با وجودی‌كه هفته گذشته شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای از آمادگی صددرصدی برای مواجهه با برف و بحران زمستانی خبر داده بود، دیروز بارش اولین برف زمستانی باز هم مانند سال‌های گذشته شهرداری را غافلگیر كرد و باعث شد معابر اصلی شهر قفل شوند و خودروها ساعت‌ها در صف ترافیك معطل بمانند.

روز غافلگیری در برابر برف

سلامت نیوز: با وجودی‌كه هفته گذشته شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای از آمادگی صددرصدی برای مواجهه با برف و بحران زمستانی خبر داده بود، دیروز بارش اولین برف زمستانی باز هم مانند سال‌های گذشته شهرداری را غافلگیر كرد و باعث شد معابر اصلی شهر قفل شوند و خودروها ساعت‌ها در صف ترافیك معطل بمانند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: این مساله اما تا جایی پیش رفت كه شهردار تهران در توییتی به شرح اقدامات شخصی‌اش در اولین روز برفی سال پرداخته و نوشت: «از ابتدای بارش برف در مركز كنترل ترافیك حضور دارم و بر روند برف‌روبی و بازگشایی معابر مناطق درگیر، نظارت دارم. در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ داده كه در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی كنیم. مانند همیشه، همراهی مردم را صمیمانه خواستارم.»

در همین حال اظهارنظر اصغر عطایی مدیركل خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال كه تصاویر در سطح شهر نشان می‌دهد، برف در برخی مناطق نسبتا سنگین است و یخ‌زدگی نیز در سطح شهر مشاهده می‌شود جالب توجه بود كه گفت: سطح خیابان‌ها را پاك می‌كنیم، دوباره سفید می‌شود، برف نشسته و نمی‌توان آن را در هوا با تیر زد، برف طبیعی است و باید روی زمین بنشیند و با شن و نمك یا گریدر آن را برطرف كرد.

با این حال عطایی مدیركل خدمات شهری شهرداری تهران مدعی است كه برف تهران، شهرداری را غافلگیر نكرده است. او با بیان اینكه از برف صبحگاهی غافلگیر نشدیم، اظهار كرد: برف در اوج ترافیك صبحگاهی آغاز شد و امكان تردد ماشین‌آلات شهرداری وجود نداشت و همكاران‌مان به صورت دستی و پیاده اقدام به شن‌پاشی در معابر می‌كنند.

او كه در یك برنامه تلویزیونی تلاش می‌كرد تا به توجیه اقدامات شهرداری در مواجهه با اولین روز برفی سال بپردازد با بیان اینكه درصدد بازگشایی معابر پرتردد همچون مسیرهای بی‌.آر.تی و غیره هستیم، گفت: ما از ماه‌های قبل دستورالعمل و سناریوهای مختلفی را طراحی كردیم و حتی پیمانكاران‌ برف‌روب را از پیمانكاران پسماند جدا كردیم. اما دیروز شرایط ویژه بود چرا كه برودت هوا به منفی نرسید و هم اینكه بارش برف در اوج ترافیك صبحگاهی بوده است.

مدیركل خدمات شهری شهرداری تهران در مورد غافلگیر شدن شهرداری از بارش اولین برف پاییزی نیز گفت: ما غافلگیر نشدیم چرا كه برف در یك بخش شمالی تهران مشكلاتی را ایجاد كرده است و نیروهای خدمات شهری در آماده‌باش هستند و حتی آمادگی آن را داریم كه در سطح مناطق 22‌گانه شهر را پوشش دهیم، اما دقت داشته باشید كه بارش برف صبحگاهی در یك پیك زمانی كه اوج ترافیك صبحگاهی بود شروع شد و امكان تردد ماشین‌آلات نبود و همكاران‌مان به صورت پیاده و دستی كار را پیش می‌برند. جلسه «ستاد مهر» معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران رییس مركز كنترل ترافیك تهران از پایش نقاط برفگیر پایتخت با دوربین‌های ترافیكی خبر داد. نوشین سرور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه در پی بارش صبحگاهی برف در تهران جلسه فوری در مركز كنترل ترافیك برگزار شده است گفت: در این جلسه كه از دقایق ابتدایی صبح شنبه با حضور شهردار تهران و معاون استاندار تشكیل شده است تمامی معاونین شهردار و روسای سازمان‌های دخیل همچون آتش نشانی، اتوبوسرانی و غیره حضور دارند.

او با بیان اینكه در این جلسه كه به ریاست شهردار تهران برگزار شده با پایش شهر توسط دوربین‌های ترافیكی وضعیت بررسی می‌شود، گفت: نیروهای خدمات شهری و اكثر معابر مناطق 1، 2، 3 و 5 فعال و در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند. سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ در پی بارش برف به مردم هشدار داد و گفت: در آبشناسان و ستاری برخی از رانندگان ناچار به خروج از خودرو شده‌اند. اما با این وجود شدت ترافیك و گستردگی آن به حدی بود كه در برخی معابر باعث شد تا رانندگان خودروهای خود را خاموش و از ماشین پیاده شوند!

این حجم بی‌سابقه از ترافیك باعث شد تا بالاخره برخی از اعضای شورای شهر تهران هم لب به اعتراض علیه شهرداری بگشایند.

«سیدمحمود میرلوحی» یكی از همین اعضای شورای شهر تهران بود كه با انتقاد از غافلگیری شهرداری از بارش برف با وجود اعلام قبلی سازمان هواشناسی گفت: با آقایان حناچی و یزدانی صحبت كردم و به آنها گفتم در این مورد دلیلی برای غافلگیری نبود. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واكنش به ضعف معاونت خدمات شهری شهرداری در برف‌روبی و پاشیدن شن و نمك در معابر شهر تهران كه منجر به گرفتاری شهروندان و پلیس راهور شد، گفت: واقعیت امر این است كه در مواجهه با بارش برف غافلگیر شده‌ایم، این در حالی است كه سازمان هواشناسی، اعلام كرده بود كه شروع بارش از جمعه آغاز می‌شود.

او در ادامه افزود: كارگران شهرداری از صبح شنبه حضور داشتند تا از مشكلات جلوگیری كنند، اما متاسفانه عبور و مرور خودرو‌های شهرداری با ترافیك صبحگاهی ساعت هفت همراه شد.

بنده از شهرداران مناطق یك و دو تهران موضوع را پیگیری كردم و اینطور پاسخ دادند كه دسترسی كامیون‌‌ها برای خدمت‌رسانی به دلیل ترافیك با مشكل روبه‌رو شد. به این علت كارگران به‌صورت پیاده حضور پیدا كردند و همین موضوع موجب تاخیر در خدمت‌رسانی شده است.

رییس كمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران، اظهار كرد: بنده خودم در این گره ترافیكی حضور دارم و باید اذعان كنم كه بارش باعث غافلگیری ما شده است. او در این باره افزود: برخی درختان در زیر بارش سنگین شده‌اند و امكان شكستن آنها وجود دارد. اگر كسی می‌تواند تكانی به یك درخت بدهد و یاری كند كه برف آن بریزد تا آن درخت نجات پیدا كند.

میرلوحی دلیل غافلگیری شهرداری را همزمانی بارش با ترافیك صبحگاهی دانست و در پاسخ به این سوال كه مگر شهرداری از روز قبل خبر نداشت كه بخواهد اقدامی صورت دهد و غافلگیر شود؟ گفت: بله همه می‌دانستند. بنده الان ۳۰ سانت برف را در سطح شهر ملاحظه می‌كنم. متاسفانه گرفتاری ما این است كه غافلگیر می‌شویم، شاید بهتر بود شهرداری دیشب مانور می‌داد.

این عضو شورای شهر تهران هم همچنین از عملكرد و رویه شهرداری در مواجهه با این بحران شهری انتقاد كرد و گفت: كافی بود از جمعه شب یا از ساعت پنج صبح روز شنبه شهرداری اقدامات لازم را انجام می‌داد. متاسفانه حتی به مردم هشدار ندادند كه حدالامكان خودرو‌ها را بیرون نیاورند.

 

صادقانه بگویم، غافلگیر شدیم

اما با وجودادعای شهرداری كه هر گونه غافلگیری را رد می‌كند، سخنگوی شورای شهر به صراحت؛ غافلگیری شهرداری را می‌پذیرد و از شهروندان عذرخواهی می‌كند.

علی اعطا در بازدید از مركز كنترل ترافیك شهر تهران گفت: از موضع نهاد ناظر بر عملكرد شهرداری تهران، معتقدیم بهتر بود شهرداری تهران به گونه‌ای عمل می‌كرد كه با وجود پیش‌بینی‌‌های هواشناسی، اقدامات لازم در ساعات ابتدایی روز و پیش از آغاز بارش برف به قدر كفایت انجام می‌پذیرفت. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از دیگر سو، با توجه به برخی ابعاد اجتماعی موثر بر ترافیك تهران در كنار عوامل طبیعی نیز، از پلیس تهران درخواست داریم با تدبیر و درایتی همچون گذشته، با همكاری موثرتری با شهرداری تهران شرایط را برای حل مساله امروز پایتخت مهیا كند.

اعطا گفت: از شهرواندان تهرانی كه بابت ترافیك ناشی از لغزندگی معابر به زحمت افتاده‌اند، عذرخواهی می‌كنم و اطمینان می‌دهم مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای حل این مساله به كار می‌گیرد. سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه آیا شورای شهر نمی‌خواهد به موضوع غافلگیری شهرداری در قبال اولین روز برفی سال واكنش نشان دهد، گفت: به شخصه معتقدم باید شورا به این مساله ورود پیدا كند. چون به هر حال امسال سال پربارشی را پیش رو داریم و اگر قرار باشد هر دفعه این‌گونه غافلگیر شویم، نه برای شورا قابل قبول است و نه برای شهروندان.

 
مردم تهران امروز اذیت شدند

پیروز حناچی عصر دیروز در حاشیه بازدید از مركز كنترل ترافیك با حضور در جمع خبرنگاران در مورد بارش برف و میزان آمادگی شهرداری تهران، گفت: از ساعت 7:30 تا ۱۰ حدود ۱۹ سانتی‌متر برف در منطقه یك بارید كه این ‌بارش غریب نبود اما وقتی ترافیك شكل می‌گیرد كار زیادی نمی‌توان كرد. او با تاكید بر اینكه مردم امروز اذیت شدند، گفت: البته تنها علت موضوع برف نبوده است.

حناچی با بیان اینكه ما موضوع برف را گردن دیگری نمی‌اندازیم، در مورد آمادگی شهرداری در پی هشدارهای سازمان هواشناسی، گفت: مناطق می‌گویند كه حتی شب گذشته در برخی معابر شن پاشیده‌اند اما سرعت بارش به‌گونه‌ای بود كه عملا شن‌پاشی شب گذشته بی‌اثر بود و برف روی شن‌ها نشسته بود و باید بگویم برخلاف آمادگی‌ای كه وجود داشت، این اتفاق رخ داد.

شهردار تهران با بیان اینكه بهتر بود مدارس در نوبت صبح در مناطق شمالی تهران همچون نوبت عصر تعطیل می‌شد، گفت: معمولا با تعطیلی مدارس حدود ۳۰درصد از حجم ترافیك كاهش می‌یابد و اگر امروز مدارس در نوبت صبح نیز تعطیل می‌شد می‌توانستیم از شدت ترافیك بكاهیم.

حناچی با بیان اینكه ما امكانات كاملی در مقابله با برف داریم اما برخی حوادث از كنترل ما خارج هستند، گفت: با وجود آمادگی‌ای كه وجود داشت موجبات زحمت برای مردم شد.

حناچی با بیان اینكه یك دستگاه اتوبوس در اتوبان چمران در محدوده آتی‌ساز با گاردریل برخورد كرد و مسیر را بست و پشت آن ۲۰ اتوبوس دیگر صف كشیدند، گفت: بعد از اینكه راه باز شد اتوبوس‌ها در ترافیك بعدی گرفتار شدند.

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی ‌بر واكنش مردم به عذرخواهی شهرداری تهران گفت: عذرخواهی باید همراه با تلاش باشد و باید تمام سعی و تلاش‌مان را به كار ببریم كه امور به درستی انجام شود و اگر مردم از عملكرد شهرداری ناراحت شده باشند ما عذرخواهی می‌كنیم.

شهردار تهران با بیان اینكه در راستای خدمات‌رسانی بهتر به مردم خط ۵ (خط مترو تهران-كرج) و ادامه خط یك (فرودگاه امام خمینی (ره)) به صورت ۲۴ ساعته تا صبح فعال هستند، گفت: مابقی خطوط مترو نیز تا ساعت ۲۴ خدمت‌رسانی می‌كنند و این درحالی است كه خطوط بی‌.آر.تی نیز به‌صورت ۲۴ ساعته و تا هنگام صبح به مردم خدمت‌رسانی خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha