عیسی كلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر ما انتقال آب خزر به فلات مركزی ایران با رعایت شش شرط اعلام شده بلامانع است.

کلانتری:با رعایت شش شرط انتقال آب خزر بلامانع است

سلامت نیوز:عیسی كلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر ما انتقال آب خزر به فلات مركزی ایران با رعایت شش شرط اعلام شده بلامانع است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، عیسی كلانتری در حاشیه جلسه روزگذشته هیات دولت درباره‌ انتقادات به طرح انتقال آب خزر به فلات مركزی اظهار كرد: تخصیص آب توسط وزارت نیرو انجام می‌شود و این وزارتخانه از ما درخواست می‌كند كه ارزیابی زیست محیطی انجام دهیم و این طرح را به لحاظ زیست‌محیطی تایید كنیم یا نه؟اگر ما ظرف دو ماه پاسخ ندهیم طبق برنامه ششم توسعه طرح به عنوان مصوبه تلقی می‌شود.


وی ادامه داد: وزارت نیرو مرداد ماه از ما چنین درخواستی كرد و ما هم اعلام كرده‌ایم اگر شش شرط ما را رعایت كنند، اجرای این طرح از نظر ما بلامانع است.
این شروط در زمینه طرح انتقال آب وجود دارد و ما هم حین اجرا باید نظارت كنیم كه این شروط محقق شده است یا خیر؟كلانتری در پاسخ به انتقادی درباره تكرار مشكلات دریاچه ارومیه برای دریای خزر گفت: حجم دریای خزر ۸۶ هزار میلیارد مترمكعب است.

در صورت اجرای این طرح در سال ۲۰۰ میلیون مترمكعب آب برداشت می‌شود كه عده‌ای می‌گویند این كار ممكن است آب دریای خزر را شور كند اما اگر در سال ۲۰۰ میلیون مترمكعب برداشت شود، ۲.۶ میلیون نمك به خزر برمی‌گردد یعنی ۰.۰۰۳ درصد در سال.


وی ادامه داد: برخی اطلاعات غلط داده‌اند و موضوع را سیاسی می‌كنند. در سال ۹۳ وزارت نیرو و محیط زیست تصویب كرده بود كه سالی سه میلیارد مترمكعب آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه منتقل شود یعنی ۱۵ برابر میزان طرحی كه می‌خواهد اجرا شود. آن زمان صدای هیچ كسی درنیامد اما ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح را رد كرد زیرا املاح دریای خزر و دریاچه ارومیه تفاوت داشت.


كلانتری با اشاره به اینكه به هر حال تغییر حتی یك سنگ هم تاثیرات زیست محیطی دارد، خاطرنشان كرد: دولت و وزارت نیرو موظف است كه آب شرب، بهداشت و صنعت شهروندان را در سراسر كشور تامین كند. وزارت نیرو هم راهش را بلد است و ما هم بررسی‌های زیست محیطی را انجام داده‌ایم.
او در پاسخ به اینكه آیا شروط مطرح شده توسط سازمان محیط زیست پیشنهادی بوده یا الزام‌آور است، گفت: این شروط الزام‌آور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهروند ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    مخالفان به آمار و ارقام اعتقادی ندارند. بهانه ای پیدا کردند برای اعتراض و ابراز نارضایتی