با توجه به شیوع ویروس كرونا، حال و هوای ماه محرم امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. در این راستا باید توجه ویژه‌ای به نحوه تهیه، توزیع و استفاده از نذورات داشته باشیم.

راهنمای بهره‌مندی از نذورات ماه محرم در سایه سلامت

سلامت نیوز:با توجه به شیوع ویروس كرونا، حال و هوای ماه محرم امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. در این راستا باید توجه ویژه‌ای به نحوه تهیه، توزیع و استفاده از نذورات داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،طبیعی است در این شرایط برخی افراد از پذیرفتن یا مصرف نذری پرهیز كنند. به همین دلیل توصیه می‌شود طبق دستورالعمل‌های مدنظر وزارت بهداشت و ستاد ملی كرونا عمل شود و در صورتی كه از نظر شرعی اشكالی نداشته باشد، نذورات متبركه حسینی به سمت كمك‌های مؤمنانه و توزیع مواد غذایی خام و خشك به صورت تحویل در منزل برود.

این شیوه توزیع نذورات شاید شور و حال نذری دادن هر سال را نداشته باشد، اما در عوض بهداشتی است، سلامتی عزاداران حسینی را به خطر نمی‌اندازد و به‌علاوه از این طریق می‌توان مواد غذایی را در تنگنای اقتصادی كنونی به دست نیازمندان واقعی رساند.در این رابطه توجه به توصیه‌های زیر در روزهای مانده به آغاز دهه اول محرم می‌تواند به توزیع هرچه بهداشتی‌تر نذورات كمك كند: مواد غذایی خشك نظیر برنج و انواع مواد غذایی بسته‌بندی‌شده نظیر روغن، رب گوجه‌فرنگی و سایر اقلام بسته‌بندی‌‌شده گزینه‌های مناسبی برای توزیع نذری و رساندن كمك‌های شما به دست نیازمندان است.

 اگر قصد توزیع گوشت مرغ یا گوشت قرمز را دارید، زنجیره سرما را در حین انتقال حفظ كرده و اقلام ذكرشده را با بسته‌بندی مناسب و در حداقل زمان ممكن توزیع كنید. در صورتی كه به‌جا آوردن نذر از نظر شرعی غیرقابل تغییر بود، آن دسته از نذردهندگان كه قصد دارند در منزل و به صورت محدود نذری تهیه كنند، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت با نظارت كارشناس‌های بهداشتی پخت و توزیع را انجام دهند. 

در صورت پخت نذری در منزل و در زمان توزیع از تجمع افراد بپرهیزید و افراد مشاركت‌كننده در فرآیند پخت و پز حتما از ماسك و دستكش استفاده كنند. حتما از ظروف دردار برای بسته‌بندی غذای نذری استفاده كنید. از حضور افراد مبتلا یا افرادی كه هرگونه علائم مشكوك به كرونا دارند در محل تهیه و توزیع غذای نذری پرهیز شود.

هر چه فضای پخت‌وپز خلوت‌تر باشد، احتمال قطع زنجیره انتقال بالاتر می‌رود. توزیع نذری باید به‌گونه‌ای صورت گیرد كه از تجمع مردم جلوگیری شود. بهتر است غذا پس از بسته‌بندی توسط نذری‌دهندگان به صورت تحویل در منازل توزیع شود. ایستگاه‌های توزیع شربت، چای، شیر و... به دلیل تجمعات مردمی، محل مستعدی برای انتقال ویروس كرونا هستند.

افرادی كه سال‌های قبل چنین نذوراتی داشته‌اند بهتر است طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و با نظر مراجع، نذورات خود را به نذر توزیع ماسك بین عزاداران تبدیل كنند. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت پذیرایی در حین مراسم‌ عزاداری ممنوع است. اگر در برخی اماكن نوشیدنی یا مواد غذایی در حین عزاداری توزیع شد، از مصرف آن پرهیز كنید، زیرا به دلیل تجمع احتمال آلودگی ظروف و انتقال آلودگی وجود دارد.

 از قبول نذوراتی كه در ظروف روباز و به‌خصوص از سوی افراد بدون ماسك توزیع می‌شود، پرهیز كنید. به هیچ وجه نذری را به محض دریافت در محیط بیرون از خانه مصرف نكنید. در صورتی كه نذری دریافت كرده‌اید، آن را از ظرف یك‌بار مصرف خارج و قبل از مصرف، حتما گرم كنید. ویروس كرونا به دمای بالا حساس بوده و از بین می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha