یکی از شایع‌ترین کارهایی که اغلب ما انجام می‌دهیم، خود درمانی است. سرمان درد می‌کند، قرص می‌خوریم. مدتی معده درد داریم، سر خود یک دوره قرص مخصوص معده را می‌خوریم. در زمان کرونا شایعاتی را ندانسته پخش می‌کنیم و کار را برای کادر درمان سخت می‌کنیم. بهتر است برای یک بار هم که شده اطلاعات پزشکی خودمان را بالا ببریم.

شناختمان از بیماری‌ها را بالاتر ببریم

سلامت نیوز: یکی از شایع‌ترین کارهایی که اغلب ما انجام می‌دهیم، خود درمانی است. سرمان درد می‌کند، قرص می‌خوریم. مدتی معده درد داریم، سر خود یک دوره قرص مخصوص معده را می‌خوریم. در زمان کرونا شایعاتی را ندانسته پخش می‌کنیم و کار را برای کادر درمان سخت می‌کنیم. بهتر است برای یک بار هم که شده اطلاعات پزشکی خودمان را بالا ببریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بارها بیمار شدیم و از بیماری خود درکی نداشتیم. در بعضی موارد به کسی که فشار خون او بالا بوده است، نمک داده‌ایم به احتمال اینکه شاید فشارش پایین باشد و متاسفانه عواقب بدی را چشیدیم. درست است ما پزشک نیستیم اما شناخت خودمان را باید بالا ببریم. در طرح‌های ارتقای سلامت افراد جامعه شرکت کنیم و دانش خودمان را بیشتر کنیم.

خود درمانی، از چاله به چاه افتادن!

یکی از شایع‌ترین کارهایی که اغلب ما انجام می‌دهیم، خود درمانی است. سرمان درد می‌کند، قرص می‌خوریم. مدتی معده درد داریم، سر خود یک دوره قرص مخصوص معده را می‌خوریم. شاید یکی از علت‌هایش این باشد که بسیاری از داروخانه‌ها بدون اینکه نسخه‌ بخواهند در اختیار ما دارو قرار می‌دهند. اما بد نیست بدانیم چرا می‌گوییم خوددرمانی نکنیم.

اغلب مردم بدون تجویز پزشکان دارو می‌خورند. مردم برای اینکه زمان ندارند و یا هزینه پزشک و نسخه‌ برایشان مقرون به صرفه نیست، به خود درمانی رو می‌آورند. بعضی اوقات می‌خواهیم دردمان سریع آرام شود، بعضی اوقات واقعا آنقدر خوددرمانی کرده‌ایم که به این کار عادت کرده‌ایم و علت‌هایی که همه و همه ما را به خوددرمانی می‌کشانند.

خوددرمانی اما ممکن است در ابتدا ما را راضی نگه دارد اما عواض جانبی این اقدامات ناآگاهانه را باید در نظر داشته باشیم. خوددرمانی می‌تواند منجر به بروز حساسیت، عادت، بدتر شدن بیماری، تشخیص نادرست، ناتوانی و حتی مرگ شود. به همین دلایل است که خوددرمانی ما را از چاله درد به چاه بزرگی می‌اندازد.

شناخت خودمان را از بیماری‌ها بالاتر ببریم و با مراجعه به پزشک حرف آخر را از او بشنویم. برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی سلامت، وبسایت‌های معتبر و حتی برخی پادکست‌ها به ما کمک می‌کنند که اطلاعاتمان را بالاتر ببریم و به نحوی در سلامت جامعه شریک باشیم.

در اپیدمی‌ها؛ کادر درمانی چه می‌گویند؟ به شایعات دامن نزنیم

خوددرمانی و خودتجویزی‌های ما خودشان را در برخی نقاط حساس بیشتر نشان می‌دهند. کادر درمانی چیزی می‌گویند و ما چیز دیگری. به عنوان مثال در شیوع ویروس کرونا، برخی اوقاع شایعاتی از جانب مردم دست به دست می‌شد که کادر درمان را درگیرتر می‌کرد. مردم به یکدیگر می‌گفتند الکل صنعتی هم برای ضدعفونی مناسب است. برخی سوپرمارکت‌های سودجو نیز مداخله می‌کردند و در نتیجه جان بسیاری از مردم به خطر می‌افتاد. در اپیدمی‌ها باید به منابع رسمی بهداشت کشور و منابع رسمی توجه کنیم. شناختمان را بالا ببریم و توجه داشته باشیم کادر درمانی حرف آخر را می‌زنند. اگر ما فکر می‌کنیم آلودگی ویروس کرونا با نمک و سرکه از بین می‌رود و آن را به دیگران توصیه می‌کنیم، دست به تزریق شایعاتی کرده‌ایم که سلامت یک جامعه را به خطر می‌اندازد. بهتر است در زمان‌های حساس بیشتر به فکر یکدیگر باشیم و به شایعات دامن نزنیم.


اگر می‌خواهیم مشارکت بیشتری در وضعیت سلامت خود و خانواده‌مان داشته باشیم، بهتر است در طرح‌های عمومی ارتقای سلامت شرکت کنیم. طرح‌های عمومی ارتقای سلامت با هدف کنترل دیابت، شناخت آن، کنترل فشار خون، تراکم و پوکی استخوان انجام می‌شود و مردم می‌توانند با حضور در این رویدادها سلامت خودشان را بیشتر بشناسند، آگاه‌تر شوند و در عین حال کیفیت زندگی خودشان را نیز بالاتر ببرند.

منبع: WHO، redcarehmo

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha