شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 289254

زنان به دلیل شرایطی همچون شروع دوران قاعدگی و مسائل مربوط به آن، بارداری و وضع حمل با بیماری‌ها و اختلالاتی روبه‌رو می‌شوند که بهتر است همواره مراقب سلامت خود باشند و در صورت بروز کوچک ترین نشانه‌های اختلال در خود به پزشک مراجعه کنند.

چقدر متخصصان زنان را می شناسید؟

سلامت نیوز:زنان به دلیل شرایطی همچون شروع دوران قاعدگی و مسائل مربوط به آن، بارداری و وضع حمل با بیماری‌ها و اختلالاتی روبه‌رو می‌شوند  که بهتر است همواره مراقب سلامت خود باشند و در صورت بروز کوچک ترین نشانه‌های اختلال در خود به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،برخی از این بیماری‌ها که مختص بانوان است، تنها توسط متخصص زنان تشخیص و درمان می‌شود که مهم‌ترین این مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی بانوان است. در ادامه با متخصص زنان و کارهایی که بر عهده دارد آشنا می‌شویم. 

بیماری‌هایی که توسط متخصص زنان درمان می‌شود

*بیماری‌های خوش خیم دستگاه تناسلی (کیست تخمدان، زخم واژن و دیگر تغییرات غیر سرطانی)

*خون ریزی غیرطبیعی رحم

*سرطان دستگاه تناسلی، سرطان سینه‌ و تومورهای مربوط به بارداری

*ناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی

*اختلالات سیتولوژی

*حاملگی خارج از رحم یعنی تخم باروری که به جای رحم در خارج از رحم و معمولاً در لوله‌ فالوپ بین رحم و تخمدان کاشته می‌شود

*مراقبت‌های اورژانسی مانند خون ریزی

*آندومتریوز یا بیماری مزمنی که در آن بافتی مشابه پوشش داخلی رحم، آندومتر در قسمت‌های مختلف بدن یافت می‌شود.

*فیبروئید رحمی یا فیبروم رحم (رشد غیرسرطانی لایه‌ عضلانی دیواره‌ رحم)

*بیماری التهابی لگن و درد لگن

*عفونت‌های مقاربتی

*بی اختیاری ادرار و مدفوع 

چه مراقبت‌های ویژه‌ای توسط متخصص زنان انجام می‌شود؟

افزون بر موارد بالا، یک متخصص زنان و زایمان در زمینه مراقبت‌های وِیژه مربوط به زنان نیز فعالیت دارد. از جمله مواردی که در این حوزه وجود دارد می‌توان به انجام آزمایش‌های سالانه ماموگرافی، کولونوسکوپی، کنترل فشارخون، پیگیری واکسن‌های لازم، رژیم‌های غذایی دارای کلسیم و فولیک اسید، اشاره کرد.

همچنین مراقبت و بررسی فقدان یا قطع قاعدگی که آمنوره گفته می‌شود، بررسی بیماری‌های قلبی وعروقی و نحوه مراقبت فرد در صورت مواجهه با این عارضه، دیابت، اختلالات تیروئیدی و فیزیولوژی تولید مثل و هورمون‌ها، خشونت علیه زنان و تجاوز جنسی، تنظیم خانواده، مشاوره سبک زندگی، مراقبت‌های دوران یائسگی و بعد از آن، اختلالات عملکرد جنسی ترشح واژن و ... از دیگر موارد حوزه ورود متخصص زنان است.

 متخصص زنان از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟ 

روش‌های تشخیصی مانند کولپوسکوپی (بررسی میکروسکوپی دهانه‌ رحم) و نمونه‌ آندومتر (گرفتن یک نمونه از پوشش داخلی رحم) جراحی‌های کوچک (مانند عقیم سازی) و جراحی‌های بزرگ مانند میومکتومی (برای درمان فیبروم رحمی) هیستروسکوپی (با استفاده از یک آندوسکوپ برای دیدن رحم) به منظور تشخیص و جراحی ناباروری  لاپاراسکوپی برای تشخیص یا جراحی  ارزیابی قبل از عمل و آماده‌سازی  مراقبت بعد از عمل  سونوگرافی برای تشخیص  چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟توصیه می‌شود نخستین معاینه نوجوانان توسط متخصص زنان در سن 13 تا 15 سالگی انجام شود.

زنان هم باید سالانه برای معاینه توسط دکتر زنان اقدام کنند. این معاینه ها فرصت بسیار خوبی است تا مراجعه‌کنندگان درباره حفظ سبک زندگی سالم و به حداقل رساندن خطرات بهداشتی آگاه شوند. معاینه سالانه شامل این موارد است:

ارزیابی و مشاوره، ایمن‌سازی براساس سن و عوامل خطرساز ،آزمایش فیزیکی شامل اندازه‌گیری علایم حیاتی استاندارد، شاخص توده‌ بدن، لمس غدد لنفاوی شکم و کشاله‌ ران و ارزیابی سلامت کلی. اگر بیمار، نگرانی درباره قسمت‌های داخلی یا خارجی دستگاه تناسلی داشته باشد پزشک معاینه لگنی انجام می‌دهد. همچنین ممکن است به‌منظور بررسی توده یا علایم، معاینه سینه‌ انجام شود. این معاینه از سن 20 تا 39 سالگی هر یک تا سه سال و از 40 سالگی هر سال انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha