شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 291823

مراجعه به مراکز اهدای خون به دلیل ترس از انتقال کرونا کاهش قابل‌توجهی یافته ، اما سازمان انتقال خون اعلام می‌کند ذخایر خونی را در حد قابل قبول تامین کرده است تهدید ذخایر خونی در روزگار کرونادر روزهای گذشته خبرهایی از کاهش ذخایر خون در کرمانشاه، گیلان، ایلام، خوزستان، سیستان ‌و بلوچستان و فارس به گوش می‌رسد.

تهدید ذخایر خونی در روزگار کرونا

سلامت نیوز:مراجعه به مراکز اهدای خون به دلیل ترس از انتقال کرونا کاهش قابل‌توجهی یافته ، اما سازمان انتقال خون اعلام می‌کند ذخایر خونی را در حد قابل قبول تامین کرده است تهدید ذخایر خونی در روزگار کرونادر روزهای گذشته خبرهایی از کاهش ذخایر خون در کرمانشاه، گیلان، ایلام، خوزستان، سیستان ‌و بلوچستان و فارس به گوش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،نگرانی از انتقال ویروس کرونا و کاهش مراجعه مردم به مراکز اهدای خون، موجب کاهش ذخایر خونی در برخی از استان‌ها شده است. همچنین سخنگوی سازمان انتقال خون کشور ضمن اعلام کاهش حدود 40 درصدی اهدای خون در استان‌های اصلی درگیر با ویروس کرونا، شرایط برخی استان‌ها را نگران‌کننده توصیف کرده است.


ترس از کرونا؛ عامل کاهش اهدای خون در گیلان

گیلان از استان‌هایی است که به دلیل آمار بالای تصادف، نیاز به خون در آن زیاد است و اهالی این استان، سالانه ۸۰ هزار واحد خون اهدا می‌‌کنند و در مجموع سالانه به طور میانگین بیش از ٢٠٠ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در گیلان تولید می‌شود.

با وجود این نیاز اما نگرانی از کرونا و کاهش قابل توجه اهدای خون مشکلات زیادی را در این استان به وجود آورده است. مدیر کل انتقال خون به همشهری می‌گوید: اهداکنندگان مطمئن باشند محیط مراکز انتقال خون استریل و ضدعفونی شده است و نگرانی برای انتقال بیماری به آنها وجود ندارد.

بابک پاکدل خوش‌اخلاق با بیان این‌که بیماران تالاسمی، عمل جراحی قلب باز و نوزدانی که نیازمند تعویض خون هستند در اولویت دریافت خون قرار دارند، می‌افزاید: گیلان بیش از هزار بیمار دیالیزی، 1160 بیمار تالاسمی، ۲۷۰ بیمار هموفیلی و حدود ۲۰۰ بیمار مبتلا به فاویسم دارد که همه آنها به صورت مستمر نیازمند مصرف فرآورده‌های خونی هستند و این نیاز تعطیلی ندارد. وی با تاکید بر این‌که بیمارستان‌های گیلان نیازمند حضور اهداکنندگان به‌ویژه اهداکنندگان مستمر و جوان هستند، اظهار می‌کند:

۳۷ هزار و ۳۱۰ نفر به صورت مستمر به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند. ۱۷ هزار و ۱۶۴ نفر سابقه اهدای خون را دارند و سال گذشته هم 8936 نفر برای نخستین بار خون اهدا کرده‌اند.مدیرکل انتقال خون گیلان البته تاکید می‌کند اطلاع‌رسانی‌های اخیر هم موجب حضور نیروهای بسیج و سپاه و بسیج خواهراندر انتقال خون و اهدای خون شده است، اما با این حال هنوز هم کمبود وجود دارد.بر اساس آمار مرکز انتقال خون گیلان، از جمعیت ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار نفری گیلان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد مشخصات اهدای خون هستند، اما در سال گذشته فقط ۸۲ هزار نفر اقدام به اهدای خون کردند.


کاهش اهدای خون در کرمانشاه به یک‌سوم  

در کرمانشاه هم گرچه کاهش ذخایر خونی نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده، اما بیشترین نگرانی مربوط به گروه خونی AB است.مدیرکل بانک خون کرمانشاه با بیان این‌که اگر اهداکنندگان هر روز به مراکز مراجعه نکنند ذخیره‌ها در حد 4-5 روز کاهش می‌یابد به همشهری می‌گوید: در  یکی دو هفته اخیر حتی در برخی گروه‌های خونی برای یک روز هم ذخیره نداشتیم.

پژمان صالحی‌فر علت این کاهش محسوس و نگران‌کننده ذخایر خون در استان را کاهش مراجعه‌ مردم به مراکز انتقال خون عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حالت عادی روزانه ۲۰۰ نفر مراجعه‌ برای اهدای خون داشتیم، اما در روزهای ابتدایی قرنطیه این تعداد به کمتر از یک‌سوم کاهش پیدا کرده بود.وی با تاکید بر این‌که هر ۲ ثانیه یک نفر به خون نیاز دارد و این ضرورتی است که همه مردم باید آن را درک کنند، می‌افزاید:

بسیاری فکر می‌کنند در شرایط کرونایی نیازی به اهدا خون نیست، اما بیماران تالاسمی، مادران باردار و بیماران تصادفی همواره به خون نیازمندند و این موضوع تعطیلی‌پذیر نیست.مدیرکل انتقال خون کرمانشاه با بیان این‌که هر استان باید برای هر گروه خونی ذخیره 5 روز را داشته باشد، ادامه می‌دهد:

میانگین اهدای خون در استان 5/5 درصد و در کشور ۶ درصد است در حالی که میانگین اهدای خون در دنیا ۳۰ درصد و در کشورهای توسعه یافته بالای ۵۰ درصد است.صالحی‌فر در ادامه به پویش کشوری اهدای خون بانوان اشاره می‌کند و می‌افزاید: این پویش در استان با استقبال خوبی مواجه شده است و تا یک هفته دیگر ادامه دارد. امیدواریم اهدای خون بانوان در طول سال ادامه داشته باشد.وی ساعت کاری بانک خون استان را از 7:30 تا ۱۹ هر روز اعلام می‌کند و می‌گوید: در روزهای کرونایی و همچنین در روزهای عادی برای رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از ازدحام جمعیت مردم می‌توانند با مراجعه به سایت انتقال خون، اینترنتی نوبت بگیرند.


کمبود خون در سیستان ‌و بلوچستان به مرز هشدار رسید

شیوع ویروس کرونا در سیستان‌ و بلوچستان هم موجب کاهش ۶۰ درصدی میزان مراجعه برای اهدای خون شده است. رئیس سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان با تایید این خبر می‌گوید: در حال حاضر با توجه به کاهش مراجعه‌ اهداکنندگان خون، خون‌های اهدایی از دیگر استان‌ها مانند خراسان ‌رضوی و جنوبی، تهران و کرمان به این استان ارسال می‌شود.

سهیلا خسروی با بیان این‌که نیاز استان به فرآورده‌های خونی ثابت و در شرایط کنونی به همه گروه‌های خونی نیاز است،‌ می‌افزاید: سال گذشته 78 هزار و 551 نفر در سیستان و بلوچستان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 61 هزار و 951 نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

به گفته وی، وجود بیش از 3 هزار بیمار تالاسمی، هزار بیمار هموفیلی و هزار بیمار با مشکلات انعقاد خون در استان موجب شده است نیاز به خون در این استان بیش از دیگر استان‌ها احساس شود.وی از واردات 42 هزار و 34 واحد خون به استان در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: از ابتدای سال 1619 واحد خون برای رفع نیاز خون نیازمندان به استان وارد شده است.در ایلام، خوزستان و فارس هم کمبود ذخایر خون مشکلاتی ایجاد کرده است که این کمبود در استان فارس بیشتر در بخش گروه‌های خونی منفی به چشم می‌آید.


 ترس از کرونا، اهدای خون را  از یادمان نبرد 
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان این‌که نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز همیشگی و روزانه است به همشهری می‌گوید: ما هم به مردم ایران توصیه می‌کنیم در روزگار شیوع کرونا برای کارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند با این همه، مردم در نظر داشته باشند که اهدای خون یک کار ضروری و با اهداف ایثارگرانه است.

طی این روزها هم باید نیاز بیماران خاص مثل بیماران مبتلا به تالاسمی با اهدای خون روزانه تامین شود.  بشیر حاجی‌بیگی با تاکید بر این‌که انتقال ویروس کرونا از راه خون ممکن نیست و ارتباطی به انتقال خون ندارد، می‌افزاید: در همه مراکز انتقال خون در سراسر کشور، نکات بهداشتی رعایت می‌شود و اهدای خون در مراکز اهدای خون از بدو تاسیس سازمان در محیطی کاملا استریل انجام می‌شود.

همچنین همه تجهیزات و وسایل استفاده‌شده در زمان اهدای خون کاملا استریل هستند و هیچ خطری سلامت اهداکنندگان را تهدید نمی‌کند.  وی با اشاره به آمار بالای بیماران تالاسمی در مازندران، گیلان، کرمان،‌ سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تهران نیاز به اهدای خون را در این استان‌ها بیشتر می‌داند و اظهار می‌کند:

همچنین کلان‌شهرهای کشور و استان‌های تهران، فارس، خراسان ‌رضوی، اصفهان، آذربایجان‌ شرقی و خوزستان به دلیل این‌که تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیادتری دارند با مشکل کاهش ذخیره روبه‌رو هستند.  حاجی‌بیگی البته اعلام می‌کند که در حال حاضر ذخایر خونی کشور در حد قابل قبول تامین شده و سازمان انتقال خون ایران با تقویت شبکه خون‌رسانی کشور، فرآورده‌های خونی را در همه مراکز درمانی و بیمارستانی کشور تامین کرده است و واحدهای پخش و انتقال خون در سراسر کشور به خوبی مدیریت می‌شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha