رئیس کمیته سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: برنامه ریزی برای شرایط آلودگی هوا در پاییز را ضروری می‌دانم و با توجه به شرایط کنونی احتمالا تعطیلات در آن زمان اجتناب ناپذیر است.

تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا/ تعطیلات در پاییز اجتناب ناپذیر است

سلامت نیوز:رئیس کمیته سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: برنامه ریزی برای شرایط آلودگی هوا در پاییز را ضروری می‌دانم و با توجه به شرایط کنونی احتمالا تعطیلات در آن زمان اجتناب ناپذیر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،"زهرا صدراعظم نوری" رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در پاسخ به پرسشی درخصوص لغو طرح ترافیک به عنوان یک مسکن موقت در شرایط کرونایی حاضر و تاثیر آن بر آلودگی هوا با توجه به نزدیک شدن به پاییز اظهار داشت: طرح ترافیک از جمله طرح‌هایی است که در چند دهه اخیر در شهر تهران اجرا شده و در مناطق مرکزی شهر جوابگو بوده است، چرا که به کاهش ترافیک محدوده مرکزی و مدیریت سفر کمک کرده است. 


او با بیان اینکه طرح ترافیک جلوی سفرهای غیرضروری را گرفته و با تغییراتی که در آن ایجاد شد‌، طرح موفقی بود، ادامه داد: ما اصرار داشتیم حتی در شرایط کرونا نیز طرح  استمرار پیدا کند، چرا که به کاهش ترافیک کمک می‌کند و جلوی سفرهای غیرضروری را می‌گیرد.


نوری با بیان اینکه طرح ترافیک ارتباطی به شرایط کرونایی به آن معنایی که می‌گویند ندارد، افزود: ارتباط مستقیمی بین طرح ترافیک و ‌شیوع کرونا در قطارهای مترو و اتوبوس ها نیست، چرا که وقتی طرح برداشته می‌شود تغییر قابل توجهی در وضعیت مسافران ایجاد نمی‌شود؛ زیرا تغییر سبک زندگی مردم به حالت عادی و کاهش ترس آنها از کرونا باعث شده است که به همان سبک همیشگی تردد در سطح شهر روی بیاورند و برداشته شدن طرح ترافیک به افزایش سفرهای غیرضروری دامن می‌زند.


نوری با تاکید بر اینکه تنها با حذف طرح ترافیک آن هم در حالی که برنامه‌ای برای سایر بخش‌ها وجود ندارد، اثربخشی قابل توجهی در کنترل بیماری حاصل نمی‌شود، ادامه داد: با لغو طرح،‌ علاوه بر اینکه ترافیک بیشتر می‌شود و مردم باید زمان بیشتری را در خیابان‌ها سپری کنند،  آلودگی هوا نیز تشدید می‌شود که خود این عامل می‌تواند در دامن زدن به شیوع کرونا در محدوده‌هایی از شهر که این بار عظیم ترافیکی و تردد در آنها ایجاد شده،  موثر باشد. 
رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به ارتباطی مستقیم بین آلودگی هوا و افزایش بیماری‌های ریوی و تنفسی گفت: هرچه آلودگی هوا بیشتر می‌شود، تاثیر عناصر آلاینده موجود در هوای آلوده که بر روی سیستم تنفسی،‌ بیماران قلبی و ریوی اثرگذار است، باعث بروز مشکلات بیشتری برای آنها می‌شود و افراد آسیب‌پذیری بیشتری در برابر ویروس کرونا پیدا می‌کنند.  


نوری ادامه داد: اما از آنجایی که همه ملزم هستند تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند،‌ شهرداری و شورای شهر نیز با این مساله هماهنگ هستند و تصمیمات ستاد را اجرا خواهند کرد.


او در پاسخ به این سوال که باید چاره‌ای برای ادامه روند شیوع کرونا و لغو طرح ترافیک در پاییز با توجه به بروز پدیده اینورژن و تشدید آلودگی هوا در نظر گرفت، اظهار داشت:  معمولا در آذر و دی ماه هر سال وارونگی دما را داریم که این مساله مشکلاتی را برای کلانشهر تهران ایجاد می‌کند.


نوری تاکید کرد: آلودگی هوا با کاهش تردد و حضور وسائل نقلیه در سطح شهر ارتباط مستقیم دارد و می‌توان به این واسطه آلودگی را تاحدودی کنترل کرد. 
رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در این رابطه درخواست کردیم که دولت اگر برنامه‌ای برای تعطیلی مدنظر دارد،‌ به عادت معمول هر ساله و اعلام شبانه تعطیلی انجام نشود، بلکه در این شرایط باید پشت تصمیمات آینده نگری باشد و سناریوها از هم اکنون تنظیم شود و برنامه ریزی و پیش بینی‌ها از هم اکنون صورت گرفته تا در ایام اینورژن بتوان مدیریت بهتری داشت. 


او افزود: جلساتی با کمیسیون کلانشهرها در این رابطه گذاشته شده و قرار است با توجه به شیوع کرونا تصمیم گیری‌ها متفاوت باشد،‌ چرا که امسال وضعیت فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس نیز معلوم نیست و شرایطی که کرونا به جامعه تحمیل می‌کند در چگونگی فعالیت مراکز آموزشی تعیین کننده است. 
نوری گفت: در پی آن هستیم که بتوانیم با تشکیل جلسات کارگروه اضطرار، با حضور سایر گروه‌های مرتبط در سطح دولت از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست کارها را با هماهنگی بیشتری در این شرایط پیش ببریم.


او در پاسخ به سوالی درباره تعطیلات در پاییز سال جاری گفت: برنامه ریزی برای شرایط پیش رو را ضروری می‌دانم و با توجه به شرایط کنونی احتمالا تعطیلات در پاییز اجتناب ناپذیر است.

 
رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: این ضرورت احساس می‌شود که از هم اکنون برای چهار ماه آینده برنامه‌ریزی شود و با الگوسازی وضعیت آب‌وهوایی سال‌های گذشته یک پیش‌بینی کلی برای وضعیت آلودگی هوا در پاییز جاری داشته باشیم و سناریوهایی را برای این منظور در نظر بگیریم. پیگیر این مساله هستیم و تاکنون یک جلسه درخصوص شرایط آلودگی هوا در پاییز سال جاری برگزار شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha