پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 286815

در هفته‌های قبل در این ستون راجع به علل و علائم سنگ كیسه صفرا صحبت کردیم. برای تشخیص این بیماری از سونوگرافی، سی‌تی اسكن، ام‌آر‌آی، اسكن ایزوتوپ و ای‌ار‌سی‌پی استفاده می‌شود؛ البته انجام همه آنها ضرورت ندارد و برحسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

برداشتن كیسه صفرا بدون عارضه است

سلامت نیوز:در هفته‌های قبل در این ستون راجع به علل و علائم سنگ كیسه صفرا صحبت کردیم. برای تشخیص این بیماری از سونوگرافی، سی‌تی اسكن، ام‌آر‌آی، اسكن ایزوتوپ و ای‌ار‌سی‌پی استفاده می‌شود؛ البته انجام همه آنها ضرورت ندارد و برحسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،همچنین تست‌ها و آزمایشات خونی كه نشانگر عفونت یا زردی یا التهاب پانكراس باشد نیز بر حسب مورد از سوی پزشك درخواست می‌شود.اولتراسوند: امواج صوتی است كه برای ایجاد تصویر از كیسه صفرا و مجاری آن به كار می‌رود.  هشت ساعت قبل از سونوگرافی شكم نباید غذا میل شود. درحالت ناشتا، صفرا در كیسه صفرا جمع شده و سبب اتساع آن می‌شود.

در این شرایط دیدن سنگ یا مواد دیگر راحت تراست.ERCP:روشی است كه پس از تزریق ماده حاجب از مجاری صفراوی با آندوسكوپ‌های ویژه انجام شده و عكسبرداری می‌شود. این وسیله می‌تواند سنگ و سایرعلل انسداد را در مجاری صفراوی مشخص كند.كیسه صفرا به‌طور كلی به دو روش جراحی باز و لاپاراسكوپی كیسه صفرا انجام می‌شود.

در روش باز با برش پوستی ده سانتی‌متری معمولا زیر دنده‌ها در سمت راست، كیسه صفرا و سنگ‌ها خارج می‌شود.در روش لاپاراسكوپی چند سوراخ كوچك حدود یک تا 5/0 سانتی‌متری در پوست شكم ایجاد و عمل جراحی از این طریق انجام می‌شود. از مزایای این روش كوچك بودن اسكار عمل (جای زخم)، بازگشت سریع‌تر به زندگی روزمره و عفونت كمتر است.

پزشكی كه عمل لاپاراسكوپی انجام می‌دهد، حتما باید دوره‌های خاصی را گذرانده و در این زمینه مهارت كافی داشته باشد، چون این عمل برخلاف این‌كه برای بیمار راحت و به نفع اوست، برای پزشك جراح كاری نسبتا دشوار است تا از آسیب‌های ناخواسته به مجاری صفراوی و احشای دیگر جلوگیری شود.

برداشتن كیسه صفرا عارضه خاصی ندارد و بعد از برداشتن كیسه صفرا، صفرای مازاد به جای انبار شدن در كیسه صفرا مستقیم به داخل روده ریخته می‌شود كه این اقدام گاهی بعد از عمل تا مدتی بیمار را دچار اسهال می‌كند كه این مشكل نیز موقتی است و بهبود می‌یابد. درمان دارویی به علت امكان عود مجدد سنگ معمولا توصیه نمی‌شود، ولی در مورد افرادی كه تحمل بیهوشی و عمل جراحی نداشته باشند، می‌توان از درمان‌های دارویی استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha