افشای موارد آزار و تجاوز جنسی در فضای مجازی این روزها پر سروصدا شده است. حالا بسیاری از کسانی که چنین تجربه تلخی را داشته‌اند در تلاش هستند با پرده برداشتن از راز چندین ساله خود، قدمی موثر برای مقابله با این قبیل از آزار و اذیت‌ها بردارند؛ اقدامی که همانند نمونه‌های مشابه آن در سال‌های گذشته مانند جنبش «من هم همین‌طور Me Too» که رنگ‌وبوی جهانی به خود گرفت، با واکنش‌های زیادی همراه شده است؛ چراکه در برخی از روایت‌ها نام‌هایی به عنوان فرد آزاردهنده مطرح می‌شود که شخصیت‌های معروف فرهنگی و هنری هستند.

روایت‌‌های جعلی در کارزارِ مبارزه با تجاوز

سلامت نیوز:افشای موارد آزار و تجاوز جنسی در فضای مجازی این روزها پر سروصدا شده است. حالا بسیاری از کسانی که چنین تجربه تلخی را داشته‌اند در تلاش هستند با پرده برداشتن از راز چندین ساله خود، قدمی موثر برای مقابله با این قبیل از آزار و اذیت‌ها بردارند؛ اقدامی که همانند نمونه‌های مشابه آن در سال‌های گذشته مانند جنبش «من هم همین‌طور Me Too» که رنگ‌وبوی جهانی به خود گرفت، با واکنش‌های زیادی همراه شده است؛ چراکه در برخی از روایت‌ها نام‌هایی به عنوان فرد آزاردهنده مطرح می‌شود که شخصیت‌های معروف فرهنگی و هنری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،همچنین انتشار برخی روایت‌ها از آزارهای جنسی به‌گونه‌ای است که گروهی معتقدند با چاشنی تخیل همراه شده است، حالا به عقیده بسیاری همه این‌ها سبب شده که کارزار مبارزه با تجاوز و آزار جنسی، کمی به انحراف کشیده شود و شاید از اهداف اصلی خود دور بماند.

همه چیز از یک نام ناشناس شروع شد

به هر صورت، همه این افشاگری‌ها با نام یک فرد ناشناس که البته امروز بسیاری او را می‌شناسند شروع شد.پسرِ دانشجویِ سابقِ باستان‌شناسی دانشگاه تهران و فعال حوزه گردشگری که با فریب دادن دخترانِ دانشجو سعی می‌کرده نقشه شوم خود را پیاده کند، و البته در بسیاری از موارد هم موفق بوده است، اولین نامی بود که دست‌به‌دست شد.

بعد از افشای نام این فرد در فضای مجازی بسیاری دیگر هم او را شناختند و همین مسئله سبب شد که توجه‌ها به سوی او جلب شود؛ ماجرایی که منجر به دستگیری فرد خاطی شد و سردار رحیمی رئیس پلیس تهران درباره تلاش برای دستگیری او گفت که «با توجه به حجم شکایت‌ها و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه، تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه آغاز و در نهایت متهم دستگیر شد.» اما این تازه شروع یک ماجرا بود؛ ماجرایی که حالا به سمت شخصیت‌های معروف کشیده شده است. مدتی قبل یک مستند در فضای مجازی منتشر شد؛ گروهی از روزنامه‌نگارانِ زن در آن مستند راوی آزارهای جنسی بودند که در محیط کار یا در ملاقات‌های کاری نسبت به آن‌ها صورت گرفته بود.

همچنین چندی پیش یک بازیگرِ زن در یک گفت‌وگویی تصویری بخش‌هایی از خاطرات خود را که مربوط به یک آزار جنسی توسط یک تهیه‌کننده سیما بود، تعریف کرد. اما در هیچ‌کدام از این موارد نامی از کسانی که قصد داشتند دست به این آزارها بزنند به میان نیامد. شاید طی یکی‌دو هفته اخیر و متاثر از کارزارِ نه به خشونت جنسی، برای اولین بار باشد که درباره آزار و اذیت‌هایی از این دست نام اشخاص معروف مطرح می‌شود.

افشاگری علیه نقاش، خواننده، بازیگر

«سارا امت‌علی» روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی که در خارج از ایران زندگی می‌کند، در رشته توئیتی ماجرایی مربوط به یک آزار جنسی در سال‌های گذشته را تعریف کرد که در آن از «آیدین آغداشلو» نقاش و گرافیست معروف نام برده بود؛ اتفاقی که با واکنش‌های متفاوتی همراه شد. بسیاری معتقدند حذف نقاشی این هنرمند از روی جلد کتاب «شازده احتجاب» اثر هوشنگ گلشیری در چاپ جدید این رمان از پَس‌لرزه‌های این افشاگری است. اما «آغداشلو» با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود، همه موارد گفته شده را اتهامی کذب علیه خود دانست.

او در بخش‌هایی از این دفاعیه ضمن حفظ حق پیگیری قانونی برای خود، نوشت که «اخیراً خانمی ادعایی مربوط به 14سال پیش را مطرح کرده‌اند.من قطعاً خودم را انسان کاملی نمی‌دانم، اما این اداعای ناروا را قویاً رد می‌کنم.»

، «آغداشلو» در بخشی دیگر از این دفاعیه آورده که: «از این جنبش ضروری زنان معاصر بی‌دریغ حمایت می‌کنم، اما ادعاهای بی‌پایه و بی‌اساس زمینه سوءاستفاده از جنبش‌های بر‌حق را فراهم می‌کنند.»هم‌چنین در میان اسامی معروف که این روزها درباره آزارهای جنسی مطرح است، نام «محسن نامجو» خواننده‌ای که با سبک خاص خودش در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، دیده می‌شود. او هم به دنبال چنین مسئله‌ای مانند «آغداشلو» سعی کرد با انتشار یک ویدئو در حساب شخصی اینستاگرامی خودش موارد گفته شده را رد کند. «نامجو» در بخشی از این ویدئو عنوان کرد که «این شایعه‌ها و اتهامات را قویاً رد می‌کنم.

خیلی از شماها حرف من را باور می‌کنید و خیلی دیگر حرف من را باور نمی‌کنید و متاسفانه کاری هم از دست من برنمی‌آید....فضای مجازی با اتهامات مطرح شده توسط اکانتی ناشناس می‌تواند اعتبار به سختی ساخته شده یک فرد را به راحتی نابود کند. در چنین دادگاهی که نه قاضی دارد و نه هیئت منصفه من چطور می‌خواهم از خودم دفاع کنم؟...حتماً کسانی هستند که از این فضای به‌وجود آمده برای مقاصد شخصی خودشان و تسویه حساب‌های شخصی استفاده می‌کنند...اما با پیش کشیدن این حرف‌ها و به انحراف کشیدن این جریان بیشترین ضرر را به نشنیده شدن صدای قربانیان واقعی ماجرا وارد می‌کنید...می‌دانم احتمال دارد کسی من را دیگر مانند گذشته نبیند و امیدوارم آثارم، رفتارم در آینده من را نسبت به این ماجرا مبرا کند...»

واکنش‌ها...

با این وجود علاوه بر اسامی مانند «آیدین آغداشلو» و «محسن نامجو» موارد دیگری هم درباره شخصیت‌های معروفی مانند «محمدرضا گلزار» مطرح شده که تا به حال به این ماجراها واکنشی نشان نداده‌. به هر صورت این روزها با سَرَک کشیدن به فضای مجازی بسیاری از این روایت‌های نوشته شده دیده می‌شود که همه آن‌ها هم درباره شخصیت‌های معروف نیست.‌‌

روایت‌هایی که بعضی‌هایشان به‌گونه‌ای پرداخته شده‌اند که سبب تردید در بسیاری از مخاطبانِ همین فضای مجازی شده است، تردیدهایی که نگران منحرف شدن جریان اصلی مبارزه علیه آزار جنسی هستند. یک خبرنگار حوزه فرهنگی در توئیتر دراین‌باره نوشته که «وقتی یه چیزی رو روایت می‌کنید خودتون یه دور بخونیدش ببینید اگر با عقل جور درمیاد توئیتش کنید. طرفدار هیچ سلبریتی‌ای نیستم و بهتر از همه می‌دونم که هیچ‌کدومشون اون بتی که عامه ازشون ساختن نیستن، ولی یه چیزایی باید منطقی جور در بیاد که بشه باور کرد! یه حرکت جمعی درست رو لوث نکنید لطفا.»

همچنین یکاربر دیگری با اشاره به شرایط به‌وجود آمده در عدم تشخیص روایت‌های صحیح از غلط در توئیتی نوشته که «آن‌ها که هم پول و هم رسانه دارند، خودشان و اکانت‌هایشان را بسیج کرده‌اند تا با سوءاستفاده از جنبش آوانگاردِ افشای آزار جنسی، پروژه حذف و بدنام کردن برخی را کلید بزنند. باید با چشمی روشن و ذهنی منتقد، با این جنبش همراه شد. اعتبار منبع، شناخت متهم و دقت، راهِ تشخیص سره از ناسره است.»

در همین‌باره مهناز افشار بازیگری که از ایران مهاجرت کرده در حساب شخصی خود در توئیتر به این ماجراها واکنش نشان داده و نوشته که «مطالب زیادی در مورد موضوع تجاوز خوندم که بعضی‌هاش بسیار غم‌انگیز بود. ولی لطفا مواظب تسویه حساب‌های شخصی و کسانی که تصمیم دارند موضوع رو لوث کنند و‌ کسانی که می‌خوان همه مردهارو متجاوز و همه زن‌هارو قربانی نشون بدهند، باشیم. موضوع اینقدر مهم هست که نباید جنسیتی و‌ شخصی بشه.»

حالا آن‌طور که به نظر می‌رسد جنبش مبارزه علیه آزار جنسی در ایران به مرحله‌ حساسی رسیده است. هشتک «نه یعنی نه» در تلاش است زنان را در هر موقعیتی که هستند از این آسیب‌ها دور کند. اما با وجود احتمال سوءاستفاده‌ها از این مبارزه مدنی، امکان دارد سرنوشت خوبی در انتظار فرجام این کارزار نباشد. در چنین مواقعی تشخیص درست از غلط کاملاً سخت و در بسیاری از موارد ناممکن است. در این بین کسانی هم مطرح می‌کنند اثبات چنین آزارهایی ممکن نیست، ‌‌این‌که از فرد آزاردیده خواسته می‌شود روایت خود را اثبات کند کاری نشدنی و در راستای حمایت از متجاوز است. حالا باید دید در روزهای آینده این افشاگری‌ها چگونه خواهد بود و به چه سرانجامی خواهد رسید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha