مردمی كه پروتكل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌كنند و به دلیل زیر پا گذاشتن حق الناس و بالا بردن احتمال انتقال ویروس به باقی مردم، در این هفته‌ها به كرات مورد انتقاد مسوولان كشور قرار گرفته‌اند، از حالا بار سفر بسته‌اند برای سپری كردن آخرین تعطیلات چند روزه تابستانی و از امروز، عازم استان‌های «قرمز» می‌شوند تا بار سنگین ویروس كرونا را با خودشان ببرند یا «كرونا» سوغات بیاورند.

سفرهایی به مقصد كرونا

سلامت نیوز:مردمی كه پروتكل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌كنند و به دلیل زیر پا گذاشتن حق الناس و بالا بردن احتمال انتقال ویروس به باقی مردم، در این هفته‌ها به كرات مورد انتقاد مسوولان كشور قرار گرفته‌اند، از حالا بار سفر بسته‌اند برای سپری كردن آخرین تعطیلات چند روزه تابستانی و از امروز، عازم استان‌های «قرمز» می‌شوند تا بار سنگین ویروس كرونا  را با خودشان ببرند یا «كرونا» سوغات بیاورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،از ابتدای این هفته و تا امروز، مسوولان حوزه سلامت و امنیت، چاره‌ای ندیده‌اند جز آنكه مردم را به خودداری از سفر در این ایام توصیه كنند و تنها اقدام درستی كه تا حالا انجام شده و البته تاخیر این اقدام، همچنان مورد انتقاد است، اعمال ممنوعیت ورود مسافران تهرانی به استان مازندران ظرف روزهای تاسوعا و عاشوراست.

البته در این ایام با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم عزاداری به شكل تجمع و راه‌اندازی دسته و همراهی تماشاگر و تاكید بسیاری از مراجع عظام و حتی مداحان سرشناس و صاحبان هیات‌های بزرگ بر عزاداری فردی در منازل و البته، با وجود كاهش قابل توجه دسته‌های خیابانی و پیروی بسیاری از برگزار‌كنندگان مراسم عمومی و میدانی و خیابانی برای عزاداری سالار شهیدان، همچنان در گوشه و كنار پایتخت می‌توان از این مراسم سراغ گرفت كه كم یا بیش، پروتكل‌های بهداشتی را زیر پا می‌گذارند و با بی‌توجهی نسبت به توصیه‌ها و هشدارهای مسوولان وزارت بهداشت، مراسم دهه اول محرم را به سیاق سال‌های گذشته و آن‌گونه كه انگار هیچ اثری از «كرونا» نیست برگزار می‌كنند.

مشاهدات دوشنبه شب اعتماد از خیابان‌های جنوب پایتخت و فرعی‌های مستقر در محدوده بزرگراه بعثت، میدان شوش و بزرگراه محلاتی نشان داد كه در این مناطق، تفكرات و و بی‌توجهی مطلق به همه توصیه‌ها و ممنوعیت‌ها همچنان مشوق غالب است و فرعی‌ها چراغانی شده و علم و كتل به راه است و دسته خیابانی هم راه می‌افتد و زنجیر زن دنبال خود می‌برد و دسته‌ها هم، تماشاگر و گریه كن دارند و بساط پخت و توزیع نذورات برپاست.

ساعات پایانی دوشنبه شب،  شاهد بود كه در فرعی‌های میدان شوش و در محدوده «تیردوقلو»، برگزاری مراسم عزاداری و پخت نذری برای عزاداران حسینی و چراغانی كوچه‌هایی كه به دلیل وجود حسینیه خانگی یا پایگاه هیات عزاداران حسینی، مقصد نهایی دسته‌های سوگواری بود، كارتن خواب‌ها و معتادان خیابانی ساكن در اطراف میدان شوش هم، به ذوق گرفتن غذای گرم، دست از زد و بند و بساط چینی كشیده بودند و لحظه شماری می‌كردند كه «دسته» از راه برسد و كفگیرها به دست آشپزها بیفتد و غذای نذری، ظرف به ظرف، در صف مردم توزیع شود.

«دسته» كه خیل جمعیت را در این محدوده جنوبی پایتخت چشم به راه گذاشته بود، صفی از زنجیرزن‌ها و طبل‌زن‌ها سینه زن‌هایی بود كه به سردستگی نوحه‌خوان، فرعی‌های منتهی به میدان شوش یا خیابان فداییان اسلام یا خیابان شرقی منتهی به میدان را پیاده گز می‌كردند و صدای طبل و نوحه خوانی و جماعتی كه با «دسته» همراهی می‌كردند هم تا خود میدان شنیده می‌شد.

در خیابان شمالی پایتخت هم البته با وجود رعایت قابل توجه محدودیت‌ها و توصیه تمام مسوولان بهداشت و درمان بر خودداری از پخت نذورات برای توزیع تجمعی، هنوز در برخی كوچه‌های بن بست و دور از چشم بازرسان، می‌شود صبح روز بعد، ظروف یك بار مصرف تلنبار شده كنار سطل‌های زباله یا رها شده در پیاده‌روها و مربوط به غذای نذری شب قبل را به چشم دید و این سوال را در ذهن پرسید كه «كسی كه به حق‌الناس پایبند نیست و فكر نمی‌كند كه با این رفتار و تشویق به حضور جماعتی هرچند قلیل كه تصور می‌كنند بدون خوردن غذای نذری آن هم بعد از ایستادن در صف‌های انبوه و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عزاداری‌شان حلال و مقبول نمی‌شود، زمینه ابتلای صدها آدم به بیماری كرونا را فراهم می‌كند، آیا می‌تواند خود را عزادار سید‌الشهدا بداند و التماس قبول عزاداری به درگاه خداوند داشته باشد ؟»


وزیر و معاون و فرمانده، یك صدا گفتند امسال در این ایام سفر نروید

 برای اولین‌بار است كه مسوولان حوزه سلامت و امنیت، برای توصیه به خودداری مردم از مسافرت در تعطیلات پایان هفته، یك صدا شده‌اند. ظرف روزهای گذشته، فرمانده نیروی انتظامی كشور، معاون كل وزارت بهداشت، فرمانده ستاد كرونا در تهران، عضو كمیته علمی بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت یك‌صدا از مردم كل كشور و بخصوص ساكنان پایتخت خواسته‌اند یك بار هم كه شده، رعایت حق باقی هموطنان را بر تعلقات و خواسته شخصی خود ارجح بدانند و امسال، از سفر تفریحی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خودداری كنند. 

دیروز، آخرین توصیه را وزیر بهداشت داشت. سعید نمكی كه ظرف این ماه‌ها، به دفعات با قدردانی از رفتار بسیاری هموطنان كه با رعایت پروتكل‌های بهداشتی، احترام به حقوق انسانی سایر شهروندان را ثابت كرده‌اند، اشاره كرده كه كاهش آمار بستری و فوت كرونا در بسیاری شهرها مرهون همین رفتار عمومی بوده اما، در مقابل، بسیاری دفعات هم هشدار داده كه اگر ناخواسته و یك‌باره، در منطقه‌ای با موج غیر قابل انتظار افزایش آمار بستری و فوت كرونا مواجه شده‌ایم، دلیلی نداشته جز اینكه مردم، با رفتارهای خودخواهانه و بی‌توجه به سلامت مردم، هرطور خواسته‌اند جولان داده‌اند آن هم در شهرها و مناطقی كه هنوز از بابت آمار ابتلا و بستری، مهر «قرمز» خورده است.  

دیروز هم نمكی در صحبت‌هایش همین حرف‌ها را تكرار كرد؛ همین تقدیرها و همین انتقادها كه به یك توصیه مهم ختم شد؛ اینكه مردم، در روزهای تعطیل پیش رو، از سفر تفریحی خودداری كنند و امسال، یك بار هم كه شده، با تحمل خانه‌نشینی در این ایام، حقوق دیگران را بر خواسته‌های خود ترجیح بدهند.  «خواهشم از مردم این است كه عادی انگاری نكنند، باروبندیل سفر نبندند و در ایام محرم به گونه‌ای عزاداری كنند كه هم محرمی باشكوه داشته باشیم و هم هیچ عزادار امام حسین(ع)، تب‌دار از مجلسی خارج نشود.»

نمكی دیروز در مراسم افتتاح ۱۶۴ پروژه به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت حضور داشت؛ شهیدانی كه پزشك و پرستار و بهیار و ماما بودند و در این 6 ماه و پای بالین مراقبت از سلامت و جان مبتلایان كرونا، آلوده شدند و جان باختند. نامگذاری این پروژه‌ها بسیار اقدام مهمی است چون در روزها و ماه‌های آینده، به تمام مردمی كه به این مراكز پا بگذارند، یادآوری خواهد شد كه اگر همه توصیه‌ها رعایت می‌شد، این 164 نفر كه پدر و مادر و فرزند و عزیز یك خانواده بودند، حالا در میان ما بودند و اگر... نمكی در ادامه صحبت‌هایش افزود: «از مردم تقاضا می‌كنم كه فراموش نكنند در اوج جدید بیماری، همكاران من روز و شب‌های بسیار سختی را گذراندند و خانواده‌هایی در میان هموطنان‌مان داغ‌دار شدند.

خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی توانستیم پیك دوم را به گونه‌ای مهار كنیم و مرگ و میرها و ابتلا را به حداقل برسانیم. خواهشم این است كه مردم به همكاران من در كاهش این  ‌بار سنگین كمك كنند. اردیبهشت‌ماه كه پیك اول را مهار كردیم، بارها گفتم مراقب باشیم و به دلیل این كاهش ابتلا مغرور نشویم. این ویروس پیچیده، خطرناك و غیرقابل پیش‌بینی است. كرونا می‌تواند در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین به ما گل بزند و زد.

آنچه به ما گل زد، حاصل بی‌توجهی و عادی انگاری بیماری بود. در این ایام، همكارانم برای مهار بیماری تلاش فراوانی كردند و روز و شب‌های سخت و عرق‌ریزی را گذراندند. در این دوره شهدای عزیزی را نثار كردیم و تعداد قابل توجهی از هموطنان بیمار و بستری شدند و تعداد قابل توجهی از همكارانم به دلیل ابتلا، از دور خدمت خارج شدند و دیگران مجبور شدند دو تا سه شیفت جای‌شان را پر كنند تا بیماران بدون پزشك و پرستار نمانند.

خواهشم از مردم این است كه عادی‌انگاری نكنند و با تمام شدن كنكور فرزندان‌شان، دوباره بار و بندیل نبندند كه به این جاده و آن جاده بروند. ما بیشترین گرفتاری را هنوز در استان مازندران داریم و بیشترین عارضه را در استان مازندران به دلیل سفرها داریم. اگر سفر در اشاعه بیماری نقش نداشت، ویروس ووهان چین چگونه منتشر شد؟ خواهشم این است كه سفرها را واقعا انجام ندهند. بنده به عنوان شیعه عاشق امام حسین(ع) می‌گویم كه در ماه عزیز محرم، دل‌مان می‌خواهد كه شیعیان امام حسین(ع) هم عزت این ماه را حفظ كنند اما با تكیه بر پروتكل‌های بهداشتی.

از وعاظ و مداحانی كه با شیوه‌های نو و با مكانیزم‌هایی كه كمترین عارضه را برای مردم دارد، به صورت نمادین كار را شروع كردند كه محرمی باشكوه و بی‌خطر برای شیعیان امام حسین(ع) بسازند، قدردانی می‌كنم. خواهشم از هموطنان و عشاق امام حسین(ع) این است كه به گونه‌ای عمل كنید كه هم محرمی با شكوه ایجاد كنید و هم یك عزادار امام حسین(ع) از هیچ مجلسی تب‌دار بیرون نرود، تا اگر خدایی نكرده آن‌طوركه پیش‌بینی كردیم در پاییز كرونا و آنفلوآنزا همزمان شود، نفسی برای همكارانم برای خدمت به مردم بماند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha