همانگونه که جسم نیز نیازمند توجه و رسیدگی و درمان هست ،روان نیز همین گونه هست.در اکثر اختلالات روانی آسیبی در ناحیه مغز وجود دارد که تنها بوسیبله ازمونهای نوروسایکولوژی قابل تشخیص هست.

آسیب مغز یکی از عوامل اختلالات روانی

سلامت نیوز-*افشان نیک نفس :ارتباط مغز و روان امری بدیهی است. اختلالات روانی متعددی وجود دارد وهر روز بر تعداد افراد مبتلا به اختلالات روانی افزوده میشود.

به گزارش سلامت نیوز همانگونه که جسم نیز نیازمند توجه و رسیدگی و درمان هست ،روان نیز همین گونه هست.در اکثر اختلالات روانی آسیبی در ناحیه مغز وجود دارد که تنها بوسیبله ازمونهای نوروسایکولوژی قابل تشخیص هست.  

ابزارها و ازمونهایی نوروسایکولوژی کمک شایانی در زمینه ارزیابی کارکردهای شناختی در افراد سالم و بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی و مغزی کرده است.

یکی از ازمونهای نوروسایکولوژِی آزمون نوروسایکولوژی استروپ  است که امروزه در مطب روانپزشکان و روانشناسان مورد استفاده قرار میگیرد.

آزمون استروپ آزمون رایجی برای ارزیابی کارکردهای اجرایی، توجه انتخابی و تمرکز به شمار می رود و همچنین میزان اسیب مغزی را مشخص میکند.در این آزمون، آزمودنی باید رنگ واژه‌هایی را که با رنگ‌های مختلف نوشته شده است بدون توجه به معنای آن‌ها بیان کند این آزمون برای سنجش لوب پیشانی مغز بکار میرود.

اگر عملکرد فرد مبتلا به اسکیزوفرنی و فرد سالم را مورد مقایسه قرار دهیم متوجه نواقص شناختی در فرد اسکیزوفرنی از جمله عدم توجه- نقص در کارکرد اجرایی و نقص در توجه میشویم.

در واقع ازمونهای نوروسایکولوژی مورد استفاده در مطب روانشناسان کمک شایانی در تشخیص شدت اختلال روانی فرد مبتلا و همچنین محل دقیق ضایعه یا اسیب مغزی و همچنین انتخاب درمان صحیح و دقیق تر برای فرد مبتلا به اختلال روانی را فراهم میکند.

*دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha