بهداشت مواد غذایی از جمله مواردی است که اغلب توسط افراد به درستی رعایت نمی‌شود؛این آلودگی‌ها به طرق مختلف به مواد غذایی وارد شده و سلامت افراد را به خطر می‌افکنند

آلودگی های پنهان مواد غذایی منبع بیماری

سلامت نیوز:  بهداشت مواد غذایی از جمله مواردی است که اغلب توسط افراد به درستی رعایت نمی‌شود؛این آلودگی‌ها به طرق مختلف به مواد غذایی وارد شده و سلامت افراد را به خطر می‌افکنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، اگرچه برخی از آنها به دست تولیدکنندگان ایجاد می‌شود اما مصرف کنندگان محصولات غذایی با عدم رعایت نکات اصولی در نگهداری غذاها موجب فساد مواد شده ودر مواردی این فساد با چشم قابل مشاهده نیست وافراد هم بی توجه به عوارض وخطراتی که این مواد غذایی ایجاد می‌کنند اقدام به مصرف آنها می‌کنند.

دکتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه در این خصوص به سیناپرس گفت: مواد غذایی مورد مصرف افراد در طی روز به اشکال مختلف در معرض آلودگی قرار دارند وسلامتی را به خطر می‌اندازند؛ زیرا در ساختمان غذاها مواد مغذی وجود دارند که میکروبها هم برای رشد نیاز به این مواد دارند ، از این جهت مواد غذایی خود می‌توانند زمینه ساز بیماری شوند.

شناخت روش های نگهداری از غذا ومیکروب های موجود در مواد غذایی کمک بزرگی به عدم ابتلا به بیماریهایی که از غذا سرایت می‌کند خواهد کرد.انواع مسمومیت ها وبیماری های انگلی از طریق غذاها منتقل می‌شوند.

    شناخت روشهای نگهداری از غذا ومیکروبهای موجود در مواد غذایی کمک بزرگی به عدم ابتلا به بیماریهایی که از غذا سرایت می‌کند خواهد کرد.

وی افزود: مواد غذایی به لحاظ سرعت فاسد شدن به سه دسته تقسیم می‌شوند: یک دسته از مواد که خیلی سریع فاسد می‌شوند، نظیر ماهی، گوشت قرمز ، تخم مرغ و شیر که باید برای مدت کوتاه در یخچال نگهداری شوند..

دسته دومی که محصولات نیمه فساد پذیر هستند مانند سبزی ومیوه که قاعدتا باید در هوای خنک ودر محیط یخچال برای مدت کوتاه نگهداری شوند.

مواد غذایی که دیر فاسد می‌شوند،شامل حبوبات ،گندم وغلات هستند که در شرایط مناسبتری در مدت طولانی تری نگهداری می‌شوند.

راههای انتقال آلودگی متنوع است

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص دلیل آلودگی مواد غذایی اظهار داشت:باکتری ها ،کپک ها،سموم قارچی، مواد شیمیایی، داروها وسموم دفع آفات نباتی موجب بروز فساد وآلودگی های غذایی می شود. اگر سموم دفع آفات نباتی به صورت بی رویه به مواد غذایی منتقل شود در مواد غذایی باقی مانده واز طریق مصرف علوفه وارد بدن دامهای مختلف می شود ودر نهایت مصرف شیر وگوشت این دامهای آلوده انسان را آلوده می کند.

باقی مانده سموم دفع آفات هم در میوه‌ها باعث آلودگی می‌شود  بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت باید میوه‌ها را به صورت پوست کنده مصرف کنیم. دراین میان حشرات وحیوانات موذی هم باعث انتقال بیماری های گوناگون می‌شوند؛ بنابراین ما باید مواد غذایی را بصورتی نگهداری کنیم که از دسترس این حیوانات موذی دور باشد.


عوارض کوتاه مدت وبلند مدت آلودگی های غذایی

دکتر صفوی در ادامه گفت:فساد مواد غذایی می‌تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند.اگر غذاهای پخته بدرستی نگهداری نشوند ایجاد مسمومیت می‌کنند. علائم مسمومیت هم اسهال واستفراغ است. در کل بیماریهایی که ازطریق غذا ایجاد می‌شوند به دو صورت بروز می‌کند.

یک سری از مسمومیتهای غذایی به دلیل آلوده شدن مواد غذایی به باکتریها وویروسها ایجاد می‌شوند که رعایت نکردن اصول بهداشتی موجب بروز آنها می‌شوند که در موارد شدید مسمویت با اسهال واستفراغ شدید باعث مرگ هم می‌شوند.

دسته دوم مسمومیتها به دلیل آلودگی مواد غذایی به مواد شیمیایی و سموم قارچی ،فلزات سنگین ،آفت کشها حادث می‌شوند که علائم آنها در مدتهای طولانی ظاهر می‌شوند. اگر افراد به مدتهای طولانی در معرض این آلودگیها باشند به بیماریهای خطرناکی مانندآسیب های عصبی، نقصهای مادرزادی وانواع سرطان مبتلا می‌شوند.

وی افزود: آلودگیهایی که معمولا باعث بیماریهای اسهالی می‌شوند از طریق دستهای آلوده به انسان منتقل می‌شوند و اسهالهای خونی وتب روده‌ای ایجاد می‌کنند.

ممکن است افرادی که توسط میکروبهای روده آلوده می‌شوند،بیماری روشنی نداشته باشند وحتی به دنبال درمان نروند لیکن این بیماری در بدن آنها باقی می‌ماند و به مرور علائم خود را ظاهر می‌کند.اگر سبزی وکاهو به انگلهای روده آلوده باشد ،بیماریهایی نظیر کرمهای روده ای وانگلهای مختلف ایجاد خواهند کرد.


سرطان کبد براثر قارچ آفلاتوکسین

نکته قابل توجه وجود قارچها و کپکهایی است که بر روی مواد غذایی نظیر آبغوره،آبلیمو وسسها رشد می‌کنند بسیار خطرناک می‌باشد و در آینده انواع سرطان را ایجاد می‌کند.

آفلاتوکیسین که سم خطرناک و سرطان زایی است  واغلب  مواد غذایی مانند شیر،کشمش،بادام زمینی ،دانه های روغنی،پسته ،حبوبات ،میوه‌های خشک  ونانهای معمولی  در معرض این قارچ سمی هستند. نانهای کپک زده که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود موجب ورود این قارچ به شیر دام شده وبا مصرف این شیر سلامت انسان به خطر می‌افتد.مصرف مداوم محصولاتی که حاوی آفلاتوکسین باشند در درازمدت سرطان کبد را ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha