

این فرآورده، تولید داخلی نداشته و بیشتر با نام تجاری Phostoxin® وارد كشور می‌شود. از سال ۱۳۸۴ به دنبال گزارش سازمان پزشكی قانونی كشور به هیات نظارت بر سموم (به عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری در زمینه واردات، صادرات، تولید و توزیع سموم آفت‌كش‌های كشاورزی در كشور) و با تصویب این هیات، فسفید آلومینیوم به شكل قرص تخت،

از فهرست رسمی سموم كشاورزی كشور حذف و هرگونه واردات، توزیع و فروش آن ممنوع شد و هرگونه كاربرد كشاورزی این سم، تنها به صورت محدود و به شكل سایر فرمولاسیون‌ها و تحت نظارت كارشناسان كشاورزی در مصارف غیرخانگی و بیشتر در موارد صنعتی یا به عنوان جونده‌كش صورت می‌گیرد.

متاسفانه تمامی قرص‌های برنج حاوی فسفید آلومینیوم كه در بازارهای سیاه و مراكز غیرمجاز در كشور به فروش می‌رسند به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد كشور می‌شوند.

استفاده از قرص‌های برنج حاوی فسفید آلومینیوم در كشاورزی به دلیل كارآیی بالای این فرآورده جهت از بین بردن آفات، قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقیمانده در محصول، با استقبال زیاد از سوی كشاورزان همراه است و به علت تمایل كشاورزان به مصرف این سم جهت نگهداری محصول برنج، به ویژه در مصارف خانگی یا نیمه صنعتی، قاچاق این فرآورده از كشورهای همسایه و ایجاد بازار سیاه این سم در كشور وجود دارد.

اگر چه در بسیاری موارد، علت مسمومیت در اثر مصرف عمدی و خوراكی این سم است، اما مواردی از بروز مسمومیت‌های شدید و كشنده تصادفی در اثر استنشاق گاز فسفین آزاد شده از قرص‌های برنج نگهداری شده در محیط‌های مرطوب، نیزگزارش شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha