محققان در جریان مطالعه‌ای دریافتند که با استفاده از باکتری خوب می‌توان از بروز عفونت‌های ناشی از باکتری‌های بد پیشگیری کرد.

پیشگیری از عفونت‌های بد با تعقیب باکتری‌های خوب

سلامت نیوز: محققان در جریان مطالعه‌ای دریافتند که با استفاده از باکتری خوب می‌توان از بروز عفونت‌های ناشی از باکتری‌های بد پیشگیری کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تریلیون‌ها باکتری در بدن انسان زندگی می‌کنند اما شماری از آن‌ها برای سلامتی انسان مفید هستند. این باکتری‌ها نه تنها به عملکردهای مهم بدن کمک می‌کنند بلکه می‌توانند جلوی باکتری‌های بد را نیز بگیرند. اکنون محققان موسسه گلوتن کیانسیا (IGC) در پرتغال و استندفورد در آمریکا یک باکتری خاص به نام Klebsiella michiganensis شناسایی کردند که می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های مضر کمک کند. 


به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس،در حال حاضر آنتی بیوتیک‌ها بهترین دفاع بدن در برابر عفونت‌های پاتوژنیک هستند اما مشکل اینجاست که آن‌ها خیلی انتخابی نیستند.


اگر چه آنتی بیوتیک‌ها بهترین و موثرترین شیوه دفاعی در برابر عفونت‌ها هستند، اما آن‌ها با بمباران بافت‌های داخلی بدن علاوه بر باکتری‌های بد، باکتری‌های خوب را هم از بین می‌برند. در این مطالعه جدید محققان یک گونه باکتری خاص را جدا کردند که به نظر می‌رسد در جهت مقابله با این مشکل موثر است. باکتری Klebsiella michiganensis می‌تواند در جهت مقابله با این مشکل موثر واقع شود و عفونت‌های مخرب را بدون از بین بردن باکتری‌های مفید از بین ببرد.


باکتری Klebsiella michiganensis معمولا در روده انسان فعال است و تعداد آن اندک است، اما برای مقابله با باکتری‌های خطرناکی مانند E. coli و Salmonella موثرتر عمل می‌کند. ممکن است این باکتری در آینده برای تولید داروهای موثرتری به کار گرفته شود.


این اولین بار نیست که محققان برای مبارزه با میکروب‌ها، به میکروب‌ها متوسل می‌شوند. یک حوزه در حال حاضر از تحقیقات شامل مهار ویروس‌های کوچک به نام فاژها است که به طور طبیعی باکتری‌ها را از بین می‌برد. در مطالعات دیگر، محققان با کاهش مواد مغذی در روده، به موفقیتی دست یافتند که باعث شد باکتری‌ها برای بقا با همدیگر مبارزه کنند.
این تحقیق در مجله  Nature Microbiology منتشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha