برای اجتناب از فاجعه، دولت‌ها و دیگر کنشگران مسلح صحنه‌های مخاصمه باید کار بشردوستانه را به‌عنوان اولویت در شرایط کنونی تسهیل کنند؛ این مشکلی جهانی است که تنها با اقدامی جهانی حل خواهد شد امروز جهان در شرایط اضطرار به سر می‌برد؛ ویروسی کوچک که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، همه کشورهای بزرگ و کوچک جهان را به معنای واقعی فلج کرده است.

نگرانی صلیب‌سرخ جهانی از شیوع کرونا در مناطق جنگی جهان

سلامت نیوز:برای اجتناب از فاجعه، دولت‌ها و دیگر کنشگران مسلح صحنه‌های مخاصمه باید کار بشردوستانه را به‌عنوان اولویت در شرایط کنونی تسهیل کنند؛ این مشکلی جهانی است که تنها با اقدامی جهانی حل خواهد شد  امروز جهان در شرایط اضطرار به سر می‌برد؛ ویروسی کوچک که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، همه کشورهای بزرگ و کوچک جهان را به معنای واقعی فلج کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،کووید - ١٩ این روزها بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را با خطر نابودی مواجه کرده است و اروپا و آمریکا به عنوان نقاط پیشرفته کره خاکی زیر بار همه‌گیری ویروس و بحران مدیریت در مقابله با انتشار آن کمر خم کرده‌اند.

اما در این شرایط بحرانی وضع نقاطی از سراسر جهان نگران‌کننده‌تر است. کشورها و جوامعی که در شرایط عادی با وضع جنگ و درگیری مواجه بودند و غیرنظامیان زیادی در این مناطق از شهر و خانه خود آواره شدند و در اردوگاه‌های اسکان زندگی می‌کنند، در بحران همه‌گیری ویروس، وضعیت‌شان وخیم‌تر است؛ کشورهایی مانند سوریه، لیبی و بخش‌هایی از نوار غزه در سرزمین‌های اشغالی با کمترین امکانات و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستند، قادر نخواهند بود در مقابل همه‌گیری بیماری مقاومت کنند. بر همین اساس به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ خواستار اقدام اضطراری جامعه جهانی برای مقابله با این خطر در مناطق درگیری در سراسر جهان شده است.


به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از ژنو، این سازمان هشدار داده است که مبارزه با کووید - ۱۹ در کشورهایی که به‌واسطه مخاصمه ویران شده‌اند، تقریبا ناممکن خواهد بود، مگر آنکه دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه فورا در این‌باره واکنشی هماهنگ نشان دهند. باید برنامه‌های پیشگیری را قبل از آنکه این بیماری در مناطق مخاصمه شیوع پیدا کند، به‌طور اضطراری پیش ببرند.

کووید - ‌١٩ که تهدیدی بزرگ برای جان مردم در کشورهای دارای سیستم بهداشتی قوی محسوب می‌شود در مناطقی که سیستم‌های بهداشت و درمان آن مورد تاخت و تاز جنگ قرار گرفته و رسما قابل تکیه و اعتماد برای درمان نیست، به‌مراتب خطرناک‌تر است؛ آن هم در شرایطی که هزاران نفر از مردم آواره‌شده به‌واسطه جنگ در نزدیکی یکدیگر و در اماکنی مانند کمپ‌های اسکان زندگی می‌کنند؛ مکان‌هایی فاقد منابع کافی نجات‌بخش مانند آب پاکیزه، صابون و دارو.به‌علاوه، سیستم‌های بهداشتی که در مخاصمات تضعیف شده‌اند ظرفیت شناسایی، مدیریت و پیگیری موارد بیماری را از دست داده‌اند که این خود خطر شیوع کووید-١٩ را بیشتر می‌کند.


در اردوگاه‌های آوارگان امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ می‌گوید:   «کووید- ۱۹سیستم‌های بهداشتی پیشرفته را در هم شکسته است. بسیاری از مناطقی که در آنجا کار می‌کنیم حتی از کمترین زیرساخت‌های بهداشتی نیز برخوردار نیستند چه برسد به ظرفیت مراقبت‌های ویژه. ترس ما از آن است که اگر اقدام اضطراری برای جلوگیری از گسترش ویروس اتخاذ نشود، این بیماری بسیاری از جوامع آسیب‌پذیر را ویران کند.» کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نگران اوضاع بد افراد در زندان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان در سراسر جهان است.

سیستم‌های بهداشتی در مناطق مخاصمه در مکان‌هایی مانند سوریه، یمن، سودان جنوبی، شمال شرق نیجریه و افغانستان بی افزایش کمک‌ها به هیچ‌وجه برای مواجهه با سیل موارد کووید-۱۹ آماده نیستند. در شرایط فعلی بحران همه‌گیری بیماری، واکنشی فوری و هماهنگ از طرف دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه حیاتی به نظر می‌رسد.

مقابله همه‌جانبه با کووید- ۱۹ می‌تواند از وقوع فاجعه در کشورهای جنگ‌زده‌ای که سیستم‌های بهداشتی تضعیف‌شده‌ای دارند، جلوگیری کند اما برای این مهم لازم است که جامعه بین‌الملل کمک‌های خود را افزایش دهد. هفته گذشته نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر درخواست کمک ۸۰۰‌میلیون فرانکی ارایه داد که طی آن از دولت‌ها خواست منابع لازم را برای کمک به کشورهای دارای ظرفیت محدود برای مقابله با این تهدید فوری افزایش دهند.

در اردوگاه‌های آوارگان، فاصله‌گذاری فیزیکی امکان‌پذیر نیست. صلیب‌سرخ جهانی نگران است که به محض آنکه ویروس وارد اردوگاهی شود، توقف شیوع آن ممکن نباشد، بنابراین نگرانیم که این ویروس سریع و تباه‌گر گسترش یابد و فشار زیادی برای واکنش درمانی ایجاد کند. جنگ‌افروزی بعد از شیوع ویروس متوقف نشده است و قربانیان مخاصمه همچنان نیاز به کمک‌رسانی دارند و مستحق این کمک‌ها هستند.رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با اعلام اینکه کار کمک‌رسانی بشردوستانه به قربانیان مخاصمات مسلحانه، حتی در بحبوحه شیوع رو به افزایش به ویروس همچنان مورد نیاز است، توضیح می‌دهد:

«این کار به دلیل ابعاد همه‌گیری حاضر و تمهیدات ضروری و حیاتی که کشورها برای کنترل آن اتخاذ کرده‌اند مانند محدودیت‌های جابه‌جایی افراد و کالا، دشوارتر نیز شده است. برای اجتناب از یک فاجعه، دولت‌ها و دیگر کنشگران مسلح صحنه‌های مخاصمه باید کار بشردوستانه را به‌عنوان یک اولویت در شرایط کنونی تسهیل کنند. ویروس‌ها هیچ مرزی نمی‌شناسند: 

 این یک مشکل جهانی است که تنها با اقدامی جهانی حل خواهد شد.» با اینکه کار کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در میدان‌های جنگ تداوم دارد، این کمیته در راستای تلاش و کمک پیرامون همه‌گیری کووید-١٩، فعالیت‌های خود را با همکاری جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و فدراسیون بین‌المللی تغییر جهت می‌دهد.


آتش‌بس همگانی تا ناپدید شدن ویروس کووید-١٩

در همین راستا، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نگرانی خود را از شیوع ویروس در مناطق جنگ و درگیری عنوان کرد و خواستار اعلام آتش‌بس همگانی در جهان شد. آنتونیو گوترش بر این باور است که بحران به وجود آمده به دنبال شیوع ویروس جدید کرونا شباهتی با دیگر بحران‌هایی که این سازمان در عمر هفتادوپنج‌ساله‌اش با آن روبه‌رو شده است، ندارد. او اخیرا در گفت‌وگویی با یورونیوز عنوان کرده است:

«پیش از هر چیز باید بگویم که همه نمایندگان ویژه من به دنبال اجرای ابتکارعمل‌هایی هستند که در دستور کار قرار دارند تا اطمینان حاصل کنیم که آتش جنگ از سوریه گرفته تا یمن و لیبی و دیگر مناطق خاموش خواهد شد. برخی از این گروه‌ها به این خواسته واکنش مثبت نشان داده‌اند، در برخی مناطق حتی شاهد همکاری طرف‌های درگیر با یکدیگر برای واکنش به شیوع ویروس کرونا بوده‌ایم.

ولی  متأسفانه در برخی مناطق دیگر درگیری‌ها ادامه دارد به‌ویژه در مناطقی که با گروه‌های تروریستی روبه‌رو هستیم که به هیچ‌کس وقعی نمی‌نهند. به نظرم سطح آگاهی در این زمینه که همه انسان‌ها با هم و در کنار هم در نبردی بزرگ حضور دارند،  افزایش یافته است. نبرد مبارزه با ویروس کووید- ١٩.


مقابله با کووید-١٩، از سوریه تا جمهوری دموکرات کنگو

در حال حاضر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ فعالیت‌هایی را برای پیشگیری و شناسایی کووید-١٩ در بازداشتگاه‌های افغانستان، میانمار، ارمنستان، السالوادور و عراق انجام داده است. همچنین این سازمان برای حمایت از خدمات بهداشت و درمان در مسیر آمادگی در برابر بیماری کووید-١٩ فعالیت‌هایی در افغانستان، میانمار، بورکینافاسو، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، غزه، مکزیک، سومالی، سودان، سوریه و لبنان در دستور کار و اجرا دارد.

در افغانستان و میانمار، کار کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در زندان‌ها و حمایت از سیستم‌های بهداشتی بر روی آمادگی، تشخیص و اقدامات پیشگیری از کووید-١٩ متمرکز است. همچنین نمایندگان این سازمان درحال ایجاد یک برنامه پاسخ سریع با جداسازی، بهبود بهداشت و مواد حفاظتی هستند.

در بورکینافاسو، صلیب‌سرخ درحال پخش برنامه‌های رادیویی با هدف ارایه اطلاعات و ارتقای اگاهی مربوط به کووید-١٩ و چگونگی جلوگیری از آن است و همچنان به بهبود دسترسی به آب تمیز و صابون در مناطقی که تحت خشونت قرار دارند، تمرکز دارد به‌طوری که صابون و ژل‌های ضدعفونی را در محل‌های مشخص توزیع می‌کند.

در جمهوری دموکراتیک کنگو، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به بیمارستان‌های مورد حمایت خود برای تنظیم اقدامات قرنطینه، آموزش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در جداسازی موارد مشکوک و اجرای اقدامات کنترل پیشگیری از عفونت در مراکز درمانی کمک می‌کند.

در السالوادور توزیع صابون بین بازداشت‌شدگان مورد تأکید است تا با کمک به شستن دست‌ها، از شیوع بیماری جلوگیری کنند. در غزه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به درخواست مقامات فلسطینی برای کمک به اسکان مردم در قرنطینه، ٥٠٠ تشک و هزار پتو اهدا کرده است.

همچنین ٤٣ دماسنج مادون قرمز برای کمک به غربالگری موارد مشکوک به مقامات بهداشتی در این منطقه مورد محاصره اهداشده است.در عراق، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ صابون و ضدعفونی کننده، وسایل محافظتی مانند دستکش، عینک، لباس و دماسنج را به ١٣محل بازداشت اهدا کرده که ٢٢هزار زندانی را در خود جای می‌دهد؛ قرار است این اقلام به‌زودی به ١١ موسسه دیگر که  ٢٠‌هزار زندانی دیگر دارد، نیز تعلق بگیرد. به علاوه مواد لازم برای شست‌وشوی دست و اسپری کلر از سوی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای بازداشتگاه‌های عراق فراهم شده است.

در مکزیک، ICRC و صلیب‌سرخ مکزیک برای جلوگیری از شیوع بیماری، آب، کیت‌های بهداشتی و اطلاعاتی درباره ویروس توزیع می‌کنند. در لبنان، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بخش اورژانس در بیمارستان دانشگاه رفیق حریری را که در آن موارد مثبت کووید-١٩ تحت درمان قرار دارند،  اداره می‌کند.در سوریه، در اردوگاه ال‌هول بیمارستان صحرایی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درحال فعالیت است و تیم صلیب‌سرخ اقدامات لازم و پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از بیماران در برابر کووید-١٩ انجام داده است.

در سومالی نیز، چادرهایی برای جداسازی در بیمارستان مورد حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تهیه شده است و درحال اجرای یک سیستم نظارت بر موارد مشکوک در کلینیک‌هایی هستند که هلال‌احمر سومالی آن را مدیریت می‌کند. همچنین تهیه صابون، محلول کلر و اطلاعات بهداشتی در مورد کووید-١٩ برای توزیع به بیش از ١٢٠‌هزار خانوار صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha