دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 292310

جوانه‌های روی سیب‌زمینی بی‌خطر است؟

سلامت نیوز: مهم نیست که چقدر سعی در صرفه جویی در مصرف مواد غذایی دارید، ولی معمولا پیدا شدن مواد غذایی فاسد در یخچال شما امری اجتناب ناپذیر است. اما تاریخ انقضاء سبزیجات همیشه مشهود و مشخص نیست. آیا جوانه هایی که روی سیب زمینی بعد از گذشت چند روز از خرید آن می زند و هنگام خرید آن وجود نداشته برای سلامتی ضرر دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، جوانه های روی سیب زمینی به سادگی نشانه ی این هستند که سیب زمینی در تلاش است تا رشد کند. هنگامی که سیب زمینی ها برداشت می شوند، وارد حالت خفته طبیعی می شوند، اما آنها فقط تا این مدت باقی می مانند. پس از گذشت زمان کافی، غده های کوچک یا جوانه های سیب زمینی فوران می کنند. اگر سیب زمینی هنوز در زمین و توی خاک بود، این جوانه ها در نهایت گیاهان جدیدی تشکیل می دادند.

این سؤال که آیا سیب زمینی جوانه زده هنوز هم برای خوردن خوب است یا خیر، پیچیده است. خود جوانه ها را نباید خورد، زیرا حاوی غلظت بالایی از سموم سولانین و کاکونین هستند. این سموم که گلیکوکالوئیدها نامیده می شوند در هنگام مصرف در مقادیر زیاد می توانند باعث سردرد، استفراغ و مشکلات گوارشی شوند.

اما قطع جوانه ها در خارج از غده به طور خودکار آن را ۱۰۰ دصد غیر سمی نمی کند. برخی از کارشناسان معمولا توصیه می کند سیب زمینی هایی که جوانه زده اند را کنار بگذارید ، اگرچه این یک روش بسیار محتاطانه است. گلیکوکالوئیدهای سمی در سراسر سیب زمینی ها وجود دارند، اما بیشترین تمرکز را در چشم ها، پوست و جوانه ها دارند. این کارشناسان همچنین خوردن پوست سیب زمینی تحت هر شرایطی را توصیه نمی کند.

به توصیه پزشکان تغذیه اکثر سیب زمینی هایی که جوانه زده اند در بیشتر موارد برای خوردن مناسب هستند. بزرگترین تغییر شیمیایی که هنگام جوانه زدن سیب زمینی اتفاق می افتد، تبدیل نشاسته به قند برای تغذیه جوانه های در حال رشد است. اگر سیب زمینی پس از برداشتن جوانه ها هنوز سفت باشد، بیشتر مواد مغذی خود را دارد و می توان از آن استفاده کرد. اما اگر سیب زمینی های جوانه زده نرم و چروک باشند، از بین رفته اند، خواص خود را از دست داده اند و باید آنها را دور ریخت.

منبع: https://www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha