دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 288711

دختران چاق در دوران کودکی با خطرات و بیماری‌های گوناگونی از جمله بلوغ زودرس، نرسیدن به جهش قد مشخص شده، کم کاری غدد جنسی و رویش موهای زائد در صورت و بدن مواجه هستند.

عوارض چاقی در دختران را بشناسیم

سلامت نیوز: دختران چاق در دوران کودکی با خطرات و بیماری‌های گوناگونی از جمله بلوغ زودرس، نرسیدن به جهش قد مشخص شده، کم کاری غدد جنسی و رویش موهای زائد در صورت و بدن مواجه هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  افزود: نوزادان از جمله دخترها اگر با شیر مادر تغذیه نشوند و غذای کمکی آنها نیز که بعد از  ۶ ماهگی آغاز می شود از کمیت و کیفیت متناسب برخوردار نباشد، اضافه وزن و چاقی پیدا می کنند.


سید ضیاء مظهری ادامه داد: این کودکان چاق از همان ابتدا در معرض بیماری های مختلفی قرار خواهند گرفت و چنین عادات غذایی و اختلالات تغذیه ای از جمله پرخوری را به فرزندان خود و از آن طریق به نوه های دختری منتقل خواهند کرد.


وی گفت: متاسفانه مادران عادات غذایی خود را به فرزندانشان از جمله دختر بچه امروز و مادر آینده نیز منتقل می سازند و گرایش به بیش خوردن، عادت به طعم شوری و شیرینی و یا بدخوری و استفاده زیاد از روغن ها و چربی ها و ناخنک زدن های بی جا را از نسل کنونی به آیندگان فردا منتقل می کنند.


عضو انجمن پیشگیری از چاقی ایران تصریح کرد: مادران باید به فرزندان خود اجازه دهند که با طعم طبیعی غذاها آشنا شده و با تهیه غذا به شیوه آب پز، بخارپز، فرپز آنها را به غذاهای پرچرب و در روغن غوطه ور و پر از نمک عادت ندهند، زیرا آنها هیچ نیازی به شکلات، بستنی، چیپس و غذاهای آسان و قابل دسترس ندارند.


وی اظهار داشت: بذر تمام بیماریهای قلبی، عروقی، فشارخون بالا و غیره در دوران نوزادی و کودکی کاشته می شود و اگر زنان مبتلا به مجموعه ای از بیماری هایی که در حال حاضر از آنها رنج می برند، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را به خاطر آورند، ریشه همه مشکلات کنونی را در گذشته خود باز خواهند یافت.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: دختران چاق به علت اختلالات چربی و فشارخون، اختلالات انعقادی و التهابات مزمن در معرض خطر جدی قرار دارند، صافی کف پا، مشکلات اسکلتی، افزایش خطر شکستگی استخوان در کودکان  چاق شایعه است و  عدم دریافت کافی مواد غذایی مفید در وعده های اصلی و میان وعده ها در دختر بچه ها و سوق یافتن آنها به مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب، شیرین، شور و نوشابه های رنگارنگ و انواع غذاهای آسان دسترس و دسرهای فاقد مواد مغذی لازم و سرشار از انرژی متراکم و هله هوله های زیانبار، در درجه اول ناشی از اشتباهات پدر و مادر و در مراحل بعدی نتیجه عملکرد مهربانانه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، دایی، خاله، عمه و عموها است.


مظهری تاکید کرد: جهت نشان دادن مهر و علاقه به این غنچه های زندگی، آنها را به فضاهای باز برده تا، به جست و خیز و بازی و تفریح بپردازند و بدین وسیله عضلات بدن آنها قوی تر و استخوان های بدنشان متراکم و مستحکم تر و روحیه آنها شاد و بشاش تر شود.


این استاد دانشگاه ادامه داد: کاهش زمان استراحت، به خصوص لم دادن و چشم دوختن به برنامه های تلویزیونی و گرایش به بازی های رایانه ای را هم برای دختران خود ر دستور کار خود قرار دهید و کاهش استفاده از کربوهیدرات های تصفیه شده و جایگزینی آنها با کربوهیدرات های پیچیده با افزایش مصرف نان های سبوس دار، غلات کامل یا جوانه زده و حبوبات همراه با حذف یا کاهش مصرف شیرینی، کیک، بیسکویت، کلوچه و شیرینی های خشک که با مارگارین یا روغن های جامد حاوی اسیدهای چرب ترانس تهیه شده اند، ضروری است.
  



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha