یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 29337
سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت بیماریها گفت: 13 مورد وبا از اول سال جاری در كشور شناسایی شده است كه خوشبختانه هیچ‌كدام از این موارد منجر به همه‌گیری این بیماری نشده است.
دكتر محمدمهدی گویا  با بیان این كه همه 13 مورد شناسایی شده، سابقه مسافرت به خارج داشته‌اند و یا مسافرینی بودند كه از خارج به كشور وارد شده‌اند، گفت: همه موارد شناسایی شده مورد درمان قرار گرفته‌اند.
رئیس مركز توسعه مدیریت بیماریها با تأكید بر اینكه فعالیت این مركز در پیشگیری از بیماری وبا تا پایان مهرماه ادامه می‌یابد، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به هموطنان توصیه كرد: شست و شوی دست‌ها با آب و صابون قبل از خوردن غذا و همچنین شستن دست‌ها بعد از دستشویی به خصوص در كودكان ضروری است. وی افزود: خانم‌ها نیز بعد از پاك كردن و خردكردن سبزی حتماً باید دست‌های خود را بشویند.
دكتر گویا در ادامه گفت: غذای پخته شده نباید بیشتر از 2 ساعت بیرون از یخچال نگهداری شود و همچنین خرید مواد غذایی از دست‌فروشان دوره گرد جداً خودداری شود.
رئیس مركز مدیریت بیماریها درخصوص مصرف آب آشامیدنی سالم، تأكید كرد و گفت: سلامت آب لوله‌كشی تضمین شده است و ضروری است هموطنان در مسافرت‌ها آب لوله‌كشی به همراه ببرند و یا از آب بطری استفاده كنند و در غیراین صورت آب را حتماً بجوشانند. در بیرون شهر و یا در پارك‌ها نیز از آب‌های تضمین شده و سالم استفاده نمایند.
گفتنی است: وبا یك بیماری میكروبی واگیردار است كه فقط در انسان ایجاد بیماری می‌كند. علامت این بیماری احساس پری و غرغر شكم و بدنبال آن ایجاد اسهال حاد است كه در ابتدا كم بوده و به تدریج زیاد می‌شود.
این بیماری اولین بار در منطقه التور در آفریقا كشف و به همین نام مشهور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha