پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 289930

لابد این روزها زیاد شنیده‌اید که آب و صابون و مایعهای شوینده میتوانند خیلی راحت این ویروس تاجدار* را ضربهفنی کنند و به دیار باقی بفرستند ولی سوال اینجاست که چطور این اتفاق می‌افتد؟

صابون چطور ویروسهای روی دست ما را می کشد؟

سلامت نیوز:لابد این روزها زیاد شنیده‌اید که آب و صابون و مایعهای شوینده میتوانند خیلی  راحت این ویروس تاجدار* را ضربهفنی کنند و به دیار باقی بفرستند ولی سوال اینجاست که چطور این اتفاق می‌افتد؟
اصلا چرا با آب خالی یا دستمال از روی دستمان کَنده نمیشود؟ خب ظاهرا کرونا از جنس لیپید یا همان چربی است برای همین هم هست که مدام همهجا میشنوید که با مواد شوینده میتوانید از بین ببریدش. وظیفه صابونهای جامد و مایع دقیقا همین است که وقتی با سطحی تماس پیدا می‌کنند که رویش مولکولهای چربی وجود دارد، خیلی سریع به آن ذرات میچسبند و با ایجاد یک ترکیب آنها را درون خودشان حل میکنند و از بین میبرند. مولکول‌های صابون این کار را با کمک آب که به عنوان رقیق‌کننده و حلال هم استفاده میشود، انجام می‌دهند؛ یعنی صابون و آب مثل بچه‌محل‌های بامرام مولکول‌های چربی را شکست میدهند و خیال ما را راحت می‌کنند.
الکل، قویترین و بهترین روش برای نابود کردن ویروس‌ها و باکتریهاست ولی اگر اسپریهای الکلی و ژل ضدعفونی پیدا نکردید، میتوانید خودتان یک اسپری خوب بسازید. کمی آب مقطر بخرید و درون یک بطری اسپری بریزید و از هر کدام از اسانس‌های رزماری و گل میخک و اکالیپتوس 10 قطره به آن اضافه کنید و 20 قطره هم لیمو ترش در آن بچکانید.
اسپری شما حاضر است. اسانسها و آب مقطر، نقش ازبین‌برنده ویروس را در اسپری بدون الکل شما بازی می کنند.

*کرونا به معنای تاج است. چون دندانه‌های روی این ویروس، شبیه تاج است این نام را برایش انتخاب کردهاند. 

منبع :روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha