معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در خصوص مصرف خودسرانه دارو‌های لاغری هشدار داد و گفت: افراد برای لاغر شدن حتما باید به پزشک چه در حوزه طب سنتی و چه طب رایج مراجعه و تحت نظارت او اقدام به مصرف دارو کنند.

هشدار متخصص طب سنتی در خصوص مصرف خودسرانه دارو‌های لاغری

سلامت نیوز:معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در خصوص مصرف خودسرانه دارو‌های لاغری هشدار داد و گفت: افراد برای لاغر شدن حتما باید به پزشک چه در حوزه طب سنتی و چه طب رایج مراجعه و تحت نظارت او اقدام به مصرف دارو کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،علیرضا عباسیان  در خصوص مصرف دارو‌های لاغری گیاهی گفت: برای یکسری مسائل نظیر چاقی و لاغری، درمان اعتیاد، مشکلات ناباروری، ریزش مو و .. تبلیغات کاذب بسیار زیاد است و متاسفانه افراد شیاد در اینگونه مسائل فعال هستند.


وی ضمن اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردم گرفتار مسائلی نظیر چاقی، لاغری، ریزش مو و ... هستند، ادامه داد: اینگونه مشکلات بر اثر عوامل گوناگونی در افراد ایجاد می‌شوند، برای مثال در بروز اضافه وزن مسائلی نظیر ژنتیک، شغل، میزان تحرک و ورزش، مقدار مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند و مشکلات روحی مثل افسردگی که موجب پر خوری و یا کم خوری می‌شوند، موثر هستند؛ بنابراین یک داروی واحد که بتواند انواع چاقی را درمان کند، وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: هشدار یک داروساز درباره مصرف دارو‌های لاغری بدون مجوز!این متخصص طب سنتی با بیان اینکه بر اساس طب سنتی و طب رایج یک داروی واحد برای از بین بردن انواع چاقی با هر دلیلی وجود ندارد، اظهار کرد: اگر افرادی به فروش دارو‌هایی اقدام می‌کنند که به طور ناگهانی وزن را پایین می‌آورند، قطعا یک کاسه ریز نیم کاسه دارند و داروی آن‌ها با عوارضی همراه است.


معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت توضیح داد: قسمت زیادی از بدن انسان از آب تشکیل شده است و یکسری از دارو‌های لاغری با افزایش دفع، آب بدن را کاهش می‌دهند و وزن را پایین می‌آورند و فرد تصور می‌کند نتیجه بسیار خوبی از این داور‌ها گرفته است، درحالی این نوع دارو‌ها با عوارضی نظیر افت فشار خون و دفع یکسری از یون‌های مورد نیاز بدن همراه هستند.


عباسیان با اشاره به اینکه تعدادی از این دارو چه گیاهی و چه شیمیایی برای درمان یکسری از بیماری‌ها نظیر فشار خون استفاده می‌شوند و افراد سالم نباید از آن‌ها استفاده کنند، بیان کرد: دارو‌های لاغری گیاهی هر کدام با ترفند خاصی وزن بدن را کم می‌کنند که ممکن است عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشند.


وی ضمن تاکید بر اینکه افراد برای لاغر شدن حتما باید به پزشک چه در حوزه طب سنتی و چه طب رایج مراجعه و تحت نظارت او اقدام به مصرف دارو کنند، افزود: پزشک افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد و بر اساس مزاج سنجی به علت چاقی آن‌ها پی می‌برند و با توجه به آن اقدام به تحویز دارو می‌کند. برای مثال یکسری از اضافه وزن‌ها به دلیل پرخوری اتفاق می‌افتند که برای مهار آن‌ها باید از دارو‌های ضد اشتها استفاده شود، ولی بعضی از افراد هستند که در عین چاقی سوء تغذیه دارند و دچار کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند و اگر به آن‌ها دارو‌های ضد اشتها داده شود، موجب بروز آسیب می‌شود.


این متخصص طب سنتی متذکرشد: بهتر است افراد به جای مصرف خودسرانه دارو‌های لاغری که تحت عنوان دارو‌های تضمینی لاغری به فروش می‌رسند، به پزشک مراجعه و بر اساس نوع چاقی خود داروی مناسبی را مصرف کنند.


معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در خصوص استفاده از دمنوش لاغری عنوان کرد: برخی از دمنوش‌های لاغری مضر و خشک کننده بدن هستند، البته در طب سنتی سه طیف مواد غذایی شامل غذا، دارو و سم وجود دارد و مصرف به اندازه هر ماده غذایی مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورد در حالی که استفاده فراوان از هرچیزی کم کم تبدیل به دارو و بعد از آن سم می‌شود و عوارضی برای بدن به همراه دارد.


عباسیان با بیان اینکه دمنوش‌هایی نظیر چای سبز و ریزه تا حدی منجر به کاهش وزن می‌شوند، اضافه کرد: استفاده از دمنوش در حد یک تا دو لیوان در روز آن هم دمنوش‌هایی که دارای سیب سلامت و مورد تایید وزارت بهداشت هستند، ایرادی ندارند، اما اگر فردی روزانه ۷ تا ۸ لیوان دمنوش برای لاغری مصرف کند، به جز به وجود آمدن گرفتاری و گریبان گیر شدن یکسری عوارض هیچ سود و نتیجه دیگری نمی بیند و نمی‌تواند به وزن ایده آل خود برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha