دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور نسبت به مصرف داروهای لاغری که موجب کاهش وزن و اشتها می‌شوند هشدار داد و گفت: هر ماده‌ای که موجب کاهش وزن سریع می‌شود به طور حتم مخدر آمفتامین جزئی از ترکیب آن است.

هشدار؛ داروهایی که موجب کاهش سریع وزن می‌شوند، مخدر «آمفتامین» دارند

سلامت نیوز:دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور نسبت به مصرف داروهای لاغری که موجب کاهش وزن و اشتها می‌شوند هشدار داد و گفت: هر ماده‌ای که موجب کاهش وزن سریع می‌شود به طور حتم مخدر آمفتامین جزئی از ترکیب آن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی غلامی درباره فروش داروهای لاغری توسط برخی از عطاری‌ها اظهار کرد: برخی از عطاری‌ها نسبت به فروش داروهای لاغری اقدام می‌کنند و متاسفانه عده‌ای فریب تبلیغات را می‌خورند و آن را خریداری می‌کنند. چنانچه دارویی گیاهی در درمان لاغری یا کاهش اشتها موثر باشد با توجه به نیاز بازار به طور حتم دانشکده طب سنتی به همراه شرکت‌های داروسازی بر روی آن مطالعات جامع انجام می‌دهند و اگر آن دارو بی‌خطر و موثر باشد آن را تولید می‌کنند و این گونه نیست که در تولید داروی لاغری یا کاهش اشتها دانش عطاری‌ها از متخصصان طب سنتی و داروسازی بیشتر باشد.


وی افزود: طی بازدیدهایی که از عطاری‌های غیر مجاز و همچنین آزمایشاتی که روی قرص‌های لاغری غیرمجاز کشف شده از عطاری‌ها که باعث کاهش وزن سریع می‌شد انجام شد، نشان داد که داروهایی لاغری به ویژه داروهایی که موجب کاهش اشتها می‌شوند، ماده موثرشان آمفتامین است؛ جدا از اینکه دیده شد این نوع داروها به صورت کاملا غیر بهداشتی تولید می‌شوند.


غلامی با بیان اینکه ماده آمفتامین موجب کاهش اشتها می‌شود، گفت: ۵۰ سال پیش آمفتامین‌ها به عنوان داروی لاغری و کاهنده اشتها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما پس از مدتی با توجه به عوارض و ایجاد وابستگی در مصرف‌کنندگان، آن داروها از چرخه درمان خارج شد.


دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور درباره ماده آمفتامین توضیح داد: آمفتامین‌ها در دسته‌بندی مخدرها و جزء مواد محرک قرار دارند که شیشه نیز در همین گروه رده‌بندی می‌شود و در واقع ماده اولیه تولید شیشه آمفتامین‌ها هستند.


غلامی در ادامه درباره عوارض مصرف داروهای لاغری توضیح داد: مصرف داروهای لاغری موجب وابستگی فرد به مصرف دارو خواهد شد و در واقع همه تخریب‌هایی که در مصرف شیشه وجود دارد به میزان کمتر در مصرف این داروها نیز قابل رویت است. البته به طور کلی مصرف محرک‌ها بسته به نوع داروها و طریقه مصرف، میزان متفاوتی دوپامین آزاد می‌کند و میزان وابستگی ذهنی و روانی آن در هر فرد متفاوت است.


وی ادامه داد: تاثیر داروهای آمفتامین بر بدن افراد بسیار نگران‌کننده است، زیرا زمانی که افراد داروهای مختلف لاغری را تجربه می‌کنند اما به نتیجه‌ای نمی‌رسند، به محض مصرف این داروها، سریع لاغر می‌شوند و به زعم بالا بودن تاثیرپذیری آن، در مصرف آن افراط می‌کنند و جدا از اینکه به محض قطع دارو چاقی مجدد بازمی‌گردد عوارض شدید مغزی و جسمی و روانی برای بیمار ایجاد می‌کند که بعضی از آنها غیر قابل درمان است.  


به گفته دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور، وابستگی شدید در مصرف داروهای آمفتامین در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.


غلامی ضمن هشدار نسبت به مصرف داروهای آمفتامین به مردم توصیه کرد که داروهایی که موجب لاغری سریع و بی‌اشتهایی می شوند به طور حتم دارای ماده آمفتامین است که این ماده موجب تخریب سریع رفتاری و عملکردی خواهد شد، لذا افراد نسبت به تبلیغاتی که درباره کاهش اشتها و لاغری سریع این داروها می‌شود هوشیار باشند و بدانند که این داروها دارای ماده آمفتامین و مواد بسیار خطرناک است.


وی تاکید کرد: هنوز دارویی که موجب لاغری سریع شود و مورد تایید مجامع علمی باشد تولید نشده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha