محققان بین‌المللی در پژوهشی جامع پی برده‌اند که آلوده شدن به ویروس HPV حتی برای مردان نیز به‌شدت خطرناک است و می‌تواند به بروز سرطان پروستات بینجامد.

آلودگی به ویروس HPV برای مردان به شدت خطرناک است

سلامت نیوز: محققان بین‌المللی در پژوهشی جامع پی برده‌اند که آلوده شدن به ویروس HPV حتی برای مردان نیز به‌شدت خطرناک است و می‌تواند به بروز سرطان پروستات بینجامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا به‌اختصار HPV ها، گروه شناخته‌شده‌ای از ویروس‌ها هستند که باعث بروز سرطان دهانه رحم می‌گردند. ولی تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که این ویروس‌ها می‌توانند در بروز سرطان پروستات در مردان نیز نقش داشته باشند و به همین دلیل، انجام واکسیناسیون عمومی در مقابل این ویروس را پیشنهاد می‌نموده‌اند.

در این رابطه و در پژوهش جامعی که توسط محققان دانشگاه نیوساوث‌ولز استرالیا انجام شده است، 26 مقاله قبلی در خصوص HPV و ارتباط آن با سرطان پروستات مورد مطالعه واقع شده‌اند.

مجریان این پژوهش می‌گویند: «اگرچه ویروس‌های HPV، تنها یکی از بسیار عوامل بیماری‌زایی هستند که در سرطان پروستات تشخیص داده شده‌اند، اما این ویروس‌ها تنها ویروس‌هایی هستند که ما امکان واکسینه شدن در مقابل آن‌ها را داریم و همین موضوع، دستیابی ما به شواهدی که دخالت قطعی این ویروس در سرطان پروستات را نشان دهد، بااهمیت‌تر می‌سازد»

محققان فوق متوجه شده‌اند که دو نوع از این ویروس یعنی نوع 16 و نوع 18 که اکثر موارد سرطان دهانه رحم را به وجود می‌آورند، در بافت معمولی، خوش‌خیم و بدخیم پروستات نیز مشاهده شده‌اند. درواقع این بررسی‌ها نشان از حضور و غالبیت نوع پرریسک این ویروس در نمونه‌های سرطان پروستات دارند.

به گفته محققان فوق، «مطالعات پیشین نشان داده‌اند که نمونه‌های ریسک بالای HPV در بافت‌های خوش‌خیم پروستات حضور داشته و ده سال بعد از آن موجب سرطان پروستات شده‌اند».

محققان فوق همچنین دریافته‌اند که میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دهانه رحم، همبستگی بالایی با مرگ‌ومیر حاصل از سرطان پروستات نشان می‌دهد. بر این اساس در تمام کشورهایی که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان زنانه دهانه رحم، بالاتر بوده، مردان آن کشورها نیز تلفات بالایی را به دنبال سرطان پروستات تجربه کرده‌اند.

این موضوع همچنین بار دیگر نشان می‌دهد که رابطه جنسی، می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین عامل انتقال این ویروس در هر دو جنس مرد و زن و به دنبال آن سرطان‌های مورد اشاره به‌حساب آید.

به گفته این دانشمندان، تا همین‌جا نیز شواهد به‌دست‌آمده حاکی از آن است که بایستی برای واکسیناسیون عمومی در قبال این ویروس اقدامات لازم را انجام داد.

با اقتباس از: Infectious Agents and Cancer

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha