نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه داروخانه‌های مرجع به ویژه هلال‌احمر باید به عنوان نقطه اتکا مردم عمل کنند، افزایش قیمت دارو، استفاده از بیمه‌ها و کنترل مبادی خروجی را از جمله راهکارهای کنترل قاچاق معکوس دارو دانست.

راهکارهای کنترل قاچاق معکوس دارو

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه داروخانه‌های مرجع به ویژه هلال‌احمر باید به عنوان نقطه اتکا مردم عمل کنند، افزایش قیمت دارو، استفاده از بیمه‌ها و کنترل مبادی خروجی را از جمله راهکارهای کنترل قاچاق معکوس دارو دانست.

به گزارش سلامت نیوز، سیدمرتضی خاتمی در گفتگو با خانه ملت با بیان اینکه افزایش تولید 50 درصدی دارو و داروهای ارزان قیمت زمینه قاچاق دارو به کشورهای همسایه را فراهم آورده است، گفت: قاچاق ممکن است بیشتر به صورت مسافری باشد و در برخی اقلام، قیمت در داخل و خارج کشور تا ۸ برابر است.

افزایش قیمت دارو و استفاده از ظرفیت بیمه‌ها بهترین راهکار کنترل قاچاق معکوس

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد مقابله با پدیده قاچاق دارو، افزود: بهترین راهکار کنترل قاچاق، افزایش قیمت دارو و استفاده از بیمه ها است، تا مردم در کشور از داروی ارزان استفاده کنند و از سویی داروهای ارزان به خارج کشور قاچاق نشوند البته کنترل مبادی خروجی چه مسافری و چه کالائی، می تواند تا حدودی مؤثر باشد اما راه حل نهائی نیست.

وی یادآور شد: افزایش قیمت و استفاده از ظرفیت بیمه ها برای پوشش دارو می‌تواند به نفع تولید‌کننده، مصرف‌کننده و بیمه‌ها باشد؛ درست نیست حق مردم، نصیب قاچاقچیان دارو شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد داروها تولید داخل هستند، گفت: ۳ درصد داروها وارداتی و اغلب داروهای خاص هستند که حدود 500 میلیون دلار ارزبری دارند البته برای واردات مواد اولیه دارو و تجهیزات در مجموع بیش از  ۲/۵ میلیون دلار ارز نیاز داریم.

خاتمی در مورد تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: با توجه به شرایط تحریم باید بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه داروهای خاص و تجهیزات پزشکی که تولید داخلی ندارد با سرعت بیشتری عمل کند تا هیچ مشکلی در روند  تولید و تامین دارو و تجهیزات پزشکی به وجود نیاید.

انبارهای داروئی و پخش هلال احمر در استان‌ها توسعه یابد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: باید داروخانه‌های مرجع به ویژه هلال‌احمر به عنوان نقطه اتکا مردم عمل کنند و هیچ کسری و کمبودی نداشته باشند در این راستا نیاز است انبارهای داروئی و پخش هلال احمر در استان‌ها توسعه یابد تا هم در شرایط عادی و هم در شرایط وقوع حوادث طبیعی محلی مطمئن برای تامین و توزیع دارو و تجهیزات در دسترس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha