دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 295142

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سیگار، قهوه، نسکافه، شکلات به ویژه تلخ، ادویه‌جات، الکل و نعناع می‌توانند سبب تشدید ریفلاکس معده شوند، ضمن این که آب‌میوه‌ها هم به دلیل نفاخ بودن می‌توانند این مشکل را بیشتر کنند.

آیا قهوه و ادویه‌جات سبب تشدید ریفلاکس می‌شوند؟

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سیگار، قهوه، نسکافه، شکلات به ویژه تلخ، ادویه‌جات، الکل و نعناع می‌توانند سبب تشدید ریفلاکس معده شوند، ضمن این که آب‌میوه‌ها هم به دلیل نفاخ بودن می‌توانند این مشکل را بیشتر کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،شاید حداقل یک بار تمام ما در طول زندگی خود، مشکل ترش کردن یا ریفلاکس معده را تجربه کرده باشیم و برای رفع این مشکل به مصرف دارو پناه برده باشیم. با این حال باید کمی مراقب بود چراکه به گفته یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اگر مدت زیادی از داروهای ضداسید معده استفاده می‌کنید باید مراقب کمبود برخی موادمعدنی در بدنتان باشید.


میترا زراتی متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی در پاسخ به این سوال که مصرف چه مواد غذایی سبب تشدید ریفلاکس می‌شوند، اظهار داشت: افزایش ترشح اسید معده باعث آسیب به مخاط معده می‌شود و در بسیاری مواقع، بیماران حتی درد معده را گزارش می‌دهند. این مشکل به ویژه در افراد چاق، به هنگام استرس، پوشیدن لباس تنگ یا حتی مصرف برخی داروها و همچنین حین شیمی درمانی اتفاق می‌افتد.


وی افزود: برخی مواقع برای کنترل ترشح اسید معده به دریافت داروهای ضد اسید نیاز است. ولی از آنجا که اسید معده برای جذب آهن، کلسیم و روی بسیار ضروری است باید در مصرف این نوع داروها زیاده‌روی نشود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره توضیح داد: اسید معده برای جذب آهن، کلسیم و روی بسیار ضروری است و دریافت طولانی مدت این داروها می‌تواند فرد را در خطر کم‌خونی فقر آهن، پوکی استخوان و حتی خستگی به دنبال اختلال در جذب منیزیم قرار دهد. از این رو تاکید می‌شود کسانی که چنین مشکلی دارند خودسرانه به مصرف داروهای ضداسید معده روی نیاورند.


به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی ایران، زراتی تاکید کرد: در صورتی که فرد در معرض یا دچار پوکی استخوان، کم‌خونی فقر آهن و خستگی ناشی از اختلال در جذب منیزیم شده باشد، بررسی سطح این موادمغذی در خون ضروری است تا مکمل لازم را دریافت کند.


وی به افرادی که معده‌ آنها ترش می‌کند یا ریفلاکس معده دارند، توصیه کرد: روزانه مقادیر کافی سبزیجات (البته میوه و سبزیجاتی که باعث تشدید علایم نشود) مصرف کنند و در رژیم غذایی‌شان ماست و گوشت‌های سفید را بگنجانند.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دیگر توصیه‌های موثر در کنترل این مشکل را دراز نکشیدن تا یک‌ ساعت بعد از خوردن غذا دانست و گفت: نباید این مساله مهم را فراموش کرد که بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش نظیر ریفلاکس، زخم معده و اثنی عشر، سنگ صفرا، IBS، کرون، دیورتیکولیت، یبوست، همورویید و شقاق، کبدچرب، التهاب لوزالمعده و... همگی نیاز به تغییر عادات غذایی دارند. پس بیماران توصیه‌های ذکر شده را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha