شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 293688

به گفته استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، تاکنون نتایج تحقیقات به این نتیجه نرسیده که وزش باد شدید نشانه وقوع زلزله است

وزش باد شدید و تاثیر آن بر وقوع زلزله

سلامت نیوز: به گفته استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، تاکنون نتایج تحقیقات به این نتیجه نرسیده که وزش باد شدید نشانه وقوع زلزله است

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،بسیاری از سالمندان در شهر‌های دور و نزدیک، بر این مسئله معتقدند که وزش باد شدید، یکی از نشانه‌هایی است که وقوع زلزله را خبر می‌دهد و هر زمان که باد شدید می‌شود، آن‌ها حس می‌کنند زلزله نزدیک است. به گفته پدرو مادربزرگ‌های ما، هیچکس نمی‌داند این مسئله صحت دارد یا نه، اما آن‌ها همیشه تجربیات نسل‌های گذشته خود را بر علم مقدم می‌دانند.  

محمد زارع  گفت: تاکنون پژوهش‌های بسیاری برای یافتن نشانه‌هایی از وقوع زلزله انجام شده است، اما متاسفانه هنوز بشر نتواسته است با علم، این حدس‌ها و تجربیات را به طور قطعی تایید کند. وی افزود: اگر نشانه‌هایی وجود داشت که زمان وقوع زمین لرزه را به انسان‌ها خبر بدهد، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شد؛ به طوریکه هرساله این همه خانه از زلزله ویران نمی‌شد و دیگر کسی جانش را در این مخاطره طبیعی از دست نمی‌داد. این استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ادامه داد: اینکه وزش باد، نشانه زلزله باشد تاکنون اثبات نشده است. اما بلند شدن گردوخاک در زلزله ها مشاهده شده است.

 وی اظهار کرد: علت بلند شدن گردوخاک در زلزله ها، خراب شدن خانه ها، مغازه ها و سایر اماکن است که باعث خاکی شدن معابر می شود. در این صورت باد شدیدتر می شود گردوخاک و غبار بیشتری را ایجاد کند. عضو وابسته فرهنگستان علوم گفت: اگر میزان این گردوغبار زیاد باشد، ممکن است در ساکنین منطقه بعد از زلزله، احساس خفگی ایجاد کند. 

 تنها نشانه وقوع زلزله چیست؟

 زارع گفت: تنها نشانه ای که می توان با اندازه گیری آن، احتمال وقوع زلزله را پیش بینی کرد، بررسی نشانه های لرزه ای است. وی افزود: در تمام دنیا، فعالیت پوسته زمین را با دستگاه های موجود بررسی زیرنظر می گیرند. سپس با تحلیل فعالیت ها آن و با اندازه گیری میزان لرزه ای، احتمال وقوع زمین لرزه را مورد بررسی قرار است. عضو وابسته فرهنگستان علوم درباره جزئیات بررسی نشانه های لرزه ای گفت: در این روش، زلزله های کوچک را ثبت می کنند، سپس رفتار زمین و گسل ها را اندازه می گیرند. وی اظهار کرد: در برخی موارد با تحلیل این اطلاعات و با استفاده از «پیش نشانگر لرزه ای»، احتمال وقوع زلزله ها را عنوان می کنند. زارع ادامه داد: بزرگ ترین دستگاه پیش نشانگر لرزه ای، از اطلاعات تعداد زیادی از  دستگاه های لرزه نگاری را که ثبت زمین لرزه ها را بر عهده دارند، استفاده می کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha