یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 285814

لیزر از سال ۱۹۸۰ در انجام عمل دیسك به‌كار برده شده است. پیشرفت‌های علم پزشكی از آن تاریخ تا امروز دستگاه‌هایی با فناوری جدید را ایجاد كرده كه بدون آسیب رساندن به بافت‌های طبیعی بدن برای درمان بیرون‌زدگی یا فتق دیسك جایگزین مناسب عمل جراحی باز در بسیاری از بیماران شده است.

جراحی دیسك كمر با لیزر، چرا ؟

سلامت نیوز: لیزر از سال ۱۹۸۰ در انجام عمل دیسك به‌كار برده شده است. پیشرفت‌های علم پزشكی از آن تاریخ تا امروز دستگاه‌هایی با فناوری جدید را ایجاد كرده كه بدون آسیب رساندن به بافت‌های طبیعی بدن برای درمان بیرون‌زدگی یا فتق دیسك جایگزین مناسب عمل جراحی باز در بسیاری از بیماران شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ، مكانیسم انجام عمل دیسك با لیزر ساده است. دستگاه لیزر نوری را تولید می‌كند كه شبیه نور خورشید است، ولی در طول موج مخصوصی و این نور با یك فیبر نوری ظریف به داخل دیسك هدایت می‌شود. هسته دیسك مقدار قابل توجهی آب دارد كه در اثر تابش نور تبخیر می‌شود و نتیجه كار جمع شدن قسمت داخلی دیسك و به داخل رفتن قسمت بیرون‌زده دیسك است.

نكته مهم در انجام عمل دیسك با لیزر وارد كردن این فیبر نوری به داخل قسمت میانی دیسك است آن هم با دقت چند میلی‌متر. اگر محلی كه این كار انجام می‌شود دقیقا هسته دیسك نباشد حرارت ایجاد شده با لیزر تاثیر درمانی نخواهد داشت و احتمال ایجاد آسیب به مهره زیاد می‌شود.


عمل دیسك با لیزر در اتاق عمل كلینیك درد كه مجهز به دستگاه فلورسكوپ برای تصویر‌برداری است انجام می‌شود. این كار توسط پزشك فوق‌تخصص درد صورت می‌گیرد و در حین كار پس از انجام یك بی‌حسی موضعی ابتدا وسیله‌ای شبیه یك سوزن ظریف و بلند با دقت به سمت دیسك هدایت می‌شود.

تصویر‌برداری در حین انجام عمل انجام می‌شود تا دقیقا نوك سوزن در قسمت میانی دیسك قرار گیرد و پس از اطمینان از محل قرارگیری فیبر نوری از مجرای باریك وسط سوزن به داخل دیسك هدایت می‌شود. در كمتر از 20 دقیقه با شروع به كار دستگاه لیزر هسته دیسك تبخیر شده و با خارج كردن سوزن عمل به پایان می‌رسد.


عدم نیاز به بستری شدن و انجام این روش به‌صورت سرپایی، عدم نیاز به بیهوشی، عدم نیاز به برش پوست از مزایای این روش نسبت به جراحی باز است. بیماران پس از عمل نیاز به استراحت طولانی ندارند و معمولا پس از یك هفته به محل كار برمی‌گردند.

این روش در دو‌سوم بیماران مبتلا به دیسك كمر موفقیت‌آمیز است، ولی بیمارانی كه دچار آرتروز ستون فقرات، جابه‌جایی مهره و تنگی استخوانی كانال هستند با انجام این روش بهبودی نمی‌یابند. دیسك‌هایی كه آب زیادی ندارند گزینه مناسبی برای انجام این كار نیستند..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha