عضو انجمن غدد ایران گفت: ۲۵.۶ درصد افراد زیر ۱۸ سال مبتلا به دیابت در کشور مبتلا به بیماری اختلال روده ای(سلیاک) هستند و بسیاری از مبتلایان را دختران تشکیل می‌دهند.

۲۵.۶ درصد دیابتی‌های زیر ۱۸ سال اختلال روده‌ای دارند

سلامت نیوز:عضو انجمن غدد ایران گفت: ۲۵.۶ درصد افراد زیر ۱۸ سال مبتلا به دیابت در کشور مبتلا به بیماری اختلال روده ای(سلیاک) هستند و بسیاری از مبتلایان را دختران تشکیل می‌دهند.


به گزارذش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،اسدالله رحمتی ا افزود: در دیابت «نوع ۱» سیستم ایمنی بدن، سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده با پانکراس را بیگانه تلقی کرده و مورد هجوم قرار می‌دهند، در بیماری سلیاک سلول‌های دفاعی بدن به گلوتن موجود در مواد غذایی حمله می‌کنند و باعث التهاب یا صدمه به دیواره مخاطی روده می‌شود. البته سلیاک در افرادی دیده می‌شود که از نظر ژنتیک مستعد باشند.


وی اظهار داشت: عوامل محیطی مانند بعضی از عفونت‌های قارچی، استرس و نوشیدنی‌های الکلی روند بروز سلیاک را تسریع می‌کنند، سلیاک در افراد مبتلا به دیابت  مبتلا به «نوع ۱» شیوع بیشتری دارد اما شیوع آن در مبتلایان به دیابت «نوع ۲» مانند سایر افراد جامعه است.


این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم ادامه داد: علائم بالینی سلیاک متنوع است که در بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان ممکن است بسیار خفیف باشد، علائم واضح این بیماری در کودکان سنین ۱۸ - ۶ ماهه با اختلالات گوارشی چون اسهال مزمن، نفخ شکم، استفراغ و اختلال در رشد همراه است.


وی تصریح کرد: در مبتلایان به دیابت «نوع ۱» بدون علت دچار نوسانات قند خون می‌شوند و یا بعد از خوردن غذا هیپوگلیسمی در آنها بروز می‌کند با آزمایش خون می‌توان به وجود بیماری سلیاک پی برد، به همین دلیل با توجه به شیوع سلیاک در دیابت «نوع ۱»، به خصوص در افراد دارای علائم اولیۀ سلیاک، ‌توصیه می‌شود این افراد، حتما با انجام آزمایش خون از نظر این بیماری بررسی شوند.


به گفته رحمتی، در صورت شدت بیماری همراه با کاهش وزن، مدت زمان بیشتری برای بهبودی لازم است و گاهی پزشک باید برای بیمار در شروع درمان، ‌ویتامین و یا قرص آهن تجویز کند، لازم است در شروع درمان از مصرف شیر و یا محصولات لبنی خودداری شود زیرا دیواره آسیب روده قادر به تحمل قند موجود در شیر نیست. باید در مصرف بعضی از مواد غذایی چون کالباس، ماست، بستنی، شکلات و غذاهایی که در تهیه آنها آردهای حاوی گلوتن به کار می‌رود، احتیاط شود.
وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به دیابت «نوع ۱» باید توجه کنند که در صورت ترمیم بافت مخاطی روده و گوارش صحیح کربوهیدرات، نیاز به انسولین افزایش می‌یابد، مواد غذایی بدون گلوتن، ‌با نشاسته تهیه می‌شوند که قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند و  نان‌هایی که از برنج و یا ذرت تهیه می‌شوند بیشتر از نان‌های معمولی، قند خون را افزایش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha