چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 289544

نكاتی برای نگهداری هر چه بهتر بروكلی

سلامت نیوز-*دكتر مریم قادری قهفرخی: بروكلی یكی از سبزیجات كم كالری، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اكسیدان‌های طبیعی و متعلق به خانواده كلم‌هاست. بنابراین لازم است بدانیم شرایط نگهداری این سبزی چگونه است تا بتوانیم برای مدت زمان طولانی‌تری كیفیت آن را حفظ كنیم.

خرید بروكلی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، نكاتی كه در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرند:
     بروكلی‌هایی را كه دارای رنگ سبز تیره و درخشانی هستند انتخاب كنید.
     گل‌های آن باید كاملاً به هم فشرده باشد و جدا بودن آنها و وجود فاصله بین گل‌های بروكلی نشان‌دهنده كهنه بودن آن است.
     ساقه‌های آن باید ترد و شكننده باشند و در صورتی كه حالت چوبی و سفت دارند، بهتر است آن را نخرید.
     از خریدن بروكلی با گل‌های زرد اجتناب كنید، چون در این صورت بافت مناسبی نداشته و مجبورید خیلی سریع آن را دور بریزید.

نگهداری بروكلی در یخچال
نگهداری بروكلی كمی به توجه و تامین شرایط مناسب نیاز دارد در غیر این صورت خیلی سریع كیفیت خود را از دست می‌دهد. اگر بروكلی در شرایط نامناسبی نگهداری شود، پس از تنها یک تا دو روز كیفیت خود را از دست می‌دهد. با وجود این می‌توانید با رعایت نكات زیر آن را تا پنج تا هفت روز به صورت تازه و با كیفیت نگهداری كنید.
     یك روش عجیب ولی جالب برای حفظ شادابی و تازگی بروكلی به مدت یک هفته، این است كه ته ساقه آن را در یك لیوان كه حاوی یک تا  دو سانتی‌متر آب است و گل‌های آن باید خارج از لیوان قرار بگیرد. یك كیسه پلاستیكی دارای چند سوراخ را هم به صورت خیلی شل روی گل‌های بروكلی بكشید. سپس این لیوان را در سردترین نقطه یخچال خود قرار دهید.
     در روش دیگر سر بروكلی را در بین یك حوله، دستمال یا دستمال كاغذی مرطوب به صورت خیلی شل بپیچانید و آن را در یخچال قرار دهید.
    دقت كنید كلم بروكلی برای حفظ تازگی و شادابی به جریان هوا نیاز دارد. از پیچیدن محكم آن در بین لایه‌های زیادی از كیسه‌های پلاستیكی یا سلفون (كه در بسیاری از مغازه‌های میوه و سبزیجات دیده می‌شود) اجتناب كنید. همچنین آن را در ظرف در بسته قرار ندهید.
     آسان‌ترین روش برای نگهداری بروكلی، نگهداری آن در كیسه‌های معمولی است، اما باید سوراخ‌های ریزی را در اطراف گل‌های بروكلی ایجاد كنید.
    درست است كه بروكلی به كمی رطوبت برای ماندگاری نیاز دارد، اما رطوبت بیش از حد سبب كپك‌زدگی می‌شود.
     برای شستن بروكلی آن را به صورت وارونه و از قسمت گل در ظرفی كه حاوی چند قاشق سركه سفید است به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا هرگونه میكروارگانیسم یا حشرات كوچك باقیمانده در آن كشته شوند. سپس آن را در آورده با آب سرد آبكشی و قبل از قرار دادن در یخچال، آن را خشك كنید.
     بروكلی را باید هر چه سریع‌تر به یخچال برسانید. سعی كنید پس از خرید تا حداكثر 30 دقیقه آن را به یخچال برسانید تا بافت ترد آن هر چه بهتر حفظ شود.

انجماد بروكلی
پس از شست‌و‌شو، گل‌های بروكلی را به قسمت‌های كوچكی تبدیل کنید و آنها را در آب در حال جوش به مدت سه دقیقه قرار دهید. هدف از این كار (بلانچینگ) غیر‌فعال كردن آنزیم‌هایی است كه در حین انجماد بافت، رنگ و مزه بروكلی را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. دقت كنید اگر كلم‌ها بیشتر از سه دقیقه در
آب جوش بماند، رنگ سبز مطلوب خود را از دست می‌دهد. پس از سه دقیقه جوشیدن، آنها را آبكشی كرده و در ظرف حاوی مخلوط آب و یخ قرار دهید تا كاملا سرد شود. در نهایت آبكشی و سرد شدن آن را در كیسه مخصوص فریزر قرار داده و منجمد كنید. در زمان استفاده می‌توانید بدون دیفراست، آنها را مستقیما به غذا افزوده یا این‌كه آنها را در آب با دمای محیط چند دقیقه غوطه‌ور كنید.

* متخصص صنایع غذایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha